GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
BLE201 BİLİMSEL ETİK Seçmeli Ders Grubu 2 3 1,00

Lisans


Türkçe


Ziraat Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerine bilime dair etik ilkeleri tanımlamak, bilim ve bilimsel araştırmalara özgü değerleri aktarmak dersin temel amacını oluşturmaktadır. Bilimsel etkinliklerin yürütülmesi sırasında bilime ait değerlerden biri ya da birkaçı üzerinde ortaya çıkan sorunların ve bunlara getirilen çözüm önerilerini tartışabilmeyi de amaçlamaktadır.


Prof.Dr. Burçin ÇOKUYSAL


1 Bilim ve bilimsel araştırmanın niteliği anlamak
2 Bilim ve etik arasındaki ilişkiyi kurar
3 Bilim, bilimsel araştırma, etik ve etik teorilerini anlamak
4 Bilimde etik ve etik dışı davranışları tartışmak
5 Bilimde etik dışı davranışları önleme yollarını tartışır

Birinci Öğretim


YOK


YOK


Ders, etiğin temel kavramları, etik bilim ilişkisi, etik teorilere genel bir giriş ile başlayacaktır. Bilim etiği kavramı, bilimin etik ilkeleri, bilimsel araştırmalarda etik, bilim insanlarının meslek etiği, bilimde etik ihlallere karşı alınması gereken önlemler ilgili literatürün ışığında incelenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı, amaç, kapsam ve başarı koşullarının açıklanması Etiğin temel kavramları
2 Etik, Ahlak ilişkisi ve değer kavramı
3 Etik Teorilerine genel bir bakış
4 Bilim ve bilimsel araştırma kavramı
5 Bilimsel düşünme yöntemi
6 Bilime güvenmeli miyiz?
7 Etik İkilemler
8 Ara Sınav
9 Bilimin farklı boyutları ve etik
10 Bilim etiğine aykırı davranış biçimleri
11 Bilimsel araştırma etiği
12 Bilimsel yayın etiği
13 Eğitim, üniversiteler ve bilim insanlarının meslek etiği
14 Bilimde etik ihlallere karşı alınacak önlemler
15 Dönem Sonu Sınavı

Kuçuradi, İ. 2018. İnsan ve Değerleri, Değer problemi. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara. Pieper, A. 2012. Etiğe Giriş. Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Erzan, A., Irzık, G., Kansu, E., Ruacan, Ş., Tekcan, A., Tolun, A., Yımaz, Y. 2008. Bilim Etiği El Kitabı, Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA), Ankara. TÜBA Bilim Etiği Komitesi (2002) Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunlar, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları 1, Ankara. http://www.tuba.gov.tr/ userfiles/image/files_tr/yayinlar/yayin_data/bilimsel.pdf Gauch,G. H. 2016. Bilimsel Yöntem, Dipnot Yayınları, Ankara. Yüksel, M. 2015. Etik Kodlar, Ahlak ve Hukuk. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 5(1),9-26. Özdemir, S. 2010. İş ve Meslek Ahlakı (İş Etiği), İstanbul Üniversitesi AUZEF Yayınları, İstanbul.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 10 1 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 1 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 10 1 10
Toplam İş Yükü (saat) 32

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek