Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYZ406 | MAMMALOJİ | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Dersin Amacı; öğrencilerin memeli hayvanların biyolojileri ve sınıflandırılmaları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır
Prof. Dr. Dinçer AYAZ
1 | Memeli sınıfı ve memeli altsınıflarının genel özelliklerini kavrayabilme |
2 | Aktüel memeli takımlarının temel özellikleri ve Biyolojilerini kavrayabilme |
3 | Fosil gruplar ile Günümüzde yaşayan memeli takımları arasındaki bağlantıyı kurabilme. |
4 | Memeli türlerini , Abiyotik ve Biyotik Faktörler ile ilişkilendirebilme. |
5 | Çeşitli biyotoplarda yaşayabilen memeliri, Biyolojik ve Ekolojik yönden, güncel hayata uyarlayabilme. |
6 | Çeşitli ortamlarda (Soğuk ve Sıcak iklim) yaşayan memeliler arasındaki baglantının sorgulanmasını sağlayabilme. |
7 | Mammaloji (Memeli Bilimi) ile ilgili veri tabanını araştırabilme ve elde ettiği bilgileri sözlü ya da yazılı aktarabilme |
8 | İnsanlar için önemli olan Memeliler ile Çevresel koşullar arasındaki bağlantının kurulmasını sağlayabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
•Memeli bilimi olarak bilinen mammalojinin tarihçesi •Memelilerin Evrimi •Aktüel memeli altsınıflarının ve bunlara dahil takımların genel özellikleri, Prototheria (Monotremata, Kloaklılar), Metatheria (Keseliler) ve Eutheria (Gerçek memeliler) olarak bilinen üç altsınıfın genel tanımları, sınıflandırılmaları, akrabalıkları •Memelilerde İskelet, Kas, Sindirim, Dolaşım ,Solunum ve Boşaltım Sistemleri •Yaygın olan bazı türlerin morfolojileri, üremeleri, ekolojileri, eko-fizyolojileri ve dağılışları •Memeli ile insan ilişkileri • Memeli türlerinin korunmaları ve ülkemizde nesli tehlike altında olan türler
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | -Giriş -Memeliler hakkında genel bilgiler | ||
2 | -Karakteristik özellikleri -Kökenleri -Morfolojileri - Deri ve renklenme | ||
3 | -İskelet - Axial ve Appendicular iskelet -Kas sistemi ve hareket | ||
4 | - Sindirim sistemi - Beslenme özelleşmeleri - Solunum sistemi | ||
5 | -Dolaşım sistemi -Boşaltım sistemi -Endokrin bezler | ||
6 | -Duyu organları - Üreme - Dişi ve erkek üreme sistemleri | ||
7 | -Yaşam ortamları - Düşmanları - İnsanlarla olan ilişkileri - Zoocoğrafik bölgelerin memelileri -Yakalanmaları ve müze için hazırlanmaları | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Belgesel | ||
10 | - Memelilerin sınıflandırılmasında kullanılan karakteristik özellikler -Mammalia altsınıfları -Alt sınıf Monotremata - Altsınıf Metatheria - Belgesel (Avustralya’nın Gizemli Hayvanları) | ||
11 | - Altsınıf Eutheria -Ordo: Insectivora (Böcekçiller) -Ordo: Chiroptera (Yarasalar) | ||
12 | -Ordo: Rodentia (Kemiriciler) -Ordo: Carnivora (Etçiler) - Subordo: Fissipedia (Karasal etçiller) -Subordo: Pinnipedia (Sucul etçiller) | ||
13 | - Ordo: Lagomorpha (Tavşanlar) - Ordo: Artiodactyla (Çift Toynaklılar) - Ordo: Perissodactyla (Tek toynaklılar) - Ordo: Primates (Primatlar) - Ordo: Edentata (Dişsizler) - Ordo: Pholidota (Pullu memeliler, Pullu karınca yiyenler) - Ordo: Proboscidae (Filler, Hortumlular) | ||
14 | - Ordo: Tubulidentata (Boru Dişliler) - Ordo: Hyracoidae - Ordo: Cetacea (Balinalar ve Yunuslar) - Ordo: Sirenia (Deniz İnekleri) | ||
15 | Ödev ve Sunumların Rapor edilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
DERS KİTABI Demirsoy, A., “Yaşamın Temel Kuralları III/2 (Omurgalılar: Amniyota) (Sürüngenler, Kuşlar ve Memeliler)”, Meteksan, Beytepe – Ankara, 1-930, Ankara (1992). YARDIMCI KİTAPLAR Dobroruka, K.J., “A Field Guide in Colour to Mammals”, Octopus Boks, 59, Grosvenor Street, London, 1-188 (1998). Budak, A., Göçmen, B., Mermer, A., Kaya, U. “Omurgalılar Sistematiği (Vertebrate Systematics)”, Ege Üniversitesi, Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, No: 181, Bornova-Izmir, (2008). Kuru, M., “Omurgalı Hayvanlar”, Atatürk Üniv. Basım Evi, Erzurum, 1-735 (1987). Vaughan, T.A., “Mammalogy”, W.B. Saunders Company, Philadelphia, London, Toronto, 1-625 (1972). Yiğit, N., Çolak, E., Sözen, M., Karataş, A., Rodents of Türkiye”, Meteksan Co, Maltepe, Ankara, 1-154 (2006).
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Rapor Hazırlama | 1 | 2 | 2 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 6 | 2 | 12 |
Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Okuma | 5 | 6 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||
ÖÇ 2 | 5 | ||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||
ÖÇ 4 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | |||||||
ÖÇ 7 | 5 | 4 | 4 | ||||||
ÖÇ 8 | 5 |