GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
7009001012010 TÜRK DİLİ-I Ders 1 1 2,00

Önlisans


Türkçe


Bu dersin genel amacı; bireylere dinlediklerini ve okuduklarını incelik ve derinlikleriyle kavratmak; Türk dilinin zengin, köklü ve üretken bir dil olduğunu göstermek; dil sevgisi ve bilinci uyandırmak; okuma zevki ve alışkanlığı kazandırmak; Türk toplumunun temel değerlerini benimsetmek; kısaca bireylerin düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmektir.



1 Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezip örneklerle açıklayabilmek
2 Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade edebilmek
3 Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt etmek
4 Okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru çözümleyebilmek
5 Duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini söz ve yazıyla doğru ve etkili bir şekilde anlatabilmek
6 Türkçenin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptamak
7 Türkçe ses bilgisi kurallarını anlatabilmek
8 Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygulayabilmek
9 Cümle ve anlam bilgisi ile ilgili kavramları açıklayabilmek
10 Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterebilmek
11 Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirebilmek
12 Değerlerine sahip çıkan ve hoşgörülü; sorunlara çözüm önerileri getirebilen; bu konulardaki düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak doğru ifade edebilen bireyler geliştirebilmek

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dilin tanımı. Dil ve iletişim, dil-düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisi. Dilin türleri. Yeryüzündeki diller. Türkçenin Dünya dilleri arasındaki yeri. Türk yazı dilinin tarihî gelişimi. Türkçenin bugünkü durumu ve yayılma alanları. Türkçenin ses, hece, kelime, cümle ve anlam bilgisi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Üniversitelerde Türk Dili dersinin okutulmasının amacı ve dersle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verilmesi. Dersin içeriği, önemi, çalışma teknikleri, kural ve gereklerinin açıklanması.
2 Dilin tanımının yapılması, dilin özellikleri ve doğuşu hakkında bilgi verilmesi.
3 Dil-düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisinin açıklanması.
4 Dilin türlerinin kavratılması. (Kültür dili, konuşma dili, yazı dili, ana dili, yaşayan dil, doğal dil, yapay dil, ağız, lehçe.)
5 Dil ve kültür, kültürü oluşturan unsurlar, kültürün özellikleri, kültür ve medeniyet, kültür çeşitlerinin ortaya konması.
6 Yeryüzündeki dillerin tanıtılması, dillerin sınıflandırılması, Türk dilinin Dünya dilleri arasındaki yerinin araştırılarak öğrenilmesi.
7 Türk Dilinin tarihî dönemleri, Eski Türkçe ve Orta Türkçe dönemlerinin anlaşılması.
8 Türk Dilinin tarihî dönemleri, Modern Türkçe döneminin kavratılması. Türklerin kullandıkları alfabelerin tanıtılması.
9 Dil bilgisinin bölümlerinin açıklanması. Türkçedeki sesler ve sınıflandırılması.
10 Sesler, hece, ses değişmeleri ve ses uyumları hakkında bilgi verilmesi.
11 Türkçenin biçimbirim özellikleri. Sözcükler, kök, gövde, taban, ekler ve eklerin sınıflandırılması.
12 Sözcük türleri hakkında bilgi verilmesi. (Ad, sıfat, zamir, fiil, bağlaç, ünlem, edat)
13 Türkçenin söz dizimi özelliklerinin açıklanması; cümlenin ögeleri, cümle türleri ve çözümlemeleri ile ilgili uygulamalar yapılması.
14 Türkçenin anlambilim özelliklerinin açıklanması. (Temel anlam, yan anlam, mecaz anlam, eşanlamlılık, karşıt anlamlılık, eşseslilik; anlam olayları: anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam kayması, anlam kötüleşmesi, anlam iyileşmesi.)

Ders Kitapları: 1. Ergin, Muharrem. Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yay., 2006. 2. Korkmaz, Zeynep; vd. Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Ekin Yay., 2005. Yardımcı Kitaplar: 1. Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim: I, II, III. Ankara: TDK Yay. 2009. 2. Aksan, Doğan. Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugüne, Yarını. Ankara: Bilgi Yay., 2005. 3. Aksoy, Ömer Asım. Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü : I-II. Ankara: TDK Yay. 2010. 4. İmla Kılavuzu. Ankara: TDK Yay., 2009. 5. Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yay., 2009.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 2 2
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 2 2
Toplam İş Yükü (saat) 60

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 3 3 3 3 3 4 3 3 3 3
ÖÇ 2 3 4 3 4 4 4 3 4 3 3
ÖÇ 3 3 4 4 4 3 3 3 3 4 3
ÖÇ 4 3 4 3 3 3 4 4 4 4 4
ÖÇ 5 4 4 5 5 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 6 2 2 3 3 2 2 3 2 3 2
ÖÇ 7 2 2 2 3 2 2 2 2 2 3
ÖÇ 8 2 3 2 2 2 3 2 3 2 2
ÖÇ 9 3 2 3 3 3 4 3 4 3 3
ÖÇ 10 4 4 4 4 4 3 4 3 4 3
ÖÇ 11 4 4 4 4 4 4 4 5 4 4
ÖÇ 12 4 4 4 5 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek