GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
701002552018 TÜRK HALK EDEBİYATI(DESTAN-HALK HİKAYESİ)-I Ders 2 3 3,00

Lisans


Türkçe


Destan türünün genel özellikleri, yapısı ve çeşitlerinin açıklanması; destanların teşekkülü bağlamında Türk Dünyası destan örneklerinin incelenmesi.


Doç. Dr. Selami Fedakâr


1 Destan terimi ve kavramını açılayabilme
2 Destanların teşekkül aşamaları ve yollarını kavrayabilme
3 Destan dünyasına özgü kuralları tanıyabilme ve destan örnekleri üzerinde bu kuralları açıklayabilme
4 Doğal ve yapma destanlar arasındaki farkın çeşitli Türk dünyası destanlarını okuyup inceleyerek kavrayabilme
5 Dede Korkut, oğuz Kağan ve Manas gibi destanları dönemin hem konu hem de şekil özelliklerine olan etkisini tespit edebilme


Yok


Yok


Destan tanım, terim, tasnif meselesi; destanın oluşumu ve yapısı, konu ve şekil özellikleri, Türk Dünyası destanlarından örnekler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Destanın tanım ve terim meselesi
2 Destanların tasnifi ve bu konuda yapılan çalışmalar
3 Destanlarla ilgili bazı terimler
4 Destanların oluşumu
5 Destanların dil, üslup ve yapısal özellikleri
6 Destanların konu- içerik özellikleri
7 Destan anlatıcısı ve destan anlatma geleneği
8 Ara sınav
9 Oğuz Kağan Destanı ( Uygur harfli metin) ve incelemesi
10 Oğuzname ( Reşideddin Nüshası) metni ve incelemesi I
11 Oğuzname ( Reşideddin Nüshası) metni ve incelemesi II
12 Manas Destanı ve incelenmesi I
13 Manas Destanı ve incelenmesi II
14 Alpamış Destan'nın genel özellikleri
15 Dede Korkut Hikayelerinin genel özellikleri
16 Final Sınavı

Kitaplar: Saim Sakaoğlu-Ali Duymaz. İslamiyet Öncesi Türk Destanları. İstanbul: Ötüken Yayınları, 2002. Karl Reichl. Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. (İngilizce'den Çeviren: Metin EKİCİ), Ankara: TDK Yay. 2002. Özkul Çobanoğlu. Türk Dünyası Epik Destan Geleneği. Ankara: Akçağ Yayınları, 2003. Metin Ekici. Türk Dünyasında Köroğlu: İlk Kol (inceleme ve Metinler). Ankara: Akçağ Yayınları, 2004. M. Öcal Oğuz vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. (11. Baskı), Ankara: Grafiker Yayınları, 2014. Makaleler: M. Fuat Köprülü. “Milli Türk Destanı”. Türk Edebiyatı Tarihi. (2. Baskı), İstanbul, 1980, ss. 41-45. (Ankara: Akçağ Yayınları, 2009), (İslamiyet Öncesi Türk Destanları. ss. 13-17) Şükrü Elçin. “Türk Dilinde Destan Kelimesi ve Mefhumu”. Türk Kültürü, VI (63), Ocak, 1968, ss. 14-23. (Ş. Elçin. Halk Edebiyatı Araştırmaları-1, Ankara: Kültür ve Turizm Bak. Yay. 1988, ss. 33-41), (İslamiyet Öncesi Türk Destanları. ss. 18-27). Zeki Velidi Togan. “Türk Destanının Tasnifi (1)”. Atsız Mecmua, 15 Mayıs 1931, ss. 4-5. (İslamiyet Öncesi Türk Destanları. ss. 31-34) Abdülkadir İnan. “Türk Destanlarına Genel Bakış”. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, Ankara, 1954, ss. 189-206. (A. İnan. Makaleler ve İnceleler. Ankara, 1987, ss. 220-236). (İslamiyet Öncesi Türk Destanları. ss. 35-51) Dursun Yıldırım. “Türk Kahramanlık Destanları”. Türk Bitigi. Ankara: Akçağ Yay., 1988, ss. 149-157. (İslamiyet Öncesi Türk Destanları. ss. 58-67) Metin Ekici. "Destan Araştırma ve İncelemelerinde Kullanılan Bazı Terimler Hakkında-I." Milli Folklor Dergisi, S. 53, 2002, ss. 27-33. Metin Ekici. "Destan Araştırma ve İncelemelerinde Kullanılan Bazı Terimler Hakkında-II." Milli Folklor Dergisi, S. 54, 2002, ss. 11-18.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 0 0
Final Sınavı 1 0 0
Derse Katılım 14 2 28
Rapor Hazırlama 1 2 2
Rapor Sunma 1 2 2
Bireysel Çalışma 8 2 16
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 6 6
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 87

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 3 3 4 5 3 4
ÖÇ 2 3 2 4 5 3 3
ÖÇ 3 3 3 5 5 3 3
ÖÇ 4 3 4 5 5 3 3
ÖÇ 5 3 3 4 5 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek