| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 7005000922006 | TÜRK DİLİ II | Ders | 1 | 2 | 2,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin genel amacı; bireylere dinlediklerini ve okuduklarını incelik ve derinlikleriyle kavratmak; Türk dilinin zengin, köklü ve üretken bir dil olduğunu göstermek; dil sevgisi ve bilinci uyandırmak; okuma zevki ve alışkanlığı kazandırmak; Türk toplumunun temel değerlerini benimsetmek; kısaca bireylerin düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmektir.
| 1 | Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezip örneklerle açıklayabilmek |
| 2 | Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade edebilmek |
| 3 | Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt etmek |
| 4 | Okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru çözümleyebilmek |
| 5 | Duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini söz ve yazıyla doğru ve etkili bir şekilde anlatabilmek |
| 6 | Türkçenin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptamak |
| 7 | Türkçe ses bilgisi kurallarını anlatabilmek |
| 8 | Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygulayabilmek |
| 9 | Cümle ve anlam bilgisi ile ilgili kavramları açıklayabilmek |
| 10 | Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterebilmek |
| 11 | Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirebilmek |
| 12 | Değerlerine sahip çıkan ve hoşgörülü; sorunlara çözüm önerileri getirebilen; bu konulardaki düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak doğru ifade edebilen bireyler geliştirebilmek |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Anlatım kavramı. Düşünceyi geliştirme yolları. Anlatım biçimleri. Okuma, dinleme, konuşma ve yazmanın genel özellikleri. Sözlü anlatım ve sözlü anlatım türleri. Yazılı anlatım ve yazılı anlatım türleri.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel olarak anlatım kavramı ve özelliklerinin kavratılması. | ||
| 2 | Sözlü ve yazılı anlatımda düşünce geliştirme yollarının açıklanması. (Tanımlama, örnekleme, karşılaştırma, alıntılama vb gibi.) | ||
| 3 | Anlatım biçimlerinin örneklerle kavratılması. (Açıklayıcı anlatım, tartışmacı anlatım, öyküleyici anlatım, betimleyici anlatım.) | ||
| 4 | Nesnel-öznel, doğrudan-dolaylı, düz ve mecazlı anlatım. | ||
| 5 | Dilin dört ana etkinliği olan okuma, dinleme, konuşma ve yazmanın temel özelliklerinin açıklanması ve türlerinin tartışılması. | ||
| 6 | Konuşma: Etkili ve güzel konuşmanın öneminin kavratılması, iyi bir konuşmacının özelliklerini benimsetilmesi. | ||
| 7 | Konuşma çeşitleri: Konferans, panel, seminer, açık oturum, münazara gibi konuşma türlerinin örneklerle açıklanması. | ||
| 8 | Yazılı anlatım: Konu seçimi, konunun sınırlandırılması, ana ve yan düşüncelerin saptanması, planlama gibi yazma aşamaları üzerinde durulması. | ||
| 9 | Yazılı anlatım türleri-I: Makale, fıkra, eleştiri, deneme, söyleşi, röportaj, gezi, anı, biyografi, otobiyografi gibi, düşünce değeri olan türlerin örneklerle ortaya konması. | ||
| 10 | Yazılı anlatım türleri-II: Şiir, roman, hikaye, tiyatro gibi, sanat değeri olan yazılar hakkında bilgi verilmesi. Şiir türünün Türk edebiyatındaki gelişiminin açıklanması | ||
| 11 | Cumhuriyet dönemi Türk şiirinden örneklerin çözümlenmesi. | ||
| 12 | Hikaye türünün Türk edebiyatındaki gelişim çizgisi ve Cumhuriyet Dönemi Türk hikayeciliğinin özelliklerinin açıklanması. | ||
| 13 | Cumhuriyet dönemi Türk hikayelerinden seçilen örneklerin çözümlenmesi. | ||
| 14 | Yazılı anlatım türleri-III: Özel yazışmalar ( Mektup, not, davetiye, kutlama yazıları, telgraf) ve resmî yazışmalar hakkında bilgi verilmesi |
Ders Kitapları: 1. Aktaş, Şerif. Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ, 2002. 2. Taşer, Suat. Örneklerle Konuşma Eğitimi. İstanbul: Papirüs Yay., 2000. Yardımcı Kitaplar: 1. Hepçilingirler, Feyza. Türkçe Off. İstanbul: Remzi Yay.,1999. 2. Kolcu, Ali İhsan. Cumhuriyet Edebiyatı-1:Şiir. Erzurum: Salkımsöğüt, 2008. 3. Kolcu, Ali İhsan. Cumhuriyet Edebiyatı-2:Hikaye ve Roman. Erzurum: Salkımsöğüt, 2009.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 60 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | |||
| ÖÇ 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | |||
| ÖÇ 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | |||
| ÖÇ 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | |||
| ÖÇ 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | |||
| ÖÇ 6 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
| ÖÇ 7 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | |||
| ÖÇ 8 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |||
| ÖÇ 9 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | |||
| ÖÇ 10 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
| ÖÇ 11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | |||
| ÖÇ 12 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |