GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
300002462008 FARMASÖTİK BOTANİK-II Ders 2 4 5,00

Lisans


Türkçe


Farmasötik Botanik-II dersinin amacı; öğrencinin ilaç hammaddesi üretiminde kullanılan ve tedaviye destek amacıyla yararlanılan, kapalı tohumlu bitkilerin, botanik özellikleri, yayılışları, drogları, içerik ve kullanımları ve toksisite potansiyelleri konusunda, sistematik bir düzen içinde bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.


Prof. Dr. Canan KARAALP, Prof. Dr. Ulvi ZEYBEK, Prof. Dr. Şüra BAYKAN ÖZTÜRK, Doç. Dr. Gözde ELGİN CEBE, Doç. Dr. Bintuğ ÖZTÜRK, Dr. Öğr. Üyesi Serdar DEMİR


1 Farmasötik kullanımı bulunan kapalı tohumlu bitkilerin (çiftçenekliler ve tekçenekliler) botanik özelliklerini kavrayabilme, benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırabilme.
2 Botanik teşhiste kullanılan optik cihazları kullanabilme.
3 Tıbbi bitki familyalarının botanik özelliklerini (morfolojik ve anatomik), çizebilme, teşhisini yapabilme, sözlü olarak ifade edebilme ve raporlayabilme.
4 Bitkisel kökenli ilaç hammaddesi olarak yararlanılan drogları, elde edildikleri kaynaklarla ilişkilendirerek tanıyabilme ve teşhisini yapabilme
5 Türkiye’de İlaç hammaddesi olarak kullanılabilecek bitkilerin yayılışlarını kavrayabilme.
6 Türkiye florasında yer alan bazı bitkilerin etnofarmasötik botanik kullanımlarını kavrayabilme.
7 Farmasötik kullanımı bulunan kapalı tohumlu bitkilerin temel fitokimyasal içeriklerinin adlarını listeleyebilme.
8 Kapalı tohumlular içinde yer alan tıbbi bitkilerin temel etkilerini, etkileşim ve toksisite potansiyellerini kavrayabilme.
9 Bitkisel biyoçeşitliliğin korunması ve bitkisel ilaç kaynaklarının sürdürülebilir kullanımı konusunda bilinç kazanabilme.
10 Herbaryum hazırlama tekniklerini kavrayabilme ve tıbbi bitkilerden herbaryum örneği hazırlayabilme.
11 Farmasötik Botanik alanında literatür tarayabilme, derlediği bilgileri raporlayabilme ve sözlü olarak sunabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Farmasötik Botanik II dersi kapalı tohumlu tıbbi bitkilerin botanik özellikleri, yayılışları, drogları, fitokimyasal içerikleri, etkileri, etkileşimleri ve toksisite potansiyelleri konusunda genel bilgileri kapsar.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çiftçenekli Bitkiler (Dicotyledoneae)’e Giriş, Magnoliaceae, Illiciaceae, Myristicaceae, Monimiaceae, Lauraceae, Piperaceae. Aristolochiaceae, Ranunculaceae
2 Berberidaceae, Papaveraceae, Fumariaceae, Nymphaceae, Cactaceae, Caryophyllaceae, Chenopodiaceae, Polygonaceae. Laboratuvar tanıtımı
3 Hamamelidaceae, Platanaceae, Fagaceae, Betulaceae, Ulmaceae, Moraceae, Cannabaceae. Mikroskop - Nişastalar
4 Urticaceae, Juglandaceae, Paeoniaceae, Cistaceae, Violaceae, Passifloraceae, Cucurbitaceae, Brassicaceae, Mikroskop – Temel bitkisel anatomik yapılar-1
5 Capparaceae, Salicaceae, Theaceae, Hypericaceae, Tiliaceae, Sterculiaceae, Malvaceae, Styracaceae, Mikroskop – Temel bitkisel anatomik yapılar-2
6 Primulaceae, Ericaceae, Actinidiaceae, Crassulaceae, Nepenthaceae, Droceraceae, Rosaceae. Mikroskop – Temel bitkisel anatomik yapılar-3
7 Mimosaceae, Caesalpiniaceae, Papilionaceae (Fabaceae), Eleagnaceae, Lythraceae, Myrtaceae, Onagraceae, Rutaceae. Familya teşhisi-1
8 Burseraceae, Meliaceae, Anacardiaceae, Hippocastanaceae, Sapindaceae, Poligalaceae, Geraniaceae, Linaceae, Apiaceae Familya teşhisi-2
9 Loganiaceae, Rubiaceae, Apocynaceae, Gentianaceae, Caprifoliaceae, Valerianaceae, Oleaceae, Solanaceae. Familya teşhisi-3
10 Boraginaceae, Scrophulariaceae, Plantaginaceae, Verbenaceae, Pedaliaceae, Lamiaceae. Bitkisel drog tanımlama (Deskripsiyon)-1
11 Cichoriaceae, Asteraceae. Bitkisel drog tanımlama (Deskripsiyon)-2
12 Tekçenekli Bitkiler (Monocotyledoneae), Posidoniaceae, Acoraceae, Araceae, Lemnaceae, Dioscoreaceae, Smilacaceae, Melanthiaceae. Tıbbi Çaylar
13 Liliaceae, Iridaceae, Convallariaceae, Agavaceae, Asphodelaceae, Anthericaceae, Alliaceae, Amaryllidaceae, Orchidaceae, Aceraceae. Öğrenci Sunumları
14 Musaceae, Zingiberaceae, Bromeliaceae, Cyperaceae, Gramineae (Poaceae) Laboratuvar sınavı
15 Türkiye ve dünyadaki eczanelerde yer alan bitkisel ürünler

1. Zeybek N., Zeybek U, Saygıner B., “Farmasötik Botanik, Cryptogamae ve Gymnospermae Sistematiği ve Önemli Maddeleri”, E.Ü.Eczacılık Fakültesi, Veliağagil Süs Bitkileri Kitaplar Serisi No:11,Bornova-İzmir, 2003. 2. Zeybek U., Zeybek N., “Farmasötik Botanik, Angiospermae Sistematiği ve Önemli Maddeleri”, E.Ü.Eczacılık Fakültesi Yayınları No:3 , Bornova-İzmir, 2002. 3. Tanker N., Koyuncu M., Coşkun M., “Farmasötik Botanik”, Anakara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları No:88, Ankara, 2004. 4. Davis P.H., (Ed.), “Flora of Turkey and the East Aegean Islands”, Vol.1-10 University Press, Edinburgh. 5. Baytop T., “Türkiye’de Bitkiler ile Tedavi”, 2. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.Şti., İstanbul. 6. Seçmen Ö. ve ark., “Tohumlu Bitkiler Sistematiği”, E.Ü.fen Fakültesi Kitaplar serisi No.116, İzmir, 1995. 7. Max Wichtl (Ed.), “Herbal Drugs and Phytopharmaceuticals”, 3th Edition, CRC Pres, medpharm Scientific Publishers Stuttgart-Germany, 2004.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 15 2 30
Uygulama/Pratik 15 3 45
Rapor Hazırlama 1 4 4
Proje Hazırlama 1 8 8
Seminer 1 6 6
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 1 5 5
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Okuma 15 1 15
Toplam İş Yükü (saat) 158

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21
ÖÇ 1 3 4 4 4 3 4 2
ÖÇ 2 3 4
ÖÇ 3 4 3 3 3
ÖÇ 4 3 4 3 4 2 3
ÖÇ 5 2 2 2 4 2
ÖÇ 6 3 2 2 3 3 2 3 3 3
ÖÇ 7 2 3 3 4 4 4 3 3 2 2 2 3 3
ÖÇ 8 3 3 4 3 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 9 4 3 3 3 2
ÖÇ 10 4 2 4
ÖÇ 11 3 2 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek