GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
7010002382025 ÇEVRE VE HALK SAĞLIĞI Ders 2 4 2,00

Önlisans


Türkçe


Öğrencilere çevresel etmenlerin (su, toprak, hava, atık, iklim) halk sağlığı üzerine etkilerini kavratmak; zoonozlar, gıda ve suyla bulaşan hastalıklar, vektör kontrolü, atık ve biyogüvenlik yönetimi ile risk iletişimi konularında temel bilgi ve beceri kazandırmak.



1 Çevre–halk sağlığı ilişkisini Tek Sağlık çerçevesinde açıklar.
2 Su, atık su, gübre, katı/tıbbi atık ve hava kalitesi yönetiminin temel ilkelerini özetler.
3 Yaygın zoonozlar ile gıda ve su kaynaklı hastalıkların temel bulaş yollarını ve önleme stratejilerini listeler.
4 Basit bir risk analizi yapar; tehlike–maruziyet–risk karakterizasyonu adımlarını örnek senaryoya uygular.
5 Vektör kontrolü ve biyogüvenlik/PPE uygulamalarında standart prosedürleri tanımlar.
6 Risk iletişimi ve sağlık okuryazarlığı ilkelerini kullanarak kısa bir bilgilendirme metni/afiş taslağı oluşturur.

Birinci Öğretim


Yok


ISG ve biyogüvenlik: Numune (temsili) alma ve taşıma kuralları, kişisel koruyucu donanım, kimyasal ve biyolojik risk farkındalığı. Mevzuat: Su kalitesi, atık ve tıbbi atık yönetimine dair ulusal yönetmelikler; gıda güvenliği standartlarına giriş. Etik ve çevresel sorumluluk: Sürdürülebilirlik, kaynak tasarrufu ve kirlilik önleme ilkeleri. Erişilebilirlik: Şablonlar, kontrol listeleri ve görsel rehberler.


Çevre–sağlık etkileşimi; ekosistem ve tek sağlık yaklaşımı; su güvenliği ve içme suyu kalite göstergeleri; atık su ve gübre yönetimi; katı atık ve tıbbi atık yönetimi; hava kalitesi ve koku; iklim değişikliği ve ısı stresi; zoonozlara giriş ve başlıca ajanlar; gıda ve su kaynaklı patojenler; vektör ve rezervuar yönetiminin temel ilkeleri; pestisitlerin güvenli kullanımı kavramsal; risk analizi (tehlike tanımlama–maruziyet–risk karakterizasyonu), HACCP mantığına giriş; saha hijyeni, biyogüvenlik, PPE; acil durum ve salgın hazırlığı; risk iletişimi ve sağlık okuryazarlığı.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çevre–sağlık ilişkisine giriş; Tek Sağlık yaklaşımı. Anlatım, beyin fırtınası. Paydaş haritalama (insan–hayvan–çevre).
2 Su güvenliği; içme suyu kalite göstergeleri (özet). Gösterim, küçük grup. WHO su kalite özetleri.
3 Atık su ve gübre yönetimi; koku ve sızıntı kontrolü. Problem çözme, istasyon çalışması. Çiftlik atık yönetimi yönergeleri.
4 Katı ve tıbbi atık yönetimi; mevzuat temelleri. Gösterip-yaptırma, kısa quiz. Ulusal yönetmelik özeti.
5 Hava kalitesi, toz, koku ve havadan bulaş; havalandırma ilkeleri. Vaka tartışması, kavram haritası. Havalandırma temel ilkeleri özeti.
6 Zoonozlara giriş; başlıca etken grupları ve bulaş yolları. Grup çalışması, etkileşimli poster. Zoonoz terimleri; örnek vaka özetleri.
7 Gıda kaynaklı patojenler ve çapraz bulaş; HACCP mantığına giriş. Problem temelli öğrenme. Codex HACCP ilkeleri özeti.
8 Ara Sınav Çoktan seçmeli ve kısa cevaplı açık uçlu sorulardan oluşan yazılı sınav. Ders notlarının, yansıların ve diğer kaynakların okunması.
9 Su kaynaklı hastalıklar ve su arıtma kavramları. Anlatım, şema oluşturma. Arıtma süreçleri kısa okuma.
10 Vektör kontrolü ve rezervuar yönetiminin temel ilkeleri. Anlatım, tartışma. Yerel vektör profilleri.
11 Kimyasal maruziyetler, pestisitler ve güvenli kullanım kavramları. Gösterim, görev temelli öğrenme. Örnek SDS dokümanları.
12 Biyogüvenlik, saha hijyeni ve PPE. Gösterip-yaptırma. Biyogüvenlik kontrol listeleri.
13 İklim değişikliği, ısı stresi ve duyarlılık. Vaka analizi, küçük grup çalışması. Isı stresi göstergeleri özeti.
14 Acil durum ve salgın hazırlığı; olay komuta sistemi kavramları. Tatbikat planlama, rol oynama (kuramsal). Hazırlık kontrol listeleri.
15 Risk iletişimi ve sağlık okuryazarlığı; dönem entegrasyonu ve tekrar. Atölye, gözden geçirme oturumu. Dönem boyunca oluşturulan şema ve notların derlenmesi.
16 Final Sınavı Çoktan seçmeli ve kısa cevaplı açık uçlu sorulardan oluşan yazılı sınav. Ders notlarının, yansıların ve diğer kaynakların okunması.

Temel Kaynaklar: Friis, Essentials of Environmental Health. One Health: Theory and Practice (seçili bölümler). Tamamlayıcı: WHO, Guidelines for Drinking-water Quality (özet bölümler). FAO/WHO, Codex Alimentarius (HACCP ilkeleri). CDC/WHO zoonoz özetleri (kurum onaylı bağlantılar).


Yok


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 59

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek