Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
504003072012 | GIDA MÜHENDİSLİĞİTEMEL İŞLEMLER -II | Ders | 3 | 6 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Dersin temel amacı ısı ve kütle transferinin uygulamalarını içeren ve gıda proseslerinde büyük önem taşıyan destilasyon, gaz absorpsiyonu, katı-sıvı ekstraksiyonu, buharlaştırma, kristalizasyon, rutubetlendirme, kurutma gibi işlemlerin prensipleri ve hesaplama yöntemlerinin öğretilmesi; bu proseslerin gıda sanayindeki uygulamaları ve kullanılan ekipmanlar hakkında öğrencinin bilgilendirilmesi; ve öğrencilerin proses ve ekipman dizaynı yapabilecek düzeye getirilmesidir. Öğrencileri mühendislik etiği hakkında kısaca bilgilendirerek etik bilincinin geliştirilmesi sağlanmaya çalışılmaktadır.
Prof. Dr. Figen Ertekin
1 | Kütle transferi problemlerini tanımlayıp formüle edebilme ve çözebilme |
2 | Kütle ve enerji denklikleri kurma bilgisini çeşitli proseslere uygulayabilme becerisini kazanma |
3 | Matematiksel prensipleri teknik problemlerin çözümüne aktarabilme |
4 | Gıda mühendisliği için önemli bir konu olan enerji etkinliği sağlama amacıyla bir ekipman tasarlayabilme ve/veya yenilik içeren bir sistem ile yeni bir ürün geliştirme |
5 | Çalıştıkları konuda literatür tarama, bilgi derleme, bilgisayar yazılımı kullanarak hesaplama ve raporlama becerisi kazanma |
6 | Grup ödevi hazırlayarak bir ekip içinde görev paylaşımı ve uyumlu çalışma becerisi kazanma |
7 | Problem çözümünde mantık kullanma ve problemleri farklı açılardan analiz etme yeteneğini kazanması |
8 | Kendi basına öğrenme yeteneği ve öğrenme fırsatının kendi kendine yaratma sorumluluğunu kazanması |
9 | Sınıfta öğrenilen bilginin endüstriye uygulanırlığının bilincine varması, teknolojinin gelişmesiyle birlikte bilgilerin güncellenebileceğinin farkına varması, gıda sanayindeki uygulamalarda çevre bilincinin kazandırılması |
Akışkanlar Mekaniği, Isı ve Kütle Transferi
Yok
Isı ve kütle transfer işlemlerinin örnekleri; destilasyon ve uygulamaları, gaz absorpsiyonu ,katı-sıvı ekstraksiyonu ve uygulamaları, buharlaşma ve evaparatörler, kristalizasyon ve kristalizatörler, rutubetlendirme ve rutubet giderme, kurutma yöntemleri ve kurutucular, mühendislik etiği
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi, Kural ve Gerekleri Grafiksel integrasyon, kaldıraç prensibi | Tanışma, uygulama tanıtımı, Rehberli problem çözme | ||
2 | Fazlar kanunu, Raoult’s kanunu, konsantrasyon-kaynama/çiğleşme noktası diyagramları, xy diyagramları | Rehberli problem çözme | ||
3 | Fraksiyonel Destilasyona giriş, Geri akma, McCabe-Thiele Yöntemi | Rehberli problem çözme | ||
4 | Zenginleştirme ve soyulma bölgeleri işletme doğruları, besleme koşullarının etkisi, besleme doğrusunun denge diyagramı üzerinde yerleştirilmesi, teorik kademelerin çizimi, toplam kademe sayısının belirlenmesi | Rehberli problem çözme | ||
5 | Toplam, Minimum, Optimum geri akma oranı, Kademe tesirliliği, Katı-sıvı ekstraksiyon işlemine giriş | Rehberli problem çözme | ||
6 | Tek kademeli ekstraksiyon, ekstraksiyon hızı, ekipmanlar, grafiksel çözüm yöntemi, denge | Rehberli problem çözme | ||
7 | Karşıt akımlı çok kademeli ekstraksiyon sistemleri, işletme noktası, grafiksel çözüm, Karşıt akımlı çok kademeli ekstraksiyon sistemleri, Gıda sanayinde uygulama alanları, çevre konusunda farkındalık | Rehberli problem çözme | ||
8 | Arasınav | |||
9 | Buharlaştırma giriş, tek tesirli evaporasyon, kütle ve ısı denklikleri, flash evaporasyon, toplu ısı aktarım katsayısı etkileyen faktörler, işlem değişkenlerinin etkisi | Rehberli problem çözme | ||
10 | Çok tesirli evaporasyon, ısı ve kütle denklikleri, buhar ekonomisi, kapasite, ileri ve geri besleme, ön ısıtma, buharın tekrar sıkıştırılması | Rehberli problem çözme | ||
11 | Buharlaştırma ekipmanları, buharlaştırıcı yardımcı ekipmanları, Gıda sanayinde uygulama alanları, çevre konusunda farkındalık | Rehberli problem çözme | ||
12 | Kristalizasyon işlemi, kristal şekilleri, kristallenme şartları, denge çözünürlük diyagramı, aşırı doygunluk, aşılama | Rehberli problem çözme | ||
13 | Rutubetlendirme, mutlak rutubet, rutubet diyagramları, adyabatik doygunluk, yaş-kuru termometre, çiğ noktası, Lewis bağıntısı | Rehberli problem çözme | ||
14 | Kurutma, Denge nemi, sorpsiyon izotermleri, sabit ve azalan kuruma bölgesi teorik kuruma hızı hesaplanması, kütle ve enerji denklikleri | Rehberli problem çözme | ||
15 | Azalan Kuruma hızı bölgesi, kapiler mekanizma, difüzyon mekanizması, kurutma kusurları, kurutma yöntemleri, rehidrasyon, rekonstitüsyon, mühendislik etiği hakkında kısa bilgi | Rehberli problem çözme | ||
16 | Final Sınavı |
DERS KİTABI: 1. Geankoplis, C.J.,2003, Transport Processes and Separation Process Principles 4th Edition, Prentice Hall NJ, 1026 pp. YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Mc Cabe,W.L., and Smith,J.C. 1976, Unit Operations of Chemical Engineering 3th Edition, McGraw-Hill, Inc, New York, 1027 pp. 2. Brennan, J.G., Butters, J.R., and Cowell, N.D. , 1990, Food Engineering Operations, Elsevier Applied Science, London, 700 pp.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözümü | 14 | 2 | 28 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 6 | 6 |
Rapor Hazırlama | 1 | 17 | 17 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 135 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 4 | |||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 4 | |||||||||
ÖÇ 7 | 4 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 8 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 9 | 4 | 4 |