Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UTP166 | HAVA ARACI YAPILARI VE SİSTEMLERİ I | Ders | 1 | 2 | 3,00 |
Önlisans
Türkçe
Hava araçları ve sistemleri farklılık göstermektedir. Bu derste, hava araçlarını oluşturan parçalarını tanımak, hava araçlarında kullanılan farklı sistemlerin özellikleri, anlamak bu özelliklere nasıl kullanacaklarını öğrenmelerini sağlamaktır.
1 | Uçuş Teorisini açıklayabilmek |
2 | Uçuş kontrollerini bilmek |
3 | Yüksek hızlı uçakların özelliklerini tanımak |
4 | Uçak gövde yapılarını sınıflandırmak |
5 | Uçak Kanat yapılarını sınıflandırmak |
6 | Uçak uçuş kontrol yüzeylerini tanımlamak |
7 | Nasel / Pylon yapısal parçalarının tanımlamak |
8 | Kabin ekipmanları ve Mefruşatlarını tanımak |
Birinci Öğretim
[Yok]
Uçuş Teorisi, Uçak Aerodinamiği ve Uçuş Kontrolleri, Yüksek Hızlı Uçuş, Gövde Yapısı - Genel Kavramlar, Gövde Yapısı – Uçaklar, Kanatlar, Stabilizatörler, Uçuş Kontrol (Kumanda) Yüzeyleri, Naseller/Paylonlar, Kabin ekipmanları ve Mefruşatları
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Uçak Aerodinamiği ve Uçuş Kontrolleri(Kumandaları) Aşağıdakilerin çalışması ve etkisi: — Sağa sola yatış (rule) kumandası; eleronlar ve spoylerler, — burun aşağı/burun yukarı (pike) kumandası: elevatör, stabilatör, değişken oranlı stabilatörler ve kanard kontrolü,— sağa sola dönüş (yaw) kumandası, dümen sınırlayıcıları (rudder limiters); Elevon ve ruddervatörün kullanımı ile kontrol ;Yüksek kaldırma cihazları, slat, slot, flap, flaperon; Sürükleme (drag) sağlayan cihazlar, spoylerler, kaldırma damperleri (lift dumpers), hız frenleri; Kanat fenslerinin(fence) etkileri; testere dişli hücum kenarları(leading edge); Sınır tabaka kontrolleri, girdap üreticileri, stall veya hücum kenarı wedge düzenleri; Ayarlayıcı fletnerlerin(trim tab), denge ve denge bozucu fletnerlerin(tab), servo fletnerleri, yaylı fletnerler, kütlesel denge, kontrol yüzeyi sapması, aerodinamik denge panelleri çalışması ve etkisi. | |||
2 | Uçak Aerodinamiği ve Uçuş Kontrolleri(Kumandaları) Aşağıdakilerin çalışması ve etkisi: — Sağa sola yatış (rule) kumandası; eleronlar ve spoylerler, — burun aşağı/burun yukarı (pike) kumandası: elevatör, stabilatör, değişken oranlı stabilatörler ve kanard kontrolü,— sağa sola dönüş (yaw) kumandası, dümen sınırlayıcıları (rudder limiters); Elevon ve ruddervatörün kullanımı ile kontrol ;Yüksek kaldırma cihazları, slat, slot, flap, flaperon; Sürükleme (drag) sağlayan cihazlar, spoylerler, kaldırma damperleri (lift dumpers), hız frenleri; Kanat fenslerinin(fence) etkileri; testere dişli hücum kenarları(leading edge); Sınır tabaka kontrolleri, girdap üreticileri, stall veya hücum kenarı wedge düzenleri; Ayarlayıcı fletnerlerin(trim tab), denge ve denge bozucu fletnerlerin(tab), servo fletnerleri, yaylı fletnerler, kütlesel denge, kontrol yüzeyi sapması, aerodinamik denge panelleri çalışması ve etkisi. | |||
3 | Gövde Yapısı - Genel Kavramlar (a) Yapısal mukavemete ilişkin uçuşa elverişlilik gereklilikleri; Yapısal sınıflandırma, birinci, ikinci ve üçüncü; Hata kaldırır, emniyetli ömür, hasar toleransı genel kavramları; Bölge ve istasyon tanımlama sistemleri; Gerilme, burkulma, eğilme, sıkıştırma, kesme, burulma, çekme gerilimi, yorulma; Boşaltma ve havalandırma koşulları; Sistem montaj/yerleştirme koşulları; Yıldırımdan korunma koşulları; Hava Aracı bağlamaları; | |||
4 | Gövde Yapısı - Genel Kavramlar (a) Yapısal mukavemete ilişkin uçuşa elverişlilik gereklilikleri; Yapısal sınıflandırma, birinci, ikinci ve üçüncü; Hata kaldırır, emniyetli ömür, hasar toleransı genel kavramları; Bölge ve istasyon tanımlama sistemleri; Gerilme, burkulma, eğilme, sıkıştırma, kesme, burulma, çekme gerilimi, yorulma; Boşaltma ve havalandırma koşulları; Sistem montaj/yerleştirme koşulları; Yıldırımdan korunma koşulları; Hava Aracı bağlamaları; | |||
5 | (b) Aşağıdakilerin yapım metotları: Kaplama gövdeler, takviye çemberleri, takviye elemanları, gövde kirişleri, ana kaburgalar, takviye parçaları, dikmeler, bağlantılar, kirişler, kat yapıları, takviyeler, kaplama metotları, korozyondan koruma, kanat,kuyruk takımı ve motor bağlantıları; Yapı birleştirme/montaj teknikleri: perçinleme, civatalama, yapıştırma; Kromaj, anotlama, boyama gibi yüzey koruma yöntemleri; Yüzey temizleme; Gövde simetrisi: Hizalama/ayarlama metotları ve simetri kontrolleri | |||
6 | (b) Aşağıdakilerin yapım metotları: Kaplama gövdeler, takviye çemberleri, takviye elemanları, gövde kirişleri, ana kaburgalar, takviye parçaları, dikmeler, bağlantılar, kirişler, kat yapıları, takviyeler, kaplama metotları, korozyondan koruma, kanat,kuyruk takımı ve motor bağlantıları; Yapı birleştirme/montaj teknikleri: perçinleme, civatalama, yapıştırma; Kromaj, anotlama, boyama gibi yüzey koruma yöntemleri; Yüzey temizleme; Gövde simetrisi: Hizalama/ayarlama metotları ve simetri kontrolleri | |||
7 | Gövde Yapısı - Uçaklar (ATA 52/53/56) Yapı ve basınç sızdırmazlığı sağlama; Kanat, irtifa dümeni, paylon, ve iniş takımı bağlantıları; Koltuk yerleşimi ve kargo yükleme sistemi; Kapılar ve acil durum çıkışları: Yapılar, mekanizmalar, çalışma (hareket) ve emniyet cihazları; Pencere ve camların yapıları ve mekanizmaları | |||
8 | Ara Sınav | |||
9 | Gövde Yapısı - Uçaklar (ATA 52/53/56) Yapı ve basınç sızdırmazlığı sağlama; Kanat, irtifa dümeni, paylon, ve iniş takımı bağlantıları; Koltuk yerleşimi ve kargo yükleme sistemi; Kapılar ve acil durum çıkışları: Yapılar, mekanizmalar, çalışma (hareket) ve emniyet cihazları; Pencere ve camların yapıları ve mekanizmaları | |||
10 | Kanatlar (ATA 57) Yapı: Yakıt depolama; İniş takımları, paylon, kumanda yüzeyleri ve yüksek kaldırma /sürükleme (drag) bağlantıları | |||
11 | Kanatlar (ATA 57) Yapı: Yakıt depolama; İniş takımları, paylon, kumanda yüzeyleri ve yüksek kaldırma /sürükleme (drag) bağlantıları | |||
12 | Stabilizatörler (ATA 55) Yapı: Kontrol yüzey bağlantısı. | |||
13 | Uçuş Kontrol (Kumanda) Yüzeyleri (ATA 55/57) Yapı ve bağlantı; Balanslama (Dengeleme) - kütle ve aerodinamik. Naseller/Paylonlar (ATA 54) Naseller/Paylonlar: — Yapı, — Yangın duvarları, — Motor bağlantıları | |||
14 | Kabin ekipmanları ve Mefruşat (ATA 25) (a) Acil durum ekipmanı gereklilikleri; Koltuklar, kayışlar ve kemerler. (b) Kabin yerleşimi; Ekipman yerleşimi; Kabin Mefruşat montajı; Kabin eğlence ekipmanları; Galley kurulumu; Kargo taşıma/handling ve muhafaza ekipmanı; Merdivenler. | |||
15 | Kabin ekipmanları ve Mefruşat (ATA 25) (a) Acil durum ekipmanı gereklilikleri; Koltuklar, kayışlar ve kemerler. (b) Kabin yerleşimi; Ekipman yerleşimi; Kabin Mefruşat montajı; Kabin eğlence ekipmanları; Galley kurulumu; Kargo taşıma/handling ve muhafaza ekipmanı; Merdivenler. |
MODÜL 11A.TÜRBİN UÇAK AERODİNAMİĞİ, YAPI VE SİSTEMLERİ EASA Part 66 – Total Training Support- Module 11A -Turbine Engine Aeroplane Aerodynamics, Structures and Systems EASA Part 66 – Total Training Support- Module 11 B- Piston Engine Aeroplane Aerodynamics, Structures and Systems
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (saat) | 81 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |
ÖÇ 7 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |
ÖÇ 8 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |