GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
5007001131998 BESLENME İLKELERİ Ders 1 2 1,00

Önlisans


Türkçe


Kronik böbrek yetmezliği tedavisinde kullanılan hemodiyaliz ve periton diyalizi yöntemleri hakkında gerekli bilgiye sahip olup bu yöntemlerin uygulayıcısı olan, hasta uyumunu sağlamak üzere hastaları eğitebilme yeteneği kazanmış ve bu alandaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilecek donanımda diyaliz sağlık teknisyeni meslek üyelerini yetiştirmek.


Öğr. Gör. Ezgi Karataş


1 Beslenme-sağlık etkileşimini öğrenebilme
2 Besin ögelerinin kimyasal ve fiziksel yapılarını kavrayabilme
3 Besin hazırlama aşamasında yapılan işlemlerin besin kalitesine etkilerini bilme kavrayabilme
4 Özel durumlarda (Gebelik, emziklilik, geriatri vb) beslenme kurallarını kavrayabilme
5 Yetersiz ve dengesiz beslenme sorunlarını kavrayabilme, hastalarda malnütrisyonu değerlendirebilme
6 Hastalık durumlarında hastalığa özgü beslenmesi ilkelerini tanımlayabilme. Kalp damar hastalıklarında beslenme ilkelerini ve kalp damar hastalıklarından korunmada etkili olan beslenme ilkelerini sayabilme, Diyabette beslenme arasındaki ilişkiyi tanımlayabilmesi, diyabetli hastada beslenme ilkelerini ve görülen beslenme bozukluklarını sayabilme, Sindirim sistemi bozukluklarında beslenme ilkelerini sayabilme, Böbrek yetmezliğinde beslenme ilkelerini sayabilme, Kanser ve beslenme arasındaki ilişkiyi tanımlayabilmesi kanserli hastada beslenme ilkelerini ve görülen beslenme bozukluklarını sayabilme
7 Yoğun bakım hastasında total paranteral nutrüsyonu kavrayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Ders araçlarının (bilgisayar, görüntü ve ses düzeneği), Vaka çalışmalarının yapılabileceği ortam


Beslenme-sağlık etkileşimi, Besin ögelerinin kimyasal ve fiziksel yapıları, Besin grupları,saklanması, katkı ögeleri, Özel durumlarda (Gebelik, emziklilik, geriatri vb) beslenme kuralları, Yetersiz ve dengesiz beslenme sorunları,Hastalık durumlarında beslenme, Yoğun bakım hastasında total paranteral nutrüsyon


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Beslenme-sağlık etkileşimi
2 Besin ögelerinin kimyasal ve fiziksel yapıları Organik besin ögeleri (Karbonhidratlar,proteinler, yağlar,vitaminler) (Mineraller,su ve içecekler)
3 Besin ögelerinin kimyasal ve fiziksel yapıları İnorganik besin ögeleri
4 Yeterli ve dengeli beslenme
5 Besin grupları,saklanması, katkı ögeleri
6 Özel durumlarda beslenme kuralları Bebeklikte, çocuklukta, ergenlikte, yaşlılıkta, gebelik ve emziklilik dönemlerinde beslenme, sporcuların beslenmesi
7 Yetersiz ve dengesiz beslenme sorunları Malnütrüsyon
8 Obesite ve kaşekside beslenme
9 Vize1
10 Hastalık durumlarında beslenme İskemik kalp hastalarında, hipertansiyonda beslenme
11 Hastalık durumlarında beslenme Diyabette beslenme
12 Hastalık durumlarında beslenme Sindirim sistemi hastalıklarında beslenme
13 Hastalık durumlarında beslenme Renal yetmezlikte hastalarında beslenme
14 Hastalık durumlarında beslenme Kanser de beslenme
15 Yoğun bakım hastasında total paranteral nutrüsyon

1. Akdemir N. Birol L. İç hastalıkları ve hemşirelik bakımı. Vehbi Koç Vakfı Sanerc yayını, İstanbul, 2003. 2. Akpolat T, Utaş C, Süleymanlar G. Nefroloji el kitabı. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri Ltd, İstanbul, 2000. 3. Baysal A. Genel beslenme bilgisi, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2002. 4. Cantürk Nuh Z. Kanserli Hastada Beslenme Desteği. Klinik Enteral ve Parenteral Nütrisyon Derneği Yayınları, Ankara, 2004. 5. Engin Ünsün G. Kanser ve beslenme. İnkılap Kitapevi, Ankara, 2003. 6. Kavas A. Sağlıklı yaşam için doğru beslenme. 1. Baskı. Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000. 7. Küpeli S, Büyükpamukçu M: Kanserden korunma ve tedavide omega 3 yağ asitleri. Pediatri Dergisi, 2006,28, 89–99. 8. Mercanlıgil Seyit M. Karaciğer, safra kesesi ve pankreas hastalıklarında beslenme. Diyet El Kitabı 2002,4,183-4. 9. Orhan Y. Beslenme. İstanbul Medikal Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 2005. 10. Oşar Z, Erkan T. Sağlıkta ve hastalıkta beslenme. İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp fakültesi Sürekli Tıp eğitimi Etkinlikleri Sempozyumu Dizisi, No: 41, İstanbul, 2004. 11. Şanlıer N, Ersoy Y. Çocuk ve beslenme. Morpa, İstanbul, 2003. 12. Şanlıer N, Ersoy Y. Anne ve çocuk için beslenme prensipleri. İstanbul, Morpa, 2005.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 15 1 15
Bireysel Çalışma 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 3 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 4 4
Okuma 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 30

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33
ÖÇ 1 3
ÖÇ 2 3
ÖÇ 3 3
ÖÇ 4 3
ÖÇ 5 3
ÖÇ 6 3
ÖÇ 7 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek