Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
706004802014 | PRAKSİS FELSEFESİ | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 6,00 |
Lisans
Türkçe
Eleştirel teorinin çağdaş topluma dair çözümleme ve teşhislerini sergilemek. Eleştirel teorinin Kant, Hegel ve Marx felsefelerinde bulunan kökenlerini tespit etmek ve günümüz eleştirel düşüncesindeki etkilerini tartışmak.
Arş. Gör. Dr. Karun Çekem
1 | Çağdaş felsefenin temel problemlerinden birini öğrenmek. |
2 | Bir felsefi problemin çağlar içindeki dönüşümünü anlamak. |
3 | Felsefi analizde derinleşmek. |
4 | Özel bir felsefi ekolünü tanımak. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dersin amaçları doğrultusunda öncelikle eleştirel teorinin kurucusu sayılan Frankfurt Okulu’nun Horkheimer, Adorno, Marcuse gibi önde gelen temsilcilerinin, toplum, politika ve kültür üzerine belli başlı düşünceleri ve çözümlemeleri ele alınacaktır. Eleştirel teorinin 20. yüzyıl düşüncesini karakterize eden düşünsel tartışmalar içindeki konumu kadar 19. yüzyıl düşüncesindeki Hegelci, Marxcı kökenleri de ortaya çıkarılmaya çalışılacak. Son olarak, Frankfurt Okulu’nun son kuşağının önemli figürlerinden Jürgen Habermas’ın iletişimsel eylem teorisi aracılığıyla, eleştirel teorinin günümüzde geçirdiği değişim ve özellikle modernite-postmodernite tartışması içindeki konumu ele alınacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Hegel'in praxis kavrayışı | ||
2 | Hegel'in praxis kavrayışı | ||
3 | Marx'ın Hegel eleştirisi | ||
4 | Marx'ın Hegel eleştirisi | ||
5 | Marx'ın praxis'i yeniden tanımlayışı | ||
6 | Marksçı praxis kavramına yönelik nietzscheci eleştiri | ||
7 | Nietzsche | ||
8 | Frankfurt okulunun temel problemi | ||
9 | Vize | ||
10 | Adorno ve Horkheimer'ın Marx yorumu ve Hegel'e dönüşü | ||
11 | Adorno ve Horkheimer'ın Marx yorumu ve Hegel'e dönüşü | ||
12 | Marcuse | ||
13 | Marcuse | ||
14 | Habermas | ||
15 | Habermas | ||
16 | Final |
Benhabib, Seyla, Eleştiri, Norm ve Ütopya Eleştirel Teorinin Temellerine Dair Bir İnceleme, çev. İsmet Tekerek, İletişim, 2005 Bottomore, Tom B., Frankfurt Okulu, çev. Ahmet Çiğdem, Vadi, 1990 Çiğdem, Ahmet, Akıl ve Toplumun Özgürleşimi Jürgen Habermas Üzerine Bir Çalışma, Vadi, 1997 Douglas Kellner- Steven Best, Postmodern Teori Eleştirel Soruşturmalar, çev. Mehmet Küçük, Ayrıntı, 1998 Geuss, Raymond, Eleştirel Teori Habermas ve Frankfurt Okulu, çev. Ferda Keskin, Ayrıntı, 2002 Horkheimer, Max, Akıl Tutulması, çev. Orhan Koçak, Metis, 2010 Jay, Martin, Diyalektik İmgelem Frankfurt Okulu ve Sosyal Araştırmalar Enstitüsü Tarihi 1923-1950, çev. Ünsal Oskay, Ara, 1989 Köker, Levent, İki Farklı Siyaset Bilgi Teorisi-Siyaset Bilimi İlişkileri Açısından Pozitivizm ve Eleştirel Teori, Ayrıntı, 1990 Max Horkheimer, Max, Geleneksel ve Eleştirel Kuram, çev. Çiğdem Dürüşken, Mustafa Tüzel, YKY, 2005 Slater, Phil, Frankfurt Okulu, çev. Ahmet Özden, Kabalcı, 1998
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 10 | 40 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 10 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 182 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
ÖÇ 2 | 4 | 2 | 2 | ||||||
ÖÇ 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 1 | ||||
ÖÇ 4 | 4 | 2 |