GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
5018001152010 MESLEK ETİĞİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 2,00

Önlisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin, tıp etiği alanındaki temel kavramları ve yaklaşımları kavrayarak, uygulamalar sırasında etik kurallar doğrultusunda bakım vermelerini sağlamaktır.


Associate Professor Gülseren KESKİN


1 Etik kavramını, etiğin önemini ve tarihsel süreçteki gelişimini kavrayabilme
2 Uygulamalar öncesinde sözel ve yazılı hasta onamı alabilme
3 Uygulamalar sırasında hasta mahremiyeti ile ilgili gerekli önlemleri alabilme, uygulayabilme
4 Malpraktise karşı gerekli önlemleri alabilme, uygulayabilme
5 Sağlık ekibi içindeki etik ihlaller konusunda gerekli önlemleri alabilecek yeterliliğe ulaşabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Etiğe kavramsal giriş, etiğin önemi ve etiğin tarihsel gelişimi. İnsan, hasta, kadın, gebe, çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları. Aydınlatılmış onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği. Malpraktis. Genetik araştırmalar ve etik boyutu. Jinekoloji ve obstetrik uygulamalar ve etik boyutu. Yardımcı üreme teknikleri ve etik boyutu. Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu, Kontrasepsiyon, abortus ve etik boyutu. AIDS/HIV. v.b bulaşıcı hastalıklar ve etik boyutu. Hasta iletişiminin etik boyutu.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı Etiğe kavramsal giriş
2 Etiğin Önemi Etiğin tarihsel gelişimi
3 İnsan, hasta, kadın, gebe, çocuk, yenidoğan ve fetüs hakları
4 Sağlık çalışanlarının hakları
5 Aydınlatılmış Onam, mahremiyet, bilgilerin gizliliği
6 Malpraktis
7 Sağlık bilimlerinde araştırma ve yayın etiği
8 Genetik araştırmalar ve etik boyutu
9 Jinekoloji ve obstetrik uygulamalar ve etik boyutu
10 Yardımcı üreme teknikleri ve etik boyutu
11 Kontrasepsiyon, abortus ve etik boyutu
12 Organ nakli, ötenazi ve etik boyutu
13 AIDS/HIV. v.b bulaşıcı hastalıklar ve etik boyutu
14 Hasta iletişiminin etik boyutu
15 Vize
16 Final

1- Çobanoğlu N, Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği, Eflatun yayınevi, Ankara, 2009. 2- Üstün Ç., Tıp Etiği Kavramlarına Giriş, E.Ü.T.F Yayınları, İzmir, 2002. 3- Bernard LO., Resolving Ethical Dilemmas A Guide for Clinicians,4 th Ed. Walters Kluwer Company, California, 2009 4- Aydın E., Tıp Etiğine Giriş, Pegem A Yayınları, Ankara, 2001. 5- Dietrich V. Engelhardt., Tıbbın Gündelik Yaşamında Etik, Çeviren: Arın NAMAL, Nobel Tıp Kitapevleri, 2000. 6- Fiscina S., Seifert JB. Legal Check-up Medical Practice Essential Guide for the Health Care Team. 7- Elçioğlu, Ö. Ş. "Hasta Hakları Açısından Hekimlik Sırrı." Türkiye Klinikleri Tıbbi Etik Dergisi. Ankara: Hekimler Birliği Yayını, 1997. 8- 0ğuz, N. Y. "Hasta Hakları Alanındaki Gelişmeler ve Değişen Değerler." Türkiye Klinikleri: Tıbbi Etik Dergisi. Ankara: Hekimler Birliği Yayını, Cilt 5, 1997. 9- Vural, G. "Hasta Hakları". Kriz Dergisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını. 10- Sağlık Bakanlığı Hasta Hakları Yönetmeliği 11- Özlem, D. Etik - Ahlak Felsefesi. İstanbul: İnkılap, Yayınevi 2004.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 20
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 80

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Örnek Vaka İncelemesi 3 2 6
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 8 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 16 16
Toplam İş Yükü (saat) 60

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23
ÖÇ 1 5 5
ÖÇ 2 4 4 5 5
ÖÇ 3 4 4 5 5
ÖÇ 4 5 5
ÖÇ 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek