Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
2501001172016 | DENİZDE EMNİYET VE GÜVENLİK I | Ders | 1 | 1 | 3,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu eğitim tüm gemiadamları için Gemiadamları Yönetmeliği madde 19 ve Ek Madde 6 hükümleri uyarınca alınması gereken zorunlu asgari güvenlik eğitimi olup, bu eğitimi alan öğrenci; meydana gelen bir acil durumda kendi ve diğer personelin hayatını kurtarmak için gereken tedbirleri almayı, can kurtarma teçhizatını doğru olarak kullanmayı ve gemi güvenliğini sağlamak amacıyla alınması gereken tedbirleri öğrenecektir.
Öğr. Gör. Can ATACAN
1 | DENİZDE KİŞİSEL CANLI KALMA TEKNİKLERİ |
2 | PERSONEL EMNİYETİ VE SOSYAL SORUMLULUK |
3 | BİRLEŞTİRİLMİŞ GEMİ GÜVENLİK EĞİTİMLERİ |
4 | |
5 |
Yok
Yok
Bu eğitimi alan öğrenci; Gemide role teşkilatı, role talimleri, acil durumlar, gemiyi terk usulleri, can kurtarma teçhizatı, can kurtarma araçları, helikopter ile kurtarma, gemide yaşam ve etkili iletişim, deniz kirliliğini önleme, gemide emniyetli çalışma, sosyal sorumluluklar, kişisel haklar ve gemi güvenliği konularında bilgi sahibi olacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | 1) GEMİNİN TERK EDİLMESİ DURUMUNDA DENİZDE HAYATTA KALMA a) Meydana gelebilecek acil durum tipleri i) Çatışma ii) Yangın iii) Batma b) Gemide bulunan cankurtarma araçlarının tipleri c) Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan donanımlar d) Kişisel can kurtarma araçlarının konumu e) Hayatta kalmayla ilgili ilkeler f) Eğitim ve talimlerin önemi | |||
2 | 1) GEMİNİN TERK EDİLMESİ DURUMUNDA DENİZDE HAYATTA KALMA g) Kişisel koruyucu kıyafet ve donanımın kullanılması h) Acil durumlara hazırlıklı olma i) Can salları ve cankurtarma filikaları istasyonlarına çağrı yapıldığında hareket tarzlarının uygulanması j) Gemiyi terkte hareket tarzları k) Suda bulunulduğunda hareket tarzları l) Can salları ve cankurtarma filikalarında hareket tarzlarının uygulanması m) Hayatta kalanlar için ana tehlikeler | |||
3 | 1) ACİL DURUM YÖNTEMLERİNE UYULMASI a) Meydana gelebilecek acil durum tipleri i) Çatışma ii) Yangın iii) Batma b) Acil durumlara müdahale için gemideki ihtimaliyet planlarının (olabilirlik yedek planlarının) bilinmesi c) Acil durum işaretleri d) Mürettebata role çizelgesinde tahsis olan özel görevler e) Toplanma istasyonları f) Kişisel emniyet donanımının doğru kullanımı g) Yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi gibi muhtemel acil durumları keşfetmek için yapılacak işlemler h) Acil durum alarm işaretleri duyulduğunda uygulanacak hareket tarzları i) Eğitim ve talimlerin önemi j) Kaçış yolları, dahili iletişim ve alarm sistemleri | |||
4 | 2) DENİZ ÇEVRESİNDE KİRLİLİĞİ ÖNLEMEK İÇİN ALINACAK TEDBİRLER a) Deniz çevresinin, operasyonel veya kaza ile kirletilmesinin etkileri b) Temel çevresel koruma yöntemleri c) Deniz çevresinin karmaşıklığı ve çeşitliliği hakkında temel bilgiler 3) EMNİYETLİ UYGULAMALARININ GÖZETİLMESİ a) Emniyetli çalışma uygulamalarına bağlı kalmanın önemi b) Gemilerdeki potansiyel tehlikelerden korunmak için mevcut olan emniyet ve koruma cihazları c) Kapalı alanlara girmeden önce alınması gereken önlemler d) Kaza önleme ve iş sağlığı ile ilgili uluslararası önlemler hakkında bilgiler | |||
5 | 4) GEMİDE ETKİLİ İLETİŞİME KATKIDA BULUNULMASI a) Gemideki kişiler ve ekipler arasında etkili iletişim ilkeleri b) İletişime yönelik engeller hakkında bilgiler c) Etkili iletişimler kurma ve koruma becerisi 5) GEMİDE ETKİLİ İNSAN İLİŞKİLERİNE KATKIDA BULUNULMASI a) Gemide iyi insan ve iş ilişkileri sürdürmenin önemi b) Uyuşmazlığın çözümlenmesi dahil olmak üzere temel ekip çalışması ilkeleri ve uygulamaları c) Sosyal sorumluluklar; çalışma koşulları; kişisel haklar ve yükümlülükler d) Uyuşturucu ve alkolün kötü maksatlı olarak kullanımının tehlikeleri 6) YORGUNLUĞU KONTROL ETMEK VE YORGUNLUĞUN ANLAŞILMASI a) Gerekli dinlemeyi sağlamanın önemi b) Uyku, programlar ve günlük temponun yorgunluk üzerindeki etkileri c) Fiziksel stres kaynaklarının gemiadamlarının üzerindeki etkileri d) Gemi içinde ve dışında çevre streslerinin etkileri ve bunların gemiadamları üzerine tesirleri e) Program değişikliklerinin gemiadamlarının yorgunluğu üzerindeki etkileri | Uygulama | ||
6 | 1. Gemi görevlerine atanmadan önce, yolcuların dışında ISPS Koduna tabi bir gemide çalışacak tüm personel Kod B –VI’da tanımlanan tanıma eğitimini almak zorundadır a. Bir korsan veya silahlı soygun tehdidi veya saldırısını da içeren bir güvenlik ihlalini rapor etme b. Bir güvenlik ihlali ile karşılaşıldığında takip edilecek yöntemleri bilmek ve Güvenlikle ilgili acil ve olası yöntemlerde yer almak 2. Seferdeki bir gemide güvenlikle ilgili konularda görev verilmiş gemiadamları veya gemiadamı olarak tanımlananlar görevlerine başlamadan önce Kod B-VI’daki rehberde yer alan görev ve sorumlulukları kapsayacak şekilde güvenlikle ilgili tanıma eğitimini almak zorundadır 3. Tanıtım eğitimini gemi güvenlik zabiti veya eşdeğer nitelikte bir personel tarafından verilmelidir. | |||
7 | 1) ARTIRILMIŞ FARKINDALIK İLE DENİZDE GÜVENLİĞİN GELİŞTİRİLMESİNE KATKIDA BULUNMA a) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere denizcilik ile ilgili güvenlik terimleri ve tanımları hakkında temel bilgi b) Uluslararası denizcilik güvenliği politikaları ve Devletlerin, şirketlerin ve kişilerin sorumlulukları hakkında temel bilgi c) Denizcilik güvenlik seviyeleri ve gemide ve liman tesislerinde uygulanan güvenlik önlemleri ve usullerine etkileri hakkında temel bilgi d) Güvenlik raporlama usulleri hakkında temel bilgi sahibi olma e) Güvenlikle ilgili ihtimaliyet durum planları hakkında temel bilgi sahibi olma 2) GÜVENLİK TEHDİTLERİNİ TANIMA a) Güvenlik önlemlerini bertaraf etmek için kullanılan teknikler hakkında temel bilgi b) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek unsurlar dahil potansiyel güvenlik tehditlerini tanımayı sağlayacak temel bilgi c) Silah, tehlikeli maddeler ve cihazları tanımayı sağlayacak temel bilgi d) Silah, tehlikeli maddeler ve cihazların yaratabilecekleri zararlar hakkında farkındalığa sahip olmak e) Güvenlikle ilgili bilgileri ve güvenlikle ilgili iletişimi yönetebilecek temel bilgi 3) GÜVENLİK KONUSUNDA FARKINDALIĞI VE TEYAKKUZDA OLMAYI SAĞLAYACAK YÖNTEMLERİ VE BU YÖNTEMLERE NEDEN İHTİYAÇ DUYULDUĞUNU ANLAMA Deniz haydutluğuna ve silahlı soyguna karşı olanlar dahil olmak üzere ilgili sözleşmeler, kodlar ve IMO genelgeleri kapsamında yürütülen eğitim, talim ve egzersiz gereksinimleri hakkında temel bilgi | Uygulama | ||
8 | Ara sınav | |||
9 | 1) GEMİ GÜVENLİK PLANI ALTINDA BELİRLENEN ŞARTLARI OLUŞTURMA a) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere denizcilik ile ilgili güvenlik terimleri ve tanımları hakkında bilgi sahibi olma b) Uluslararası denizcilik güvenlik politikası, Deniz Haydutluğu ve silahlı soygunla ilgisi olabilecek elemanlar dahil olmak üzere Devletlerin, şirketlerin ve şahısların sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olmak c) Denizcilik güvenlik seviyeleri ve gemide ve liman tesislerinde uygulanan güvenlik önlemleri usullerine etkileri hakkında bilgi sahibi olma d) Güvenlik raporlama usulleri hakkında bilgi sahibi olma e) Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olması muhtemel konular dahilolmak üzere ilgili sözleşmeler, kodlar ve IMO genelgeleri kapsamında yürütülen talim ve egzersiz gereksinimlere yönelik usuller hakkında bilgi sahibi olma f) Gemi güvenlik planında belirtilen güvenlik faaliyetlerinin kontrol edilmeleri ve izlenmeleri ve teftiş ve sörveylerin yürütülmelerine ilişkin usuller hakkında bilgi sahibi olma g) Kritik öneme sahip gemi/liman arayüzü operasyonlarına yönelik uygulamalar ve ayrıca Deniz haydutluğu ve silahlı soygun ile ilgili olabilecek elemanlar dahil olmak üzere güvenlikle ilgili beklenmedik durum planları ve h) Güvenliği tehdit eden konulara veya güvenlik ihlallerine karşı cevap verme hakkında bilgi sahibi olma | |||
10 | 2) GÜVENLİK RİSKLERİNİ VE TEHDİTLERİNİ TANIMA a) Güvenlik Beyannamesi dahil olmak üzere güvenlik belgeleri hakkında bilgi sahibi olma b) Deniz haydutları ve silahlı soyguncular tarafından kullanılanlar dahil olmak üzere alınan güvenlik önlemlerini alt etmek için kullanılan teknikler hakkında bilgi sahibi olma c) Potansiyel güvenlik tehditlerini tanımaya imkan veren bilgi sahibi olma d) Silah, tehlikeli maddeler ve cihazları tanımayı sağlayacak yeterli bilgiye ve yaratabilecekleri zararlar hakkında farkındalığa sahip olmak e) Uygun olduğunda toplulukları yönetebilecek ve kontrol edebilecek teknikler hakkında bilgi sahibi olma f) Güvenlikle ilgili bilgileri ve güvenlikle ilgili iletişimi yönetebilecek bilgiye sahip olma g) Fiziksel aramalara ve yapılan işten alı koymayan teftişlere yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olma | |||
11 | 3) GEMİNİN DÜZENLİ GÜVENLİK TEFTİŞLERİNİ YÜRÜTME a) Kısıtlı erişime açık alanların izlenmesine yönelik bilgi sahibi olma b) Gemiye ve gemide bulunan kısıtlı erişim alanlarına girişin kontrol edilmesi hakkında bilgi sahibi olma c) Güverte alanlarının ve gemiyi çevreleyen alanları etkin şekilde izlenmesine yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olma d) Kargo ve gemi malzemeleriyle ilgili teftiş yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma e) Gemi mürettebatının bindirme, tahliye ve girişlerinin ve ayrıca görevlerinin kontrol edilmesine yönelik yöntemler hakkında bilgi sahibi olma 4) VARSA GÜVENLİK DONANIMLARININ VE SİSTEMLERİNİN UYGUN ŞEKİLDE KULLANILMALARI a) Deniz haydutları ve silahlı soyguncular tarafından gerçekleştirilecek saldırılar karşısında kullanılabilecek kısıtlamaları dahil olmak üzere çeşitli tipte güvenlik donanımı ve sistemleri ve hakkında genel bilgi sahibi olma b) Özellikle denizdeyken güvenlik sistemleri ve donanımlarının test edilme, kalibre edilme ve bakıma alınmasına yönelik ihtiyaçlar hakkında bilgi sahibi olma | |||
12 | Denizde Kişisel Canlı Kalma Teknikleri Uygulamaları | |||
13 | Denizde Kişisel Canlı Kalma Teknikleri Uygulamaları | |||
14 | Kapalı mahalden kaçış uygulamaları | |||
15 | Role sistemi ve Talim uygulamaları | |||
16 | Final sınavı |
1- IMO Model Course 1.19 Personal Survival Techniques 2- IMO Model Course 1.21 Personal Safety and Social Responsibilities 3- IMO Model Course 3.26 Security awareness training for seafarers with designated security duties 4- IMO Model Course 3.27 Security awareness training for all seafarers 5- Can yeleği, Can simidi, Dalma giysisi, Can Salı, Filika, Paraşütlü işaret fişeği, el maytabı, duman kandili
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 21 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (saat) | 86 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 |
ÖÇ 2 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 |
ÖÇ 4 | ||||||||||
ÖÇ 5 |