Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
504004091994 | FOOD ENGINEERING DESIGN AND ECONOMY | Ders | 4 | 8 | 11,00 |
Lisans
İngilizce
Gıda Mühendisliği Tasarım ve Ekonomisi dersinde öğrencilerin, daha önce aldıkları derslerle ilgili bilgilerini iletişim ve yaratıcı problem çözme yöntemlerini kullanarak tasarım becerilerini geliştirmeleri ve meslek uygulamalarına hazırlanmaları amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin edinmiş oldukları bilgi ve becerilerini grup çalışmaları ile geliştirmeleri ve proje yönetimi prensipleri ile ihtiyaçlara karşılık verecek şekilde kullanmaları verilen projelerle desteklenmektedir. Ayrıca öğrencilerin mühendislik etiği, mesleki sorumluluk, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularını gerçekleştirdikleri projelerde göz önünde bulundurmaları teşvik edilmektedir.
Doç. Dr. S. Nur DİRİM (ders kordinatörü) Prof. Dr. Şebnem TAVMAN, Prof. Dr. Figen ERTEKİN, Prof. Dr. Filiz İÇİER, Doç. Dr. Seher KUMCUOĞLU
1 | Yeni problemlerle karşılaşıldığında öğrenilmiş bilgileri kullanarak ve yeni kaynakları araştırarak probleme çözüm olacak projelerin nasıl hazırlanacağının öğrenilmesi |
2 | Endüstrinin zamana göre değişen ihtiyaçlarını tanımlayabilme; matematik, temel bilimler ve mühendislik bilgilerini bu ihtiyaçların çözümü için uygulayabilme ve yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayabilme |
3 | Bir sorun karsısında alternatif çözümler üretebilme, yeni yaklaşımlar sunabilme ve endüstrideki bazı özel örneklerden yararlanarak proje yönetimi yapabilme becerisinin kazandırılması |
4 | Projelerde çevre, sağlık, işgüvenliği, sürdürülebilir kalkınma ve yenilikçilik gibi evrensel boyuttaki konularda farkındalık kazandırılması |
5 | Sınıf tartışmaları, sunumlar, takım çalışmaları yaparak, gelişme raporları ve ana raporlar hazırlayarak sözlü ve yazılı iletişim ve bağımsız karar verebilme yeteneklerinin geliştirilmesi |
6 | Sınıfta öğrenilenlerin sanayiye uygulanabilir olduğunun fark edilmesi ve girişimcilik yaklaşımının oluşturulması |
7 | Mühendislik etiğine uygun davranışların ve prensiplerin öğrenilmesi |
8 | Gıda mühendislerinin yetki ve sorumluluklarının öğrenilmesi |
Birinci Öğretim
Isı ve Kütle Transferi, Temel İşlemler I ve Temel İşlemler II
Yok
Bu derste öğrenciler, gerçekçi kısıtlar ve koşullar doğrultusunda çalışmalar yaparak dönem boyunca endüstriyel üretimleri temsil eden bütünleşmiş projeler üretmektedirler. Öğrencilerin, gıda endüstrisi alanında gerekli pazar araştırmasını yaparak gerçekçi kısıtlar doğrultusunda kapasite ve üretim yöntemini seçmesi sağlanmaktadır. Bu ders kapsamında yapılacak çalışmalar: ön tasarım kapsamında üretim yerinin seçimi, fabrika yerleşim planının belirlenmesi, kütle ve enerji denklikleri, momentum, ısı ve kütle transferi konularında temel bilgilerin tekrarı ve sistemlerin tasarımındaki uygulamaları, optimizasyonu, arıtma tesislerinin tasarımı, sermaye yatırımı, giderler ve maliyetlerin belirlenmesi, paranın değerinin değişimi, karlılık ve amortisman hesapları.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Mühendislik tasarımı, mühendislik tasarımının aşamaları, hiyerarşik sistem diyagramları | Ön Tasarım Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
2 | Tasarımın geliştirilmesi, fizibilite araştırması, işlem geliştirme | Ön Tasarım Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
3 | Ön tasarım, detaylı tahmin tasarımı, detaylı tasarım, süreç belirlemede farklı yöntemlerin karşılaştırılması, kütle ve enerji denklikleri konusunda temel bilgilerin tekrarı | Ön Tasarım Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
4 | Fabrika tasarımında göz önünde bulundurulması gereken konular, fabrika yeri seçimi, | Ön Tasarım Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
5 | Fabrikanın yerleşimi, ekipmanlar ve kontrol cihazları, yan gereksinimler, yapı ile ilgili özellikler, depolama, fabrika içi taşıma sistemleri, | Ön Tasarım Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
6 | Atık arıtma yöntemleri, iş güvenliği ve işçi sağlığı, patentler, momentum transferi prensipleri konusunda temel bilgilerin tekrarı, optimizasyon | Ön tasarım raporunun sunumu - Akışkan Hattı Tasarımı Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
7 | Mühendislik ekonomisi, mühendislik ekonomisinde problem çözme yöntemi | Akışkan Hattı Tasarımı Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
8 | Ara sınav | |||
9 | Mühendislik ekonomisinin prensipleri, ısı transferi prensipleri konusunda temel bilgilerin tekrarı, optimizasyon | Akışkan hattı tasarımı raporunun sunumu - Isı Transferi Sistemi Tasarımı Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
10 | Endüstriyel işletmelerde paranın birikimli durumu ve nakit akışı, | Isı Transferi Sistemi Tasarımı Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
11 | Sermaye yatırımının tahmini, sabit sermaye yatırımı, işletme sermayesi, maliyet endeksleri, kütle transferi prensipleri konusunda temel bilgilerin tekrarı, optimizasyon | Isı Transferi Sistemi Tasarımı Raporu Sunumu - Kütle transferi sistemi Tasarımı Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
12 | Toplam ürün maliyetini belirleyen unsurlar, üretim maliyetleri, genel giderler, araştırma geliştirme harcamaları, beklenmeyen giderler | Kütle Transferi sistemi Tasarımı Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
13 | Faiz, basit faiz, bileşik faiz, nominal faiz hesaplamaları, sürekli faiz, uzun vadede eşit ödemeler, enflasyon, hesaplamalar Sorumlu Yöneticilik Eğitim semineri I | Kütle Transferi Sistemi Tasarımı Raporu Sunumu - Atık Arıtma Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
14 | Amortisman, normal amortisman yöntemi, azalan bakiyeler yöntemi, yılların toplamı yöntemi, itfa fonu yöntemi, hesaplamalar Sorumlu Yöneticilik Eğitim semineri II | Toplam Maliyet Raporu için rehberli sınıf çalışması | ||
15 | Karlılık analizi, Mühendislik Etiği | Uygulama Sınavı ve Dönem içinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında gerçekleştirilen projelerin endüstriyel sistemleri temsil edecek şekilde bütünleştirilmiş olarak sunulması | ||
16 | Final Sınavı |
DERS KİTABI: 1. Peters, M.S. and Timmerhaus, K.D., 1991, Plant Design and Economics for Chemical Engineering, McGraw-Hill International Editions, Singapore, 908 pp. YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Newnan, D.G., 1996, Engineering Economic Analysis, Engineering Press, Texas. 720 pp.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 14 | 0 | 4 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 1 | 1 | 1 |
Rehberli Problem Çözümü | 14 | 2 | 28 |
Takım/Grup Çalışması | 5 | 35 | 175 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü (saat) | 342 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 7 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |