| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 1959002542025 | MİKRODENETLEYİCİ UYGULAMALARI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 |
Önlisans
Mikrodenetleyicinin seri ve paralel portlarını kullanarak elektronik ve elektro-mekanik aygıtlarla bağlantı kurma, mikrodenetleyiciyi kullanarak akıllı elektronik aygıt tasarlama, bu tür aygıtlarda hata bulma ve giderme becerisi kazandırmaktır.
Doç. Dr. Mustafa Engin
| 1 | Örnek seçilen bir mikrodenetleyici ile bir deneme devresi kurup çalıştırabilmeli, arıza takibi yapabilmeli. |
| 2 | Seri ve paralel veri iletim yöntemlerini açıklayabilmeli ve mikrodenetleyici ile çevre birimleri arasında seri ve paralel veri iletimi yapan yazılım geliştirebilme. |
| 3 | Programlı ve kesme denetimli giriş/çıkış yöntemlerini açıklayabilmeli ve kesme uyarmalı denetim programı geliştirebilme. |
| 4 | Giriş elemanından gelen analog işareti sayısala dönüştürebilmeli, gerekli kıstaslara göre işlem yaptıktan sonra çıkış birimine sayısal veya analog gönderebilen program geliştirebilme. |
| 5 | Mikrodenetleyici girişine gelen vuruları sayan ve istenilen kıstaslara göre karar veren program geliştirebilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Örnek seçilen ARM Cortex-M çekirdekli Mikrodenetleyicisinin portlarının yapısı, çalışması ve programlanması. Giriş elemanı olarak anahtarın, çıkış elemanı olarak farklı göstergelerin kullanımı. Seri ve paralel haberleşme teknikleri ve bilgisayar ile veri iletimi. Programlı ve kesme uyarmalı giriş çıkış programlama teknikleri. ADC ve DAC bağlantısı ve programlanması, adım motorunun kullanımı. Zamanlayıcı ve sayıcıların kullanımı PWM ile ısı, ışık ve motor denetimi.
| Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Gömülü sisteme giriş, donanım ve yazılım bileşenleri, gömülü sistem çeşitleri, örnek sistemler, özellikleri, gömülü kodlamadaki zorluklar, gömülü sistem tasarımındaki zorluklar, komut setleri, sistem üzerindeki çevre birimleri ve bellek organizasyonu. | Deney kartının açık şeması ve baskı devresinin incelenmesi. Kart üzerinde yer alan birimlerin yerlerinin ve bağlantı uçlarının belirlenmesi. Kullanılacak Progrgam Geliştirme Ortamının kurulması. | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Yok |
| 2 | Mikrodenetleyicinin port yapısı, paralel veri iletimi için portların kullanımı. | Giriş portlarına bağlanan anahtarlardan alınan veri ile çıkış portlarına bağlı rölelere bağlı lambaları açıp kapatmak. | Giriş portlarına bağlanan anahtarlardan alınan veri ile çıkış portlarına bağlı rölelere bağlı lambaları açıp kapatmak. | Yok |
| 3 | Seri veri iletim yöntemleri, UART ve USB, seri iletim protokolleri, | Mikodenetleyici ve bilgisayar ile karşılklı haberleşen uygulama tasarımı ve uygulanması. | Giriş portlarına bağlanan anahtarlardan alınan veri ile çıkış portlarına bağlı rölelere bağlı lambaları açıp kapatmak. | Yok |
| 4 | Seri veri iletim yöntemleri, I2C, SPI, CAN seri iletim protokolleri, | Mikodenetleyiciye I2C haberleşen grafik tabanlı bir gösterge bağlamak ve kullanmak. | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Deney için derste belirtilen gösterge ve sensörü getirir |
| 5 | Zamanlayıcıların yapısı, çalışma kipleri ve zamanlayıcıların zaman geciktirme için programlanması. | Zamanlayıcıları kullanarak trafik ışıkları projesi geliştirmek ve uygulamak | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Yok |
| 6 | Zamanlayıcıların sayıcı olarak kullanımı | Sayıcı modülünün girişine uygulanan vuruları sayan ve saydığı değeri anlık olarak göstergede görüntüleyen proje tasarımı ve gerçekleştirilmesi | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Deney için derste belirtilen gösterge ve sensörü getirir |
| 7 | PWM ile DC motor denetimi | PWM modülü kullanarak açık çevrim DC motor hız denetimi yapan proje tasarımı ve gerçekleştirilmesi. | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Deney için derste belirtilen motor sürücü bordunu getirir |
| 8 | Adım Motorunun denetimi | Mikrodenetleyici ve sürücü devre kullanarak adım motoru ile konum denetimi yapan projenin tasarımı ve gerçekleştirilmesi. | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Yok |
| 9 | Analog arayüzün kullanımı ADC uygulamaları, | Mikrodenetleyici üzerinde yer alan ADC kullanılarak analog sensörden okunan değerin işlenerek göstergede görüntülenmesi. | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Yok |
| 10 | Analog arayüzün kullanımı ADC uygulamaları, DAC uygulamaları | Mikrodenetleyici üzerinde yer alan ADC kullanılarak analog sensörden okunan değerin işlenerek göstergede görüntülenmesi. | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Yok |
| 11 | Ara sınav | Uygulama sınavı | Sınıfta yüz yüze sınav yapılır | Sınava çalışmaları gereklidir |
| 12 | Mini proje seçimi | Grupların proje sunumları projeler sensör okuma ve veri işleme, iletişim, aktuatör denetimi ve kullanıcı arayüzü içermelidir. | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Yok |
| 13 | Mini Proje çalışması (2). | Gömülü sistemin sensörlerini okuyan ve okuduğu verileri işleyen altprogramlarının hazırlanması | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Yok |
| 14 | Mini Proje çalışması (3)ı. | Gömülü sistemin Motor denetim ve haberleşme alt programlarının yazılması ve uygulanması. Kullanıcı arayüzünün oluşturulması | Sınıfta teorik ters ve Laboratuvarda grup çalışması olarak uygulamalar yapılır. | Yok |
| 15 | Grupların Proje Sunumları | Grupların projelerinin çalışmasının gösterilmesi ve sınıf tarafından değerlendirilmesi. | Öğrenciler grup olarak mini projelerini sunarlar | Proje sunumunu hazırlarlar |
1. Mikrodenetleyiciler Ders Notu, Mustafa Engin, https://tec.ege.edu.tr/mek_dersler.html 2. Mikrodenetleyiciler, Hasan Hakan Genç, Nobel Akademik Yayıncılık. 3. RM CORTEX–M4 ile Mikrodenetleyici Programlama, Oğuz Emre Çakıl, 1. Baskı, Kasım 2018, Kodlab Yayın Dağıtım.
Etkinlikler ve yöntemler haftalık ders içeriğinde haftalara göre belirtilmiştir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 60 |
| Quiz | 1 | 10 |
| Laboratuvar | 10 | 30 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Derse Katılım | 15 | 2 | 30 |
| Deney | 14 | 1 | 14 |
| Beyin Fırtınası | 1 | 5 | 5 |
| Proje Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
| Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
| Bireysel Çalışma | 2 | 15 | 30 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 94 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 |
| ÖÇ 2 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| ÖÇ 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| ÖÇ 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| ÖÇ 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 |