GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
706004862014 İBNİ HALDUN SEMİNERİ Seçmeli Ders Grubu 4 8 6,00

Lisans


Türkçe


İbni Haldun’un tarih, felsefe ve din ile ilgili metodolojik eleştirilerini incelemek; İbni Haldun’un umran ilminin temel kavramlarını, konusunu ve sorunlarını tanıtmak; İbni Haldun’un sosyolojisinin düşünce tarihindeki yeri ve önemini değerlendirmek


Doç. Dr. Mehmet Kuyurtar


1 Müslüman tarihçiliğinin temel problemlerinin kavranılması
2 İbni Haldun’un felsefe eleştirisinin sonuçlarını değerlendirebilme
3 Umran ilminin temel kavramlarının öğrenilmesi
4 Toplumsal yaşamın din-dışı yapısının kavranılması
5 Akıl-vahiy ilişkisi üzerine kapsamlı bir formasyon edinme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


İbni Haldun’un tarih felsefesi, siyaset kavrayışı, asabiye kavrayışı, felsefi ve nakli ilimler eleştirisi, umran ilmi, felsefe-din-siyaset ilişkileri


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı, İbni Haldun’un Biyografisi ve Eserleri
2 Ortaçağ İslam Düşüncesinde Tarih Anlayışı, Müslüman Tarihçiliği
3 Tarihçilerin Yanlışlıkları, Yöntem Sorunu, Felsefi Bir Bilim Olarak Tarih
4 İnsani-Toplumsal Hayatın Bilimi Olarak Umran Bilimi, Tanımı, Kavramları, Sorunları
5 Umran Aşamaları: Bedevi Umran ve Hazeri Umran
6 Siyasetin Kurucu İlkesi Olarak Asabiye
7 Devletin (Mülk) Ortaya Çıkışı, Şehir Uygarlığı
8 Uygarlığın Çöküşü: Asabiye, Ekonomi ve Ahlak
9 Ara Sınav
10 Umran ve Din; Akli Siyaset-Dini Siyaset Ayrımı
11 Felsefi İlimler-Nakli Bilimler Ayrımı
12 Felsefi Bilimler Tahlili ve Eleştirisi I; Matematik, Mantık, Tabiat Bilimi
13 Felsefi Bilimler Tahlili ve Eleştirisi II; Metafizik (felsefi ilahiyat), Felsefi Ahlak, Felsefi Siyaset
14 Nakli İlimler Tahlili ve Eleştirisi
15 İbni Haldun’un Felsefe ve Din Eleştirisinin Sonuçları, Düşünce Tarihindeki Yeri ve Önemi
16 Final Sınavı

İbni Haldun, Ahmet Arslan,Bilgi Üniversitesi Yyn. Mukaddime, İbni Haldun, Dergah Yyn. “Sekülerleşme Problemi Açısından İbni Haldun’un Din Kavrayışının Modern Toplumbilimin Din Kavrayışı ile Karşılaştırılması”, Zerrin Kurtoğlu, İbni Haldun Sempozyumu, “İbni Haldun’la Çağımızı Okumak” Zerrin Kurtoğlu, Toplum ve Bilim “İbni Haldun’da Siyasetin Kurucu İlkesi Olarak Asabiye Kavramı”, Zerrin Kurtoğlu, K.Ü.Dayanışma Sempozyumu, “İbni Haldun'un Bilim Sınıflamasında ‘Tarih Bilimi’”, Mehmet Kuyurtar, Toplum ve Bilim “Bilimsel Tarih ve Tasavvuf Arasında:İbn-i Haldun”, Mehmet Kuyurtar, Felsefelogos İslami Hümanizm, L. E. Goodmann Çev. A.Arslan, İletişim Yyn., İstanbul, 2006 Bilim İle Siyaset Arasında Hatıralar, İbn Haldun, Dergah Yayınları Tarih Biliminin Doğuşu İbni Haldun, Y. Lacoste, Donkişot Yayınları İbn Haldun, Derleme, İz Yayıncılık İbn Haldun'da Uygarlıkların Yükselişi ve Çöküşü, T. Dursun-Ü. Hassan, Kaynak Yayıncılık İbn Haldun'un Metodu ve Siyaset Teorisi, Ümit Hassan, Toplumsal Dönüşüm Yayınları


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Seminer 1 2 2
Makale Yazma 1 13 13
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 8 32
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 4 8 32
Okuma 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 167

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 4 5 5 4 3 4 4 3 2
ÖÇ 2 4 4 5 4 3 4 4 4 2
ÖÇ 3 4 4 5 4 3 4 4 3 2
ÖÇ 4 4 5 5 2 3 4 2 3 2
ÖÇ 5 4 5 5 3 3 4 4 3 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek