Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
300004812020 | KLİNİK ECZACILIK I | Ders | 4 | 7 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Klinik Eczacılık I dersi klinik eczacılığın temelleri ve bu bağlamda eczacılık uygulamasında sık karşılaşılan hastalıklarda ilaç tedavisi yönetimine odaklanan 2 bölümlük bir dizinin ilk dersidir.
Prof. Dr. Buket REEL, Doç. Dr. Elif ERTUNA, Doç. Dr. Mehmet ARUN, Araş. Gör. Dr. Öznur Altıparmak
1 | Hastanın ilaç kullanımının uygunluğunu, etkinliğini ve güvenliğini sağlayan tutarlı bir hasta bakımı süreci sunabilme. |
2 | Sağlık ekibinin belirlediği hasta bakımının genel hedeflerini yerine getirebilecek bir ilaç planı geliştirmek ve uygulamak için hastanın doktorlarına ve diğer sağlık hizmeti sağlayıcılarına danışabilme. |
3 | Hasta bakımı faaliyetlerini sağlık ekibinin diğer üyeleri ile işbirliği içinde gerçekleştirirken, ilaç tedavisi, dozaj, yan etkiler ve ilaç etkileşimleri dahil, ilaçların bilimsel ve klinik kullanımı hakkında özel bilgileri uygulayabilme. |
4 | Arzu edilen terapötik hedeflere ulaşmak için, klinik eczacı kanıta dayalı terapötik kılavuzlar, gelişen bilimler, gelişen teknolojiler ve ilgili yasal, etik, sosyal, kültürel, ekonomik ve profesyonel ilkeleri uygulayabilme. |
5 | İlaçların güvenli, uygun ve uygun maliyetli kullanımı ile ilgili bilimsel olarak geçerli bilgi ve tavsiye sunabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
---
Hastalara reçete edilen ilaçların mümkün olan en iyi sağlık sonuçlarına katkıda bulunmalarını sağlamak için farmakoterapi çerçevesinde ilaçların seçimi, dozajı ve izlenmesi, klinik olarak anlamlı ve/veya toksik ilaç etkileşimlerinin belirlenmesi için gereken hususlar ve önlemler tartışılmaktadır. Dersin işlenmesinde kısmen problem çözme ve önceki ders çalışmalarının entegrasyonu esas alınmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | İletişim, İlaç Öyküsü Alma ve İlaç Mutabakatı | Tanıtım, Tebrp veritabanı tanıtımı ve uygulama örnekleri | ||
2 | Hastanın Beraberinde Getirdiği İlaçların Kullanımı, İlaç Tedavisi İzlemi Taburculuk, Hasta İlaç Eğitimi, Sağlığın Teşviki ve Geliştirilmesi | İlaç Öyküsü Alma Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
3 | Klinik Eczacılık ve Farmasötik Bakıma Genel Bakış, Reçete İzlemi ve İncelemesi, İlaç Tedavi Problemleri | Taburculuk, Hasta İlaç Eğitimi Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
4 | Eczacılar Tarafından İlaç Danışmanlığı Sağlanması, Advers İlaç Reaksiyonlarının Önlenmesi, Saptanması, Değerlendirilmesi ve Yönetimi | Problemler ve Olgu Yazma Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
5 | İlaç Etkileşmelerinin Önlenmesi, Değerlendirilmesi ve Yönetimi | Advers Etki Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
6 | İlaç Hatalarının Önlenmesi, Belirlenmesi, Yönetimi ve Raporlanması Belgeleme, Terapötik İlaç İzlemi | İlaç Etkileşmeleri Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
7 | Arasınav | |||
8 | Pediatri | İlaç Hatalarının Belirlenmesi ve Yönetimi Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
9 | Geriatri | Pediatri Uygulama Örnekleri | Vaka Çalışması/ Klinik beceri eğitimi | |
10 | Dislipidemi, İskemik kalp hastalığı | Geriatri Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
11 | Hipertansiyon | Dislipidemi Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
12 | Diyabet | Hipertansiyon Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
13 | Ağrı yönetimi | Diyabet Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
14 | Palyatif Bakım, Onkolojide Destekleyici Tedavi | Ağrı Yönetimi Uygulama Örnekleri | Vaka çalışması / Klinik beceri eğitimi | |
15 | Final sınavı |
1. Klinik Eczacılık Standartları: Görev, Yetki ve Sorumluluklar. Levent ÜSTÜNES, Buket REEL, Ceren Gönen KORKMAZ, Göksel GÖKÇE, Mehmet ARUN, Elif ERTUNA, Gökçe Yıldırım BUHARALIOĞLU. GEMAŞ yayınevi, Birinci basım, Nisan 2017, ISBN: 978-975-6168-14-1 2. Pharmaceutical Care Practice: The Patient-Centered Approach to Medication Management Services, Robert J. Cipolle; Linda M. Strand; Peter C. Morle – McGraw - Hill Education, LLC (2012) 3. Pharmacy OSCEs A revision guide. Beti Wyn Evans, Laura Kravitz, Nina Walker and Kelly Lefteri, Pharmaceutical Press, 2016. 4. Oxford Handbook of Clinical Pharmacy. Phillip Wiffen, Marc Mitchell, Melanie Snelling and Nicola Stoner, Oxford University Press, 2nd edition, 2012. 5. Tıbbi Terminoloji, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını NO: 2525, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1496.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Uygulama/Pratik | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 1 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Laboratuvar Ara Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 102 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |