GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
İST421 OPTİMİZASYON Seçmeli Ders Grubu 4 7 5,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, öğrencilerin en iyileme kavramını ve teorik alt yapısını anlamasını, doğrusal olmayan en iyileme problemlerini modelleme becerisine sahip olmasını, bu türden problemleri çözen yöntemleri kavramasını sağlamaktır.


Prof. Dr. Ali MERT - Dr. Öğr. Üyesi Aslı KILIÇ


1 Doğrusal olmayan en iyileme problemlerini diğer tipteki en iyileme problemlerinden ayırt edebilme.
2 Doğrusal olmayan en iyileme problemlerine ilişkin modelleri oluşturabilme.
3 Oluşturulan bir doğrusal olmayan en iyileme problemini grafiksel olarak ifade edebilme.
4 Doğrusal olmayan en iyileme problemlerine ilişkin temel bilgileri düzgün bir şekilde ifade edebilme.
5 Herhangi bir doğrusal olmayan en iyileme problemini çözmek için en uygun yöntemi seçebilme.
6 Herhangi bir doğrusal olmayan en iyileme problemini çözen bir yöntemi algoritmik olarak ifade edebilme.
7 Herhangi bir doğrusal olmayan en iyileme problemini en uygun yöntemi kullanarak çözebilme.
8 Çözümü verilmiş bir doğrusal olmayan en iyileme probleminin çözümüne ilişkin yorum yapabilme.

Birinci Öğretim



[Yok]


Doğrusal olmayan en iyileme hakkında genel bilgiler. Türev temelli olan ve olmayan problem çözme yaklaşımları. Tek değişkenli ve çok değişkenli problemler için problem çözme yaklaşımları. Optimizasyon problemlerini yaklaşık çözmede kullanılan yöntemler.


Hafta Konular (Teorik) Laboratuvar Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Genel bilgiler, doğrusal olan ve olmayan en iyilemenin tanımları. Rehberli Problem Çözümü
2 Kısıtsız doğrusal olmayan en iyileme problemleri hakkında temel bilgiler. Kısıtlı doğrusal olmayan en iyileme problemleri hakkında temel bilgiler. Rehberli Problem Çözümü
3 Detaylı Arama ve İkiye Bölme yöntemlerinin temelleri ve algoritmik olarak ifadesi. Rehberli Problem Çözümü
4 Altın Oran ve Fibonacci yöntemlerinin temelleri ve algoritmik olarak ifadesi. Rehberli Problem Çözümü
5 İkiye Parçalama ve Newton yöntemlerinin temelleri ve algoritmik olarak ifadesi. Rehberli Problem Çözümü
6 Quasi Newton ve Secant yöntemlerinin temelleri ve algoritmik olarak ifadesi. Rehberli Problem Çözümü
7 Rasgele Yürüyüş ve Tek Değişkenli yöntemlerinin temelleri ve algoritmik olarak ifadesi. Rehberli Problem Çözümü
8 Ara sınav
9 Hooke-Jeeves ve Powell yöntemlerinin temelleri ve algoritmik olarak ifadesi. Rehberli Problem Çözümü
10 Evrimsel algoritmalar ve uygulamaları. Rehberli Problem Çözümü
11 En Yakın Komşuluk algoritması ve uygulamaları. Rehberli Problem Çözümü
12 Yapay Arı Kolonisi algoritması ve uygulamaları. Rehberli Problem Çözümü
13 Karınca Kolonisi algoritması ve uygulamaları. Rehberli Problem Çözümü
14 Benzetilmiş Tavlama algoritması ve uygulamaları. Rehberli Problem Çözümü

DERS KİTABI: 1. Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmaları, D. Karaboğa, Atlas Yayın dağıtım, 2004. 2. G. ORAL, Doğrusal Olmayan Programlama, Akademi Matbaası, Ankara, 1989. YARDIMCI KİTAPLAR: 3. M.S. BAZARAA and C.M. SHETTY, Nonlinear Programming Theory and Algorithms, John Wiley and Sons, 1989. 4. Yöneylem Araştırması, H. A. TAHA (Çevirenler: Ş. A. BARAY ve Ş. ESNAF), 5. Basım, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2005.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 13 3 39
Uygulama/Pratik 13 1 13
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 40 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 50 50
Toplam İş Yükü (saat) 146

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 5 4
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 4
ÖÇ 6 5 3
ÖÇ 7 4 5 3
ÖÇ 8 4 5 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek