Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
509003212002 | STAJ | Ders | 3 | 5 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Biyomühendislik Stajının amacı, Biyomühendislik Bölümü öğrencilerinin mesleki becerilerinin arttırabilecekleri bir ortamda, işletmelerde veya ulusal / uluslararası araştırma merkezlerinde üretimde, Ar-Ge, kalite kontrol, planlama, işletim ve ve tasarım birimlerinde en az toplam 4 hafta çalışarak , bilgi edinmeleri ve pratik deneyim kazanmaları ve meslekte görev almaya hazırlanmaları
Prof.Dr.Gaye ÖNGEN ÖZGEN
1 | Biyomühendislik mesleğinin üretimde ve laboratuarda uygulanışının ve iş yaşamının gözlemlenmesi |
2 | İşletmelerde ve laboratuarlarda iş disiplininin, takım çalışmasının, disiplinler arası işbirliğinin, bireysel yetkinliklerin, insan ilişkilerinin öneminin gözlem yaparak kavranması |
3 | Biyomühendislik mesleği, görev ve sorumlukları konusunda bilinçlenme |
4 | İş güvenliği ve laboratuar güvenliği, meslek etiği, insan sağlığı, çevre gibi sosyal konularda bilgilenme |
5 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirme |
6 | Eğitim programında verilen kuramsal bilgiyi uygulamaya aktarmayı öğrenme becerisi kazanma |
7 | Çağdaş teknik ve gelişmeleri gözlemleme |
Yok
Yok
Staj boyunca öğrenilenler, büyük ölçüde aşağıdaki maddeleri kapsamalıdır: İşletmeler için:1.Kurumun tarihçesi, endüstrideki yeri ve işlevinin öğrenilmesi, 2. Uygulanan sürecin ve akış çizelgesinin kavranması, 3. Proses akım şeması çizilerek üretim ana hatları ile üzerinde kütle ve enerji denklik hesaplamalarının yapılması, 4. Süreçte yer alan birimlerin işlevi, yapısı, işletme koşulları ve bakımı ile ilgili bilgilerin edinilmesi, 5. Süreç kontrol ve kalite kontrol mekanizmalarının öğrenilmesi,6) ana üretim ünitesine yardımcı diğer tesisler (kazan dairesi, atık su arıtma tesisi, vb.) hakkında bilgi edinilmesi Laboratuvar ve Ar-Ge Merkezleri için: 1) Kurumun veya laboratuvarın genel tanıtımı, 2) mevcut ekipmanlar, 3) yer alan birimlerin işlevi, yapısı, işletme koşulları ve bakımı ile ilgili bilgilerin edinilmesi, 4) yapılan analizler ve bu analizlerle ilgili teori ve ilkelerin anlatılması 5) kuruluş tarafından uygun görülen analiz düzeneklerinin öğrenilmesi, 6) ana üniteye yardımcı diğer tesisler (kazan dairesi, atık su arıtma tesisi, vb.) nin incelenmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Staj yapılan kuruluşun üretim birimi veya laboratuvarında staja başlama ve ilgili kişilerle tanışma. Staj ortamını öğrenme (Kurum kültürü, stajyerden beklenen görev ve sorumluluklar, staj programı, altyapı, teknik emniyet ve iş ve laboratuar güvenliği, vb. konularda bilgilenme). İşletme veya laboratuvardaki birimlerin fonksiyonu, yapısı, çalışma koşulları hakkında bilgi edinme. Staj raporuna eklemek üzere günlük rapor yazımına başlama. İşletme veya laboratuvarın yerleşimi ve işleyişinin öğrenilmesi. Yan ünitelerin ve akım şemasının öğrenilmesi ve staj raporuna aktarılması. Fabrika veya laboratuvarda meslek yaşamı, insan ilişkileri, sözlü ve yazılı iletişim biçimleri gibi sosyal konuları kavramaya çalışma. | ||
2 | İşletme veya laboratuara ait dokümanlar, internet ve çeşitli kaynaklardan araştırarak fabrikada üretilen ürüne veya yürütülen projeye/araştırmaya ilişkin tüm bilgilerin derlenmesi. Üretimde veya araştırmada uygulanan belli başlı süreçleri, analitik cihazları, temel işlemleri, boru ve enstrüman sistemine ilişkin çizimleri araştırma, inceleme ve taslak rapora aktarma. Fabrikadaki süreç denetimi ve birimlerin bakım onarımına ilişkin bilgi edinme ve rapora aktarma. | ||
3 | Fabrikada veya laboratuarlarda yapılan stajlarda biyoproseslerde kullanılan reaktör çeşitleri, hacimleri, toplam kütle ve enerji denklikleri ve bileşen denkliklerinin hesaplanması. Biyoproseslerde kullanılan ayırma saflaştırma işlemlerinin ayrıntılı bir şekilde açıklanması. Biyolojik ürünlerin formülasyonu, saklanması ve kalite kontrol kriterleri ile ilgili ayrıntılı bilgilerin araştırılması. Yapılması planlanan hesapları bir problem ya da durum aktarımı olarak ifade etme, basit bir akım şeması parçası çizerek üzerine gerekli bilgileri işleme, verileri ve kaynaklarını kaydetme, çözümü yapma ve bunları rapora bir mühendis bakış açısını yansıtacak şekilde aktarma. Proseste uygulanan kalite kontrol mekanizmaları ve kalite güvence sistemlerini gerekli birimlerle iletişim kurarak öğrenme ve rapora aktarma. | ||
4 | iş ve meslek yaşamında takım çalışmasının, disiplinler arası işbirliğinin, bireysel yetkinliklerin, insan ilişkilerinin önemine ilişkin gözlemleri rapora aktarma İşletmedeki veya laboratuardaki gözlemler ve çalışmalar sürerken raporun eksik kısımlarını tamamlama ve sayfa düzenini oluşturma. Taslak raporu incelenmek üzere ilgili mühendise iletme. İlgili mühendisin önerileri doğrultusunda raporda istenen düzeltmeleri yapma. Vedalaşma, raporun imzalanması, çıkış işlemlerini yapma. Raporun ciltlenmiş bir kopyasının ilgili mühendise teslimi. |
Şirket dokümanları, kütüphanelerdeki ilgili kaynaklar ve internet kaynakları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Uygulama/Pratik | 4 | 10 | 40 |
Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 60 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 7 | 5 |