Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
1910101172024 | TÜRK DİLİ I | Ders | 1 | 1 | 0 |
Önlisans
Bu dersin amacı, öğrencilere Türkçenin yapı ve anlam bakımından temel özelliklerini öğretmek, dilin doğru ve etkili kullanımını sağlamak için gerekli becerileri kazandırmaktır. Öğrenciler, Türkçenin dil bilgisel yapıları ve anlam ilişkileri hakkında derinlemesine bilgi sahibi olacak, dilin toplum içinde kendini ifade etme ve iletişim kurma sürecindeki rolünü anlayacaklardır. Ayrıca, dilin doğru kullanımı ve etkili iletişim teknikleri üzerine bilgi ve beceriler edinerek, yazılı ve sözlü ifadelerinde daha etkili ve anlaşılır olabileceklerdir. Ders, Türkçenin temel eserleri ve edebiyatını da inceleyerek, dilin kültürel ve sanatsal yönlerini keşfetmeyi amaçlamaktadır.
1 | Dersin amacını ve işleyiş planını görür, dilin tanımını ve insan hayatındaki yerini kavrar, konuşma ve yazı dili arasındaki farkları bilir. |
2 | Dilin özelliklerini, dil-toplum ve dil-kültür ilişkilerini kavrar; okuma ve anlama yöntemlerini bilir. |
3 | Türk dilinin yapısını ve yeryüzündeki dil aileleri arasındaki yerini, lehçe-şive-ağız ayrımını bilir; noktalama işaretlerinin kullanımını anlar. |
4 | Türk dilinin tarihi gelişimi içerisinde öne çıkan eserleri görür, yazım kurallarını bilir. |
5 | Türk dilinin ses özelliklerini bilir, kültürün ne olduğunu ve değişip değişmeyen unsurlarını kavrar. |
6 | Türk dilinin yapım ve çekim eklerini bilir, şiir türünün özelliklerini örneklerle kavrar. |
7 | Sözcük türlerini bilir, roman ve öykünün özelliklerini örneklerle kavrar. |
8 | Söz öbeklerini bilir, ödev-proje hazırlamanın yöntemlerini öğrenir; masal, fabl, mesnevi gibi klasik kurmaca türlerin özelliklerini kavrar. |
9 | Cümlenin öğelerini ve cümle türlerini bilir, tiyatro ve senaryo gibi kullanmalık metinler hakkında bilgi sahibi olur, yazı yazmanın ön hazırlıklarını görür. |
10 | paragraf ve metnin özelliklerini kavrar, makale ve eleştiri gibi işlevsel türleri bilir. |
11 | Sözcüklerin anlam bakımından özelliklerini bilir, deneme ve fıkra gibi işlevsel türleri bilir, günlük hayattaki iletişim hatalarını örneklerle görür. |
12 | Deyimler, atasözleri ve Türk dilinin söz varlığı hakkında bilgi sahibi olur, anlatım bozukluklarını örnekleriyle tanır. |
13 | Türk dilinin güncel sorunlarını bilir, etkili ve güzel konuşmanın ilkelerini kavrar. |
14 | Bilimsel yazıları tanır, etkili ve güzel konuşma örneklerini görür. |
15 | Genel iletişimde yapılan hataları görür, topluluk önünde konuşma yapmanın inceliklerini bilir. |
Birinci Öğretim
YOK.
YOK.
Türkçenin yapı ve anlam bakımından özellikleri, temel eserler, toplum içinde kendini ifade etme, dili doğru ve etkili kullanmanın yolları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | A. Dersin amacı ve işleyişi, dilin tanımı ve insan hayatındaki yeri B. konuşma dili ile yazı dili arasındaki farklar. | ||
2 | A. Dilin özellikleri, B. Okuma ve anlama yöntemleri, noktalama işaretleri. | ||
3 | A. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Lehçe, şive ve ağız arasındaki farklar? Türk dilinin lehçe, şive ve ağızları, B. noktalama işaretleri. | ||
4 | A. Türk dilinin tarihi gelişimi ve belli başlı eserleri, B. Yazım kuralları. | ||
5 | A. Ses bilgisi ve Türkçenin ses özellikleri, B. Kültürün değişen ve değişmeyen unsurları. | ||
6 | A. Kökler ve ekler, B. Yazı türleri: Şiir. Yazmada plan, iyi bir plan nasıl yapılır? C. Form yazıları: dilekçe, tutanak, rapor?. | ||
7 | A. Sözcük Türleri, B. Roman ve hikâye türleri, C. Sözlük kullanımı. | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | A. Söz öbekleri, B. Klasik kurmaca türler, C. Ödev, proje hazırlama, D. Yazılı Ve Görsel Medyada Dil Yanlışları. | ||
10 | A. Cümlenin ögeleri ve cümle türleri, B. Kullanmalık Metinler: Tiyatro, senaryo. C. Yazı için ön hazırlıklar. | ||
11 | A. Cümle üstü dil yapıları: paragraf ve metin. B. İşlevsel Türler: Makale-Eleştiri C. İletişim kazaları: Genel iletişimde ne tür hatalar yapıyoruz? | ||
12 | A. Anlam Bakımından Sözcükler, B. İşlevsel Türler: Deneme ? Fıkra-Gazete Köşe yazısı-Söyleşi C. Paragraf yazımı; paragraf türleri ve özellikleri. | ||
13 | A. Türkçenin söz varlığı: Deyim, Atasözü ve Kalıp Sözler, B. İşlevsel Türler: Mektup, Gezi Yazısı, Anı, Günlük?C. Dil Yanlışları (Anlatım Bozuklukları). | ||
14 | A. Türkçenin güncel sorunları, B. Sözlü anlatım (Diksiyonda dikkat edilecek ana özellikler. | ||
15 | A. Genel tekrar, B. Bilimsel yazılar, C. Sözlü anlatım (Diksiyonda dikkat edilecek ana özellikler). | ||
16 | FİNAL SINAVI. |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Quiz | 2 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü (saat) | 0 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | |||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | |||||||||
ÖÇ 7 | |||||||||
ÖÇ 8 | |||||||||
ÖÇ 9 | |||||||||
ÖÇ 10 | |||||||||
ÖÇ 11 | |||||||||
ÖÇ 12 | |||||||||
ÖÇ 13 | |||||||||
ÖÇ 14 | |||||||||
ÖÇ 15 |