GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
701001712018 KOMPOZİSYON-I Seçmeli Ders Grubu 1 1 3,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin; Türkçenin yazım kurallarını ve noktalama işaretlerini öğrenerek bunların uygulamasının yapılmasını sağlamaktır.


Arş. Gör. Dr. Fatıma Ertürk


1 Dil ve yazı arasındaki farkı kavrayabilme.
2 Yazım kurallarının tarihini anlayabilme.
3 Yazım kurallarını etkin bir biçimde kullanabilme.
4 Noktalama işaretlerini öğrenebilme.
5 Noktalama işaretlerini yazım içerisinde etkin bir şekilde kullanabilme.
6 Günlük hayatta yapılan yazım ve noktalama yanlışlarını en aza indirme yolunda bilinç geliştirebilme.
7 Yazım kuralları ve noktalama işaretlerinin doğru bir biçimde kullanılması için bilgileri çevreye etkin bir biçimde aktarabilme.
8 Sözlük ve yazım kılavuzu kullanma alışkanlığını edinebilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Yazım kuralları, yazım sırasında sıkça yapılan hatalar, bazı söz ve eklerin yazımı, büyük harflerin kullanıldığı yerler, birleşik sözlerin yazımı, alıntı sözlerin yazımı, yabancı özel adların yazımı, noktalama işaretleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, kapsamı, önemi ve kurallar
2 Dil nedir? Dil aileleri ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri
3 Yazım kurallarına giriş
4 Yazım sırasında sıkça hata yapılan sözler
5 Bazı söz ve eklerin yazımı
6 Büyük harflerin kullanıldığı yerler
7 Birleşik sözlerin yazımı
8 Ara sınav
9 Türkçenin alıntı yaptığı dillerle ilişkileri ve alıntı sözlerin yazımı
10 Özel ad kavramı, özel adların yazımı, yabancı özel adların yazımı
11 Noktalama işaretlerine giriş, noktalama işaretlerinin tarihi
12 Nokta, virgül ve noktalı virgülün kullanıldığı yerler
13 İki nokta, üç nokta ve soru işaretinin kullanıldığı yerler
14 Ünlem işareti, kısa çizgi, uzun çizgi, tırnak ve tek tırnak işaretinin kullanıldığı yerler
15 Denden işareti, yay ayraç, köşeli yay ayraç ve kesme işaretinin kullanıldığı yerler
16 Final Sınavı

Ders Kitabı: Demir, N.-Yılmaz, E. (2009). Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara: Nobel Yay.. Yardımcı Kitaplar: Adalı, O. (1982). Yüksek Öğrenimde Sözlü ve Yazılı Anlatım, İzmir: Aydın Yay. Özkan, M.-Esin, O.-Tören, H. (2001). Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım İstanbul: Filiz Kitabevi. Korkmaz, Z.-Akalın, M.- Ercilasun A. B.- Gülensoy T.- Zülfikar H.- Parlatır, İ.- Birinci N. (1997). Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara: YÖK Matbaası. Türk Dil Kurumu, (2009). Yazım Kılavuzu, Ankara: TDK Yay.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Rapor Hazırlama 1 2 2
Rapor Sunma 1 2 2
Bireysel Çalışma 8 2 16
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 6 6
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 89

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 3 5 5 5
ÖÇ 2 3 5 5
ÖÇ 3 1 5 5
ÖÇ 4 1 5 5
ÖÇ 5 1 5 5
ÖÇ 6 2 5 5
ÖÇ 7 2 5 5
ÖÇ 8 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek