Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YZL402 | YAZILI ANLATIM | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin genel amacı; bireylere doğru ve etkili yazmanın önemini kavratmak ;yazmada doğru ,anlaşılır ,akıcı ve etkili olmayı sağlamak; bireyin düşüncelerini ifade ederken, doğru sözcük seçimini , doğru kelimelerle akıcı cümleler kurmasını sağlamaktır.
Mehmet İNCE
1 | Kelimelerin yazıdaki konumunu bilmek, açıklayabilmek; |
2 | Dilin ve kelimelerin düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade edebilmek |
3 | Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt etmek; |
4 | Yazılacak metni veya belgeyi ya da izlediği bir programı doğru çözümleyebilmek; |
5 | Duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini yazıyla doğru ve etkili bir şekilde anlatabilmek |
6 | İmla ve noktalama işaretlerini kavratabilmek |
7 | Yazma sanatını anlatabilmek; |
8 | Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygulayabilmek; |
9 | Cümle ve anlam bilgisi ile ilgili kavramları açıklayabilmek |
10 | Yazılı anlatımda yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterebilmek |
11 | Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirebilmek |
12 | Değerlerine sahip çıkan ve hoşgörülü; sorunlara çözüm önerileri getirebilen; bu konulardaki düşüncelerini sö yazılı olarak doğru ifade edebilen bireyler geliştirebilmek; |
Yok
Yok
Yazma kavramı . Yazılı iletişim, Yazı dil-düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisi. Yazı türleri. Yazılı anlatım yolları. . Türk yazı dilinin tarihî gelişimi. Türkçe’nin bugünkü durumu ve yayılma alanları. Türkçe’nin ses, hece, kelime, cümle ve anlam bilgisi .ile , resmi özel yazışmalar…v.b
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Üniversitelerde Yazılı Anlatım dersinin okutulmasının amacı ve dersle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verilmesi. Dersin içeriği, önemi, çalışma teknikleri, kural ve gereklerinin açıklanması. | ||
2 | Yazı dilinin tanımının yapılması, yazı dilinin özellikleri avantaj ve dezavantajları hakkında bilgi verilmesi. | ||
3 | Yazı Dili ile düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisinin açıklanması | ||
4 | Yazılı Türlerinin kavratılması. | ||
5 | Dil ve kültür bağlamında güzel yazma | ||
6 | Konu bulma ve plan yapmayı öğretme | ||
7 | Yazmak sanatı Anlamak sınırlandırmak . | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Anlatım biçimleri | ||
10 | İşlevsel yazılar(Dilekçe,özgeçmiş,rapor tutanak karar ilan duyuru v.b. | ||
11 | Öğretici yazılar(Makale fıkra gezi eleştiri ,günlük röportaj deneme eleştiri biyoğrafi…)yazma | ||
12 | Edebi türler Şiir roman hikaye vb yazma | ||
13 | Bilimsel yazılar | ||
14 | Önsöz sonuç bibliyoğrafya,dipnot,dizin yazma.. | ||
15 | Türkçe’nin anlambilim özelliklerinin açıklanması. (Temel anlam, yan anlam, mecaz anlam, eşanlamlılık, karşıt anlamlılık, eşseslilik; anlam olayları: anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam kayması, anlam kötüleşmesi, anlam iyileşmesi.) | ||
16 | Final Sınavı |
1. Ergin, Muharrem. Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yay., 2. Korkmaz, Zeynep; vd. Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Ekin Yay., 2005 3.Üniversiteler İçin Yazılı Anlatım Dr.Ali Yakıcı Gazi.yay. Yardımcı Kitaplar:Anlatım Bilgisi ,Sezai Güneş İzmir,1999 1. Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim: I, II, III. Ankara: TDK Yay. 2009. 2. Aksan, Doğan. Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugüne, Yarını. Ankara: Bilgi Yay., 2005. 3. Aksoy, Ömer Asım. Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü : I-II. Ankara: TDK Yay. 2010. 4. İmlâ Kılavuzu. Ankara: TDK Yay., 2009. 5. Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yay., 2009.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 9 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 9 |
Okuma | 5 | 8 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 86 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 7 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 9 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 10 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 11 | 5 | 4 | ||||||||
ÖÇ 12 | 5 | 4 |