GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
GID414 MARKETING Seçmeli Ders Grubu 4 8 2,00

Lisans


İngilizce


Pazarlamaya ilişkin temel kavramların öğrenilmesi ve analitik uygulamaların gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Özlem KARAHAN UYSAL


1 Pazarlamanın kapsamı ve önemi konusunda bilgi sahibi olma
2 Pazarlama yaklaşımlarının zaman içinde geçirdiği gelişmelere hakim olma
3 Pazar bölümlendirme, hedef pazarın belirlenmesi ve ürün konumlandırma konularında teorik ve uygulamalı bilgiye sahip olma
4 Pazarlama karması unsurları ve bu unsurlara ilişkin uygulamalar konusunda teorik ve pratik bilgi sahibi olma
5 Stratejik pazarlamanın esası konusunda bilgi sahibi olma

Birinci Öğretim


Bir ekonomi dersi almış olmaları önerilir.


Yok


Pazarlama kavramlarının teorik olarak açıklanması, güncel pazarlama yaklaşım ve uygulamalarının incelenmesi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders hakkında bilgilendirme; pazarlamanın kapsamı ve önemi
2 Pazarlama kavramının gelişimi; farklı pazarlama konseptleri
3 Pazarlama yönetimi: pazar bölümleme, pazar hedefleme ve ürün konumlandırma
4 Pazarlama yönetimi: pazar bölümleme, pazar hedefleme ve ürün konumlandırma
5 Pazarlama karması; Ürün, Fiyat; Dağıtım, Tutundurma ve diğerleri
6 Pazarlama karması; Ürün, Fiyat; Dağıtım, Tutundurma ve diğerleri
7 Stratejik pazarlama
8 Arasınav
9 Marka Yönetimi
10 Müşteri odaklı pazarlama
11 Pazarlama etiği
12 Dijital Pazarlama
13 Örnek olay sunumları ve tartışma
14 Örnek olay sunumları ve tartışma
15 Örnek olay sunumları ve tartışma
16 Final Sınavı

Adanacıoğlu, H. And Çelimli, S., 2016. Tarımsal Ürünlerde Doğrudan Pazarlamaya Yönelik Yasal Düzenlemelerin Analizi. Xıı. Tarım Ekonomisi Kongresi, Isparta Adıgüzel, F. and Kızılaslan, N., 2016. Istanbul ilinde tıbbi, aromatik ve baharat bitkileri satisi yapan aktarların yapısal özellikleri ve mevzuat hakkındaki görüşleri. Anadolu Tarım Bil. Dergisi, 31(1), p.40. Akın, A. and Akın, A. 2013. A Research for Determination of Pricing Methods Applied to Food and Bevarege Enterprises That Had Tourism Operation License in Gaziantep. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,12(1), pp.146-163. Akın, A. and Gün, S., Avrupa Birliğine Katılım Sürecinde Gıda İşletmelerinin Ab Standartlarına Uyumu. Aktuğlu, I.K., 2016. Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler. İletişim Yayınları. Alkan, P., 2015. Türkiye gıda sektöründe franchising uygulamaları (Master thesis, Uludağ Üniversitesi). Aschemann-Witzel, J., 2018. Helping you to waste less? Consumer acceptance of food marketing offers targeted to food-related lifestyle segments of consumers. Journal of Food Products Marketing, 24(5), pp.522-538. Aschemann-Witzel, J., De Hooge, I. and Normann, A., 2016. Consumer-related food waste: Role of food marketing and retailers and potential for action. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 28(3), pp.271-285. Bagchi, D. ed., 2019. Nutraceutical and functional food regulations in the United States and around the world. Academic press. Baker, M.J. and Hart, S. eds., 2016. The marketing book. Routledge. Bakım, M.E., 2015. Uluslararası Pazarlamada Kullanılan Tutundurma Karması Elemanları Ve Gaziantep Merkezine Yönelik Bir Uygulama (Master's thesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi). Basil, D.Z., Diaz-Meneses, G. and Basil, M.D., 2019. Social Marketing in Action (p. 22). Springer Nature Switzerland: Cham, Switzerland. Başarangil, İ. and İnam, N., 2017. Restoran Pazarlamasında 7 P: Etnik Bir Restoranda Örnek Olay İncelemesi (7 Ps in. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 127, p.145. BAYAT, A., GIDA GÜVENLİĞİ KAVRAMI ve TÜRKİYE'DE DURUM. GIDA ÇALIŞANLARI HİJYEN EĞİTİMİ REHBERİ. Bekoğlu, F.B. and Ergen, A., 2016. New product development and product launch strategies Yeni ürün geliştirme ve lansman stratejileri. Journal of Human Sciences, 13(1), pp.923-938. Bektas, A., Ulusoy, M. and Bektaş, V., 2020. Gıda Etiketlerinde Yer Alan Bilgilerin Sağlıklı Algılanma (Health Halo) Etkisi. Gıda, 45(3), Pp.590-599. Blythe, J. and Martin, J., 2019. Essentials of marketing. Pearson UK. Bozkurt, Z. and Koçak, S., 2017. Gıdalarda hayvan refahı etiketlemesi. Bulunmaz, B., 2016. Gelişen teknolojiyle birlikte değişen pazarlama yöntemleri ve dijital pazarlama. Trt Akademi, 1(2), pp.348-365. Busch, L. (2000) ‘The Moral Economy of Grades and Standards’, Journal of Rural Studies 16: 273–83. Cairns, G. and Macdonald, L., 2016. Stakeholder insights on the planning and development of an independent benchmark standard for responsible food marketing. Evaluation and Program Planning, 56, pp.109-120. Cairns, G., De Andrade, M. and Landon, J., 2016. Responsible food marketing and standardisation: an exploratory study. British Food Journal. Carpio, C. and Lange, K.Y., 2015. Trends in e-commerce for the food marketing system. CAB Reviews: Perspectives in Agriculture, Vet. Science, Nutrition and Natural Resources, 10(23), pp.1-8. Ceylan, L., Latif, Ö.B. and Örs, M., 2018. Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği'nin “Çocuklara Yönelik Reklamlar’' Başlıklı Maddesine Aykırılıktan Ceza Almış Reklamların Tüketicideki Algısı. Selçuk İletişim, 11(2), pp.374-396. Chaffey, D. and Smith, P.R., 2017. Digital marketing excellence: planning, optimizing and integrating online marketing. Taylor & Francis. Chaffey, D., 2019. Digital marketing. Pearson UK. Charter, M. ed., 2017. Greener marketing: A responsible approach to business. Routledge. Chernev, A., 2020. The marketing plan handbook. Cerebellum Press. Coates, A.E., Hardman, C.A., Halford, J.C.G., Christiansen, P. and Boyland, E.J., 2019. The effect of influencer marketing of food and a “protective” advertising disclosure on children's food intake. Pediatric obesity, 14(10), p.e12540. Coita, D.C., Abrudan, M.M. and Matei, M.C., 2019. Effects of the blockchain technology on human resources and marketing: an exploratory study. In Strategic Innovative Marketing and Tourism (pp. 683-691). Springer, Cham. Cotterill, R.W., 2019. Competitive strategy analysis in the food system. CRC Press. Çakır, M., Yeşil Ürün Grupları Çerçevesinde Marka Ve Markalama Kararları. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), pp.333-378. Çakıroğlu, M. and Beceren, Ö.Ü.E., Uluslararası Ticarette Hedef Pazara Yönelik Stratejiler. InTraders Academic Platform, p.149. Çakmak, A.Ç. and Özkan, B., 2015. Marka Bilinirliği, Marka Tercihi Ve Kullanım Nedenlerinin Belirlenmesi: Kastamonu İlinde Bir Uygulama. Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 22(2). Çebi, S.Y. and Olhan, E., 2017. Avrupa Birliği Gıda ve Yemde Hızlı Alarm Sistemi'nin Türkiye'nin Gıda Ürünleri İhracatı Üzerine Etkilerinin Değerlendirilmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi, 23(1), pp.133-144. Dadwal, S.S. ed., 2019. Handbook of Research on Innovations in Technology and Marketing for the Connected Consumer. IGI Global. Dayanç Kıyat, G.B., 2015. Türkiye’de gıda sektöründe kurum kimliği ve kriz iletişimi yönetimi üzerine bir araştırma. Deepak, R.K.A. and Jeyakumar, S., 2019. Marketing management. Educreation Publishing. Değirmenci, B. and Yavuz, E., 2019. Gıda Ambalajlarının Tüketici Satın Alma Davranışına Etkisi. Demirdöğen, S. and Sarı, S.S., 2016. Erzincan Tulum Peyniri İşletmelerinde Tutundurma Faaliyetleri ve Bir Alan Araştırması. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), pp.171-184. Ders, O. and Okumuş, D.A., Pazarlama İlkeleri. Doğdubay, M. and Karan, İ., 2015. Yiyecek-içecek işletmelerinde etik uygulamaların SWOT Analizi ile değerlendirilmesi. Durmaz, Y. and Yardımcıoğlu, M., 2016. Ürün Kararları ve Stratejileri Üzerine Teorik Bir Yaklaşım. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), pp.367-1. Ertugrul, Gonca, Ali Ozdemir, and Abdullah Colak. Proceedings: 1st International Conference on Food and Agricultural Economics: Evaluation of the Effects of Quality Certificates Used in Food Sector on Business Performance: Case Of Kayseri Sugar Factory. No. 2314-2019-4802. 2017. Fidan, H., 2017. Uluslararası Tarımsal Pazarlama Anlamı, İçeriği ve Gelişimi International Agricultural Marketing Meaning, Content and Development. Third Sector Social Economic Review, 52(2), p.41. Fill, C. and Turnbull, S.L., 2016. Marketing communications: brands, experiences and participation. Pearson. Fortin, N.D., 2016. Food regulation: law, science, policy, and practice. John Wiley & Sons. Geçer, T., 2016. Ürün Pazarlamasında Doğrudan Pazarlama Gelişme Potansiyeli ve Tutundurma Karması İçerisindeki Önemi: Eskişehir İlindeki İşletmelerde Doğrudan Pazarlama Uygulamalarına İlişkin Çalışma. İktisadi Yenilik Dergisi, 3(2), pp.46-71. Gezgin, T., 2017. Türkiye’de Hayvansal Kökenli Gıdalar Mevzuatı. Tarım Ekonomisi Araştırmaları Dergisi, 3(2), pp.46-54. Göksu, E. and ADANACIOĞLU, H., 2018. Türkiye’de odun dışı orman ürünlerinde doğrudan pazarlama. Türkiye Ormancılık Dergisi, 19(2), pp.210-218. Güler, H.T.A. and Yıldırım, B., 2019. Gıda Sektörüne Yönelik Bir Stratejik Pazarlama Planlaması: Torku Örneği. Gülmez, M., Satış Geliştirme Çabalarının Öğretim Elemanlarının Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkilerini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma Şükran Karaca. Gülşen, İ. and Özdemir, Ş., 2018. Yenilik ve İşletme Performansı: Gıda Odaklı Perakendecilikte Bir Araştırma. Afyon Kocatepe University Journal of Social Sciences, 20(3). Gümrük, T.C. and Bakanlığı, T., GIDA SEKTÖRÜ Sektör Analizleri Projesi. Gün, S.T.D. and Kurtar, Ç.Y., AB gıda ve hayvan sağlığı ofisi denetimleri ve Türkiye’nin gıda resmi kontrolleri (Doctoral dissertation, Ankara Üniv. Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı). Gün, Y.D.D.S., Pazarlama Çalışmaları. GÜNDÜZ, M.Ö., GÜLTEKİN, F. and KÜRTÜL, İ., OIC/SMIIC Standartları Çerçevesinde Helal Gıda Üretimi ve Helal Belgelendirme Süreçleri. Akademik Platform Helal Yaşam Dergisi, 2(1), pp.36-43. Haase, J., Wiedmann, K.P., Bettels, J. and Labenz, F., 2018. How to best promote my product? Comparing the effectiveness of sensory, functional and symbolic advertising content in food marketing. British Food Journal. Hingley, M.K., 2016. The New Cultures of Food: Marketing Opportunities from Ethnic, Religious and Cultural Diversity. CRC Press. Hollensen, S., 2019. Marketing management: A relationship approach. Pearson Education. Ilbery, B., Morris, C., Buller, H., Maye, D. and Kneafsey, M., 2005. Product, process and place: an examination of food marketing and labelling schemes in Europe and North America. European Urban and Regional Studies, 12(2), pp.116-132. İlter, B., 2017. Girişimcilik faaliyetlerinde pazarlama iletişim çabalarının etkisi. Jalilipour, F., Gıda Ürünlerinde Pazar Bölümlemesine Yönelik Stratejiler Ve Bir Uygulama. Bankacılık ve Finansal Araştırmalar Dergisi, 6(2), pp.65-86. Kahraman, C.A.A., Fiyatlandırmada Etik. Pazarlamada Etik Yaklaşımlar, 2010 Editörler: Canan Ay, Burak Kartal, Sinan Nardalı Ankara, Detay Yayıncılık. Kantaroğlu, M. and Demirbaş, N., 2019, March. Türkiye’de gıda güvenliği açısından ürün doğrulama ve takip sisteminin (ÜDTS) değerlendirilmesi. In XI. International Balkan and Near Eastern Social Sciences Congress, Tekirdağ/TURKEY, March (pp. 10-11). Karaömerlioğlu, D., 2017. Pazarlama karması elemanlarının marka değerine etkisi (Master's thesis, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü). Kendirli, S., Kendirli, H.Ç. and Akgün, Z., 2016. Marka değerleme yöntemleri: Hiroshi yöntemi ile gıda sektöründe bir uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (71), pp.67-88. Kızıloğlu, R. and Utku, A., Yeşil Pazarlama ve Meyve-Sebze Sanayi İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Stratejileri: Tokat İli Örneği. Koç, E., Ömeroğlu, P.Y. and Çopur, Ö.U., Coğrafi İşaret Tescilli Gıdaların Türkiye ve Dünya’daki Durumu. Koçarslan, H., Reklamların Pazarlama Etiği Açısından İncelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (18), pp.179-187. Korkmaz, S. And Eser, Z., Pazarlamaya Giriş. Korkmazyürek, Y., 2020. Organik Tarım Ürünlerinde Pazarlama Karması (4P) ve Bu Bağlamda Önemli Kavramlar. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(7), pp.60-86. Kotler, P., Keller, K.L., Ang, S.H., Tan, C.T. and Leong, S.M., 2018. Marketing management: an Asian perspective. Pearson. Kotler, P., Kartajaya, H. and Setiawan, I., 2016. Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. John Wiley & Sons. Kovic, Y., Noel, J.K., Ungemack, J.A. and Burleson, J.A., 2018. The impact of junk food marketing regulations on food sales: an ecological study. Obesity Reviews, 19(6), pp.761-769. Mahoney, C., 2015. Health, food and social inequality: Critical perspectives on the supply and marketing of food. Routledge. Malhotra, N.K. and Dash, S., 2016. Marketing research: An applied orientation. Pearson, McDONALD, M.A.L.C.O.L.M., 2016. Strategic marketing planning: theory and practice. The marketing book, p.87. Mediano S., Fernanda, Marcela Reyes, Taillie Lindsey Smith, T. Correa, C. Corvalán, and Francesca R. Dillman Carpentier. "Prevalence of child-directed marketing on breakfast cereal packages before and after Chile’s Food Marketing Law: A pre-and post-quantitative content analysis." International journal of environmental research and public health 16, no. 22 (2019): 4501. Memiş, S. and Keskin, D., 2015. Tarımsal Mamullerde Lisanslı Depoculuk Sisteminin Rolü (The Role of The Licensed Warehousing System In Agricultural Products). Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), pp.619-633. Murphy, P.E., Laczniak, G.R. and Harris, F., 2016. Ethics in marketing: International cases and perspectives. Taylor & Francis. Kannan, P.K., 2017. Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), pp.22-45. Kingsnorth, S., 2019. Digital marketing strategy: an integrated approach to online marketing. Kogan Page Publishers. Özdemir, E.K. and Topsümer, F., 2017. Güvenilir Gıda Konusunda Tüketici Farkındalığının Geliştirilmesinde İletişim Stratejilerinin Rolü. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (1), pp.57-84. Park, S., 2020. Marketing management (Vol. 3). Seohee Academy. Prentice, C., Chen, J. and Wang, X., 2019. The influence of product and personal attributes on organic food marketing. Journal of Retailing and Consumer Services, 46, pp.70-78. Pulker, C.E., Scott, J.A. and Pollard, C.M., 2018. Ultra-processed family foods in Australia: nutrition claims, health claims and marketing techniques. Public health nutrition, 21(1), pp.38-48. Reeve, B., 2016. Self Regulation of Food Advertising to Children: An Effective Tool for Improving the Food Marketing Environment. Monash UL Rev., 42, p.419. Sağlam, M. and Pirtini, S., 2019. Uluslararası pazarlama karması stratejilerinin ihracat performansı üzerindeki etkisi: sektörler arası karşılaştırma. Sarı, D., 2016. Geleneksel Gıda Ürünlerinin Sosyal Medya Üzerinden Satın Alınmasının Türk Ekonomisine Finansal Katkısı Üzerine Bir Araştırma (Facebook ve İnstagram Örneği) (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü). Sarıtaş, Ö.Ü.A., Sosyal Pazarlama. Değişen Pazarlama Anlayışı, P.217. Scrinis, G., 2015. Big Food corporations and the nutritional marketing and regulation of processed foods. Canadian Food Studies/La Revue canadienne des études sur l'alimentation, 2(2), pp.136-145. Silchenko, K., Simonetti, F. and Gistri, G., 2019. The second life of food: When social marketing bridges solidarity and waste prevention. In Social Marketing in Action (pp. 111-126). Springer, Cham. Şen, H., 2019. Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışına Etkisi; Su Arıtma Cihazları Üzerine Araştırma. Assam Uluslararası Hakemli Dergi, 6(15), Pp.138-181. Thomas, B. and Housden, M., 2017. Direct and digital marketing in practice. Bloomsbury Publishing. Torlak, Ö., Özdemir, Ş. and Yaman, F., 2018. Pazarlama ve Reklam Ahlakı. iş ahlakı, p.164. Ünalan, M., 2017. Helal Gıda Ürünlerinde Pazarlama Karması Elemanları. Gümüshane University Electronic Journal of the Institute of Social Science/Gümüshane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(19). Varinli, I. and Başyazıcıoğlu, N., 2016. Analyzing Consumer Attitudes Toward Marketing Applications On Facebook With Path Analysis. Ege Akademik Bakış Dergisi, 16(1), pp.109-119. Vural, D.D.H., Türkiye'de Gıda Pazarlamasının Yapısı ve İşleyişi. Yardım, N., Ilgaz, D.D.S., Aydın, D.F.B. and Kaya, M., 2020. Ulusal yayın yapan bazı uluslararası çocuk televizyon kanallarında çocuklara yönelik gıda ve içecek reklamlarının Sağlık Bakanlığı besin profili rehberine göre değerlendirilmesi. Turk Kardiyol Dern Ars, 48(3), pp.278-288. Yilmaz, S. and Yilmaz, İ., Avrupa Birliği Sürecinde Gıda Sektöründe İzlenebilirlik ve Türkiye Uygulamaları. Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6, pp.243-253. Yoo, L.N. and Hwang, S.C., 2017. A trend analysis of agricultural and food marketing studies using text-mining technique. J. of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 18(10), pp.215-226. Zengin, B. and Güngördü, A., 2015. Marka Değerinin Hesaplanması Üzerine Ampirik Bir Çalişma: Finans ve Pazarlama Boyutu. Gazi Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakultesi Dergisi, 17(2), p.282. Zimmerman, J. and Ng, D., 2015. Social media marketing all-in-one for dummies. John Wiley & Sons.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Örnek Vaka İncelemesi 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 2 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Rapor Hazırlama 1 8 8
Rapor Sunma 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 7 7
Okuma 1 7 7
Toplam İş Yükü (saat) 59

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 4 4 2 4 4 4 3 3 3
ÖÇ 2 4 4 4 4 4 3 3 3
ÖÇ 3 3 4 4 2 4 4 4 3 3 3
ÖÇ 4 3 4 4 2 4 4 4 3 3 3
ÖÇ 5 3 4 4 2 4 4 4 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek