Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
701001712018 | KOMPOZİSYON-I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilerin; Türkçenin yazım kurallarını ve noktalama işaretlerini öğrenerek bunların uygulamasının yapılmasını sağlamaktır.
Arş. Gör. Dr. Fatıma Ertürk
1 | Dil ve yazı arasındaki farkı kavrayabilme. |
2 | Yazım kurallarının tarihini anlayabilme. |
3 | Yazım kurallarını etkin bir biçimde kullanabilme. |
4 | Noktalama işaretlerini öğrenebilme. |
5 | Noktalama işaretlerini yazım içerisinde etkin bir şekilde kullanabilme. |
6 | Günlük hayatta yapılan yazım ve noktalama yanlışlarını en aza indirme yolunda bilinç geliştirebilme. |
7 | Yazım kuralları ve noktalama işaretlerinin doğru bir biçimde kullanılması için bilgileri çevreye etkin bir biçimde aktarabilme. |
8 | Sözlük ve yazım kılavuzu kullanma alışkanlığını edinebilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Yazım kuralları, yazım sırasında sıkça yapılan hatalar, bazı söz ve eklerin yazımı, büyük harflerin kullanıldığı yerler, birleşik sözlerin yazımı, alıntı sözlerin yazımı, yabancı özel adların yazımı, noktalama işaretleri.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, kapsamı, önemi ve kurallar | ||
2 | Dil nedir? Dil aileleri ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | ||
3 | Yazım kurallarına giriş | ||
4 | Yazım sırasında sıkça hata yapılan sözler | ||
5 | Bazı söz ve eklerin yazımı | ||
6 | Büyük harflerin kullanıldığı yerler | ||
7 | Birleşik sözlerin yazımı | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Türkçenin alıntı yaptığı dillerle ilişkileri ve alıntı sözlerin yazımı | ||
10 | Özel ad kavramı, özel adların yazımı, yabancı özel adların yazımı | ||
11 | Noktalama işaretlerine giriş, noktalama işaretlerinin tarihi | ||
12 | Nokta, virgül ve noktalı virgülün kullanıldığı yerler | ||
13 | İki nokta, üç nokta ve soru işaretinin kullanıldığı yerler | ||
14 | Ünlem işareti, kısa çizgi, uzun çizgi, tırnak ve tek tırnak işaretinin kullanıldığı yerler | ||
15 | Denden işareti, yay ayraç, köşeli yay ayraç ve kesme işaretinin kullanıldığı yerler | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı: Demir, N.-Yılmaz, E. (2009). Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara: Nobel Yay.. Yardımcı Kitaplar: Adalı, O. (1982). Yüksek Öğrenimde Sözlü ve Yazılı Anlatım, İzmir: Aydın Yay. Özkan, M.-Esin, O.-Tören, H. (2001). Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım İstanbul: Filiz Kitabevi. Korkmaz, Z.-Akalın, M.- Ercilasun A. B.- Gülensoy T.- Zülfikar H.- Parlatır, İ.- Birinci N. (1997). Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara: YÖK Matbaası. Türk Dil Kurumu, (2009). Yazım Kılavuzu, Ankara: TDK Yay.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Rapor Hazırlama | 1 | 2 | 2 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 89 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 1 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 1 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 1 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 6 | 2 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 7 | 2 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 |