Türkiye’de ilk kez Biyokimya Bölümü 1978 yılında Kimya Fakültesi içinde “Biyokimya ve Biyokimya Mühendisliği Bölümü” olarak kurulmuştur. Üniversiteler Akademik Teşkilat Yönetmeliğinin 1982 yılında devreye girmesinden sonra Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kimya Bölümü içinde yer almış ve iki yılı Kimya Bölümü ile ortak “Biyokimya Ağırlıklı Kimyagerlik” Öğretim Programı şeklinde uygulanmıştır. 1996–1997 öğretim yılından itibaren Türkiye’de lisans düzeyinde 4 yıllık Biyokimya eğitimi veren ilk bağımsız bir bölüm olarak faaliyetini sürdürmektedir. Biyokimya; biyolojik sistemlerin organizasyon ve fonksiyonlarını moleküler düzeyde inceleyen bir bilim dalıdır ve pek çok bilim dalı ile yakından ilişki içindedir. Tasarlanan eğitim programı ile öğrenciye biyolojik bilimlere farklı bir perspektif ile bakış açısı kazandırarak diğer disiplinler ile biyokimya’nın bağlantısını kurabilmede modern bir yaklaşım getirmek hedeflenmiştir. Biyokimya Anabilim Dalında yürütülen Yüksek Lisans ve Doktora Programları ile öğrencilerin biyokimya ile ilgili alanlarda uzmanlaşmaları ve bu disiplindeki becerilerini geliştirebilmeleri sağlanmaktadır.
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Biyokimya alanında Yüksek Lisans Dereceli Doktora diploması verilir.
4 Yıl , 8 Yarıyıl
240 AKTS
TYYÇ-8
0512 Biyokimya
Yüksek Lisans Dereceli Doktora
Doktora programına alınacak öğrenci kontenjanları, başvuru için gerekli belgeler, yapılacak sınav ve tarihi ile diğer koşullar Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24181&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 ) ilgili madde hükümleri gereğince belirlenir. Anabilim Dalları tarafından kontenjanlar, varsa özel koşullar belirlenerek Üniversitemiz Senato onayı sonrasında Fen Bilimleri Enstitüsü web sayfasında ilan edilir.
Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24181&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5) ilgili madde hükümleri gereğince belirlenir ve uygulanır
Doktora Programı için Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24181&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5) ilgili madde hükümleri gereğince öğrenci öğretim planındaki tüm yükümlülükleri başarı ile tamamlamak ve her bir lisansüstü enstitü için Senato tarafından ayrı olarak belirlenen mezuniyet için gerekli diğer koşulları yerine getirmek durumundadır.
Biyokimya Anabilim Dalında yürütülen Yüksek Lisans ve Doktora Programları ile öğrencilerin biyokimya ile ilgili alanlarda uzmanlaşmaları ve bu disiplindeki becerilerini geliştirebilmeleri sağlanmaktadır. Canlı yaşamı ile ilgili fizik, kimya, biyoloji gibi fen bilimleri, sağlık bilimleri, beslenme, çevre olayları ve bunun gibi konularda bilimsel ve teknolojik alanda gerekli katkıları yapabilecek, etkili ve verimli çalışma disiplini kazanmış, girişimcilik yetenekleri ile donatılmış insan gücünün yetiştirilmesinde lisansüstü eğitimin verilmesi programın temel hedefidir. Doktora derecesi dersler ve araştırmayı kapsayan dört yıllık bir programdır. İlk yıl genelde uzmanlık alanı ile ilgili derslerin alınmasını ve tez çalışmasına hazırlığı kapsamaktadır. Lisansüstü programlardaki tüm dersler bölüm öğretim üyeleri ve diğer bölümlerin öğretim üyeleri tarafından aktarılmaktadır. Eğitim planında zorunlu derslere ilave olarak öğrencinin tercihine göre uzmanlaşacağı alana uygun disiplinlerarası sunulan seçmeli dersler bulunmaktadır.
Biyokimya ile ilgili herhangi bir işte görev alacak lisansüstü dereceye sahip mezunlar farklı alanlarda çalışabilirler. Genel olarak mezunlarımız; gıda, ilaç, tıbbi ve kimyasal maddeler, tarım ilaçları, kozmetik ve deterjan sanayileri, fermantasyon teknolojisine dayalı sanayi kollarında, hastanelerde, üniversite, tıbbi, tarımsal ve çevre araştırma merkezlerinin rutin işlemler ve araştırma laboratuarlarında görev alabilirler. Bölüm mezunları belirtilen iş alanlarında; üretim proseslerinde veya prosesin gerektirdiği rutin kalite-kontrol analizleri, sağlıkla ilgili testler, yeni yöntem geliştirme çalışmaları ve bunların uygulanması aşamasında Biyokimyager olarak çalışırlar. Biyokimya’nın farklı dallar arasındaki bağlantıyı kurması nedeni ile iş alanlarının çeşitliliği ve yaygınlığı giderek artmaktadır. Ayrıca Biyokimya alanında akademik çalışmalar ve eğitim sürecine katılma imkânı mevcuttur.
Mezunlar doktora sonrası çalışmalara başvurabilir.
Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Ege Üniversitesi Ölçme ve Değerlendirme Esasları Yönergesi uygulanmaktadır. Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.
Doktora tezinin sonuçlanması Ege Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24181&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5) ilgili madde hükümleri gereğince belirlenir ve uygulanır.
Tam Zamanlı
Bölüm Başkanı : Prof. Dr. Cenk SELÇUKİ Tel : +90 232 3115426 e-mail: cenk.selcuki@ege.edu.tr AKTS Koordinatörü; Serap EVRAN, Doç. Dr. Tel : +90 232 3112304 e-mail:serap.evranr@ege.edu.tr Adres/İletişim : Ege Üniversitesi, Fen Fakültesi, Biyokimya Bölümü, 35100 Bornova-IZMIR/TURKEY http://biyokimya.ege.edu.tr Tel/Fax: +90 232 3438624 e- mail: biyokimya@mail.ege.edu.tr
Biyokimya Bölümü bünyesinde öğrenci laboratuvarı ve soğuk odanın yanısıra Biyoteknoloji, Protein/Enzimoloji, Protein Mühendisliği ve Polimer/Nanoteknoloji Araştırma Laboratuvarları bulunmaktadır. Bölüm’de 11 tam zamanlı profesör, 4 Doçent, 2 Dr. Öğr. Üyesi, 2 Dr. Öğretim Görevlisi, 1 Öğretim Görevlisi ve 4 Araştırma Görevlisi bulunmaktadır. İnterdisipliner yapısı gereği farklı fakültelerinin öğretim üyelerinden destek alınmaktadır.
1 | Seçtiği alanda araştırma yapabilme, deneme desenlerini oluşturabilme, tasarladıkları denemeleri gerçekleştirebilme, veri toplayabilme ve analiz edebilme, sonuçları yorumlayabilme ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
2 | Biyokimya ile ilgili alanlarda problem saptama, çözüme yönelik hipotez kurma, hesapsal ve deneysel yöntemler ile hipotezi çözme becerisi kazanabilme |
3 | En az 1 yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme; yaptığı çalışmalar veya hazırladığı ödevlerde yabancı yayınları kullanabilme bilgi ve becerisi kazanabilme |
4 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana uyarlayabilme. |
5 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve bunu gerçekleştirebilme |
6 | Biyokimyanın belirli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, deney yapma, verileri çözümleme, sonuçları yorumlama becerisi konusunda yeterlik kazanabilme |
7 | Toplumsal duyarlılığa ve etik değerlere uyma bilincine sahip olabilme. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BİK-SG-DOK-G | Türkçe | Bıyokımya Seçmelı Grup DOK Güz | Seçmeli | - | - | - | 24 | |
FENETKFEN2021 | Türkçe | Bılımsel Araştırma Teknıklerı ıle Araştırma ve Yayın Etığı | Zorunlu | 2 | - | - | 4 | |
FENORYT2023 | Türkçe | Lısansüstü Eğıtım Süreç Yönetımı | Zorunlu | - | - | - | 2 | |
Toplam | 2 | 0 | 0 | 30 | ||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9101036162011 | Türkçe | Karşılaştırmalı Bıyokımya | Zorunlu | 4 | - | - | 8 | |
BİK-SG-DOK-B | Türkçe | Bıyokımya Seçmelı Grup DOK Bahar | Seçmeli | - | - | - | 16 | |
FENDRSEM1 | Türkçe | Semıner I | Zorunlu | 1 | - | - | 6 | |
Toplam | 5 | 0 | 0 | 30 | ||||
3. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
DRUAD691 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 5 | |
FENDRTEZONE | Türkçe | Tez Önerısı | Zorunlu | - | - | - | 16 | |
FENDRYET790 | Türkçe | Yeterlılık | Zorunlu | - | - | - | 9 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
4. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
DRTEZ693 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 15 | |
DRUAD691 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 5 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 20 | ||||
5. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
DRTEZ694 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 19 | |
DRUAD691 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 5 | |
FENDRSEM2 | Türkçe | Semıner II | Zorunlu | 1 | - | - | 6 | |
Toplam | 1 | 0 | 0 | 30 | ||||
6. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
DRTEZ692 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 25 | |
DRUAD691 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 5 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
7. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
DRTEZ692 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 25 | |
DRUAD691 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 5 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
8. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
DRTEZ692 | Türkçe | Tez Çalışması | Zorunlu | - | - | - | 25 | |
DRUAD691 | Türkçe | Uzmanlık Alan Dersı | Zorunlu | - | - | - | 5 | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | 30 | ||||
BİK-SG-DOK-G - Biyokimya Seçmeli Grup DOK Güz | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9101036012005 | Türkçe | Bıyolojık Membranların Yapı ve Fonksıyonları | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9101036031998 | Türkçe | Membran Proteınlerı | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9101036052003 | Türkçe | İmmobılıze Bıyokatalızatörler | Seçmeli | 4 | 3 | - | 8 | |
9101036071998 | Türkçe | Çevre Bıyokımyası ve Bıyoteknolojısı | Seçmeli | 4 | 2 | - | 8 | |
9101036152003 | Türkçe | Metabolık Regülasyon Sıstemlerı | Seçmeli | 3 | - | - | 7 | |
9101036172003 | Türkçe | Bıyopolımerler ve Bıomateryaller | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036191998 | Türkçe | Gen Mühendıslığı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036212010 | Türkçe | Metal Toksıkolojısıne Bıyokımyasal Bakış | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036232007 | Türkçe | Bıyosensörlerde Bıyomoleküler Fılmler;Tasarım,Teknıkler ve Uygulamalar | Seçmeli | 2 | - | - | 7 | |
9101036272010 | Türkçe | Kök Hücre Bıyolojısı ve Klınık Uygulamalar | Seçmeli | 3 | - | - | 7 | |
9101036412011 | Türkçe | Bıyokatalız-Çok Ölçeklı Kuantum Modellerı | Seçmeli | 3 | - | - | 7 | |
9101036432016 | Türkçe | In vıvo Bıyosensör Teknolojılerı | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
EBB6832017 | Türkçe | Öğretımde Planlama ve Değerlendırme | Seçmeli | 3 | 2 | - | 6 | |
EBB6852017 | Türkçe | Gelışım ve Öğrenme | Seçmeli | 3 | - | - | 4 | |
BİK-SG-DOK-B - Biyokimya Seçmeli Grup DOK Bahar | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
9101036022011 | Türkçe | Bıyotransformasyonlar | Seçmeli | 4 | 3 | - | 8 | |
9101036041998 | Türkçe | Bıyokımyada Son Gelışmeler | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101036082003 | Türkçe | Serbest Radıkal Bıyokımyası | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101036102002 | Türkçe | Lıpıd Bıyotransformasyonları | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101036122002 | Türkçe | Bıyoelektrokımya | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101036181998 | Türkçe | Rekombınant DNA Enzımolojısı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036202003 | Türkçe | Bıyodegradasyon | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036222018 | Türkçe | Proteın-Proteın Etkıleşımlerı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036242012 | Türkçe | İlerı Bıyokımyasal Teknıkler | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101036281998 | Türkçe | Enzım Katalız Mekanızmaları | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101036322005 | Türkçe | Afınıte Bıyosensörlerı | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101036342008 | Türkçe | Proteın Yapı ve Dınamıklerınde Bılgısayara Dayalı Yöntemler | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036362010 | Türkçe | Doku Mühendıslığı ve Nanobıyoteknolojı | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036382010 | Türkçe | Polımerlerın Tıpta Kullanımları | Seçmeli | 3 | - | - | 8 | |
9101036402010 | Türkçe | Rekombınant Proteın Ekspresyon Sıstemlerı | Seçmeli | 2 | - | - | 8 | |
9101036422011 | Türkçe | Proteın Katlanması | Seçmeli | 3 | - | - | 8 |
1 | Seçtiği alanda araştırma yapabilme, deneme desenlerini oluşturabilme, tasarladıkları denemeleri gerçekleştirebilme, veri toplayabilme ve analiz edebilme, sonuçları yorumlayabilme ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
2 | Biyokimya ile ilgili alanlarda problem saptama, çözüme yönelik hipotez kurma, hesapsal ve deneysel yöntemler ile hipotezi çözme becerisi kazanabilme |
3 | En az 1 yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilme; yaptığı çalışmalar veya hazırladığı ödevlerde yabancı yayınları kullanabilme bilgi ve becerisi kazanabilme |
4 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana uyarlayabilme. |
5 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve bunu gerçekleştirebilme |
6 | Biyokimyanın belirli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, deney yapma, verileri çözümleme, sonuçları yorumlama becerisi konusunda yeterlik kazanabilme |
7 | Toplumsal duyarlılığa ve etik değerlere uyma bilincine sahip olabilme. |
1. Dönem | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BİK-SG-DOK-G | Türkçe | Bıyokımya Seçmelı Grup DOK Güz | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 0 | 0 | 0 | |||||
2. Dönem | ||||||||
Ders Kodu | Dersin Sunulduğu Dil | Ders Adı | Ders Türü | D | U | L | AKTS | Rapor |
BİK-SG-DOK-B | Türkçe | Bıyokımya Seçmelı Grup DOK Bahar | Seçmeli | - | - | - | - | |
Toplam | 0 | 0 | 0 |