Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BLM401 | BİLİM FELSEFESİ VE ETİĞİ | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, bilim tarihinin ışığında, bir kurum olarak bilimin ve bilimsel bilginin üretimine odaklanarak, modern bilimlerim yapısal özelliklerini eleştirel perspektiften ele alıp tartışmaya açmayı ve bilim etiği bağlamında modern bilimlerin krizini ele almayı amaçlıyor.
Yrd.Doç.Dr.Aydın Müftüoğlu
1 | Bilimlerin Tarihsel Serüvenini Kavrayabilme |
2 | Bilim-Kültür İlişkisini Kavrayabilme |
3 | Modern Bilimlerin Yapısal Özelliklerinin Kavranılması |
4 | Modern Bilimlerin Krizi ve Eleştirisi |
5 | Bilim Etiğinin Anlam ve Öneminin Kavranılması |
Yok
Yok
Modern bilimlerin doğuşu, modern bilimler ile premodern bilimler arasındaki farklar, modern bilimlerin epistemolojik analizi, olgu-değer ayrımının analizi, bilimlerin felsefi temellerine farklı yaklaşımlar: emprist, dedüktif ve endüktif bilim anlayışı, pozitivizm, pozitivist-olgucu bilim anlayışının temel ilkeleri, pozitivist bilim anlayışında çatallanma: fizikalizm ve bilimcilik, pozitivizm eleştirisi olarak Thomas Khun'un felsefi kaynakları, Kuhn'un eleştirisiinin analizi, modern bilimlerin krizi, modern bilimlerin etik-politik eleştirisi, bilim etiğiinin doğuşu, bilim etiğinin örneklenerek incelenmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Modern Bilimlerin Doğuşu | ||
2 | Modern Bilimler ile Premodern Bilimler Arasındaki Farklar | ||
3 | Modern Bilimlerin Epistemolojik Analizi | ||
4 | Olgu-Değer Ayrımının Analizi | ||
5 | Bilimlerin Felsefi Temellerine Farklı Yaklaşımlar: Empirist, Dedüktif ve Endüktif Bilim Anlayışı | ||
6 | Pozitivizm Nedir ? | ||
7 | Pozitivist-Olgucu Bilim Anlayışının Temel İlkeleri | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Pozitivist Bilim Anlayışında Çatallanma: Fizikalizm ve Bilimcilik | ||
10 | Pozitivizm Eleştirisi Olarak Thomas Kuhn’n Felsefi Kaynakları | ||
11 | Kuhn’un Eleştirisinin Analizi | ||
12 | Modern Bilimlerin Krizi | ||
13 | Modern Bilimlerin Etik-Politik Eleştirisi | ||
14 | Bilim Etiğinin Doğuşu | ||
15 | Bilim Etiğinin Örneklenerek İncelenmesi | ||
16 | Final Sınavı |
1. Özlem Doğan, Bilim Felsefesi, İnkılap Kitabevi, 2008 2. Thomas Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Çev: Nilüfer Kuyaş, Kırmızı Yay. 2006 3. Wiersma, W., 1995. Research Methods in Education: An İntroduction (6. baskı). Jon Nuttal, Ahlak Üzerine Tartışmalar, Ayrıntı, 1997 4. R.G. Frey & C.H. Wellman (Ed.), A. Companion to Applied Ethics, Blackwell, 2003
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 91 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 2 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 2 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | 2 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 |