GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
701005202020 ESKİ TÜRK EDEBİYATINDA NESİR I Seçmeli Ders Grubu 4 7 3,00

Lisans



Klasik Türk Edebiyatı alanının nesir sahası hakkında tür ve tarih bilgisinin edinilmesi, seçilmiş mensur metinler üzerinde bu bilgilerin uygulanması. Metin çözümlemelerinde modern teorilerin kullanımı.


Doç. Dr. Şerife Yalçınkaya


1 Klasik Türk Edebiyatı nesrinin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilme.
2 Arap harfli Türkçe mensur metinleri okuyabilme.
3 Arap harfli Türkçe mensur metinleri açıklayabilme.
4 Klasik Türk edebiyatının mensur metinleri üzerinde kuramsal yöntemleri uygulayabilme.
5 Klasik Türk Edebiyatındaki nesir üsluplarını tanıyabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Genel olarak nesir kavramı; Nesir türleri; Secî, secî çeşitleri, metin üzerinde secî tespitleri; Klasik nesirde üslûp; Türk edebiyatının kaynaklarından tezkireler ve mensur tarihler.Örnek metin incelemeleri. 11.yy.'dan 19.yy.'a kadar seçilen nesir metinleri üzerinde (Dede Korkut, Danişmend-nameler, Kısas-ı Enbiya, Tazarruname, Tezkireler, Âşık Paşazade Tarîhi, Evliya Çelebi Seyahatnamesi vs.) üslup çalışmaları.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar. Genel olarak nesir ve nesir üslupları hakkında bilgiler.
2 Nesir türleri hakkında bilgiler, örnek metinlerle birlikte okuma ve anlama çalışmaları.
3 Dinî metinlerden Aydınoğlu Umur Bey’e sunulan meçhul Mülk Sûresi Tefsiri’nden metin: Metnin çeviriyazısının yapılması.
4 Mülk Sûresi Tefsiri’nden seçilen bölümün dil ve anlam açısından tahliline giriş. Klasik Türk Edebiyatında mensur hikayeler ve hikayecilik.
5 Tefsirde geçen hikayenin analizi için kullanılabilecek tahlil metotlarını hatırlama. Hikaye tahlili nedir? Nasıl yapılır? Hikaye tahlilinde hangi metotlar kullanılır / kullanılabilir? Edebiyat biliminde kullanılan kuramlara ilişkin kitap ve makale tarama çalışmaları.
6 Hikaye tahlilinde yapısalcı ve postyapısalcı yaklaşımlar. Hikaye tahlili konusunda edebiyat biliminde kullanılan kuramlara ilişkin seçilen bir kitap ya da makale(lerin) değerlendirilmesi. Seçilen metin üzerinde okuma, anlama ve yorumlama çalışmaları.
7 Hikaye tahlili konusunda edebiyat biliminde kullanılan kuramlara ilişkin kitap ve makalelerin değerlendirilmesi ve tartışılması.
8 Ara sınav
9 Mülk Sûresi tefsiri’nden seçilen metnin farklı tahlil metotlarıyla çözümlenmesi, yorum farkları ve tahliller arası ortaklıklar. Hikaye tahlil sunumları.
10 Mülk Sûresi tefsiri’nden seçilen metnin farklı tahlil metotlarıyla çözümlenmesi, yorum farkları ve tahliller arası ortaklıklar. Hikaye tahlil sunumları.
11 Sinan Paşa: Tazarrûname’den “Tanrıya Yakarış” bölümü. Seçilmiş örnek metin üzerinde anlama ve yorumlama çalışmaları.
12 Sinan Paşa: Tazarrûname’den “Tanrıya Yakarış” bölümü: Metnin kuruluşu.
13 Sinan Paşa: Tazarrûname: Sanatlı nesir metinlerini anlamada secinin yanısıra Türkçenin ses ve anlam kalıplarını takip, cümlelerin analizinden yardım alma. Seçilmiş örnek metni analiz etme çalışmaları.
14 Sinan Paşa: Tazarrûname: Sanatlı nesir metinlerinde zarf – fiillerin, atıf ve rabıt vavlarının fonksiyonu. Seçilmiş örnek metni analiz etme çalışmaları.
15 Sinan Paşa: Tazarrûname: Metnin anlaşılması ve tahlili. Seçilmiş örnek metni anlama ve tahlil etme çalışmaları.
16 Final

Ders Kitabı: İz, Fahir (1996): Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yayınları, Ankara. Kaynaklar: Barthes, Roland (1988): Anlatılanların Yapısal Çözümlemesine Giriş, Gerçek Yayınları, İstanbul. Enginün, İnci – Mustafa Kutlu (!985): Hikaye, Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, C. 4, s. 225. Genç, İlhan (2008): Edebiyat Bilimi –Kuramlar-Akımlar-Yöntemler-, İzmir. Kortantamer, Tunca (1993): Eski Türk Edebiyatı Makaleler I, Akçağ Yayınları, Ankara. Mazıoğlu, Hasibe (1975): Divan Edebiyatında Hikaye, Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer Seyfettin, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, s. 19-36. Moran, Berna (2005): Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul. Sarup, Madan (1989): Post-yapısalcılık ve Postmodernizm, (çev.:Abdülbaki Güçlü), Bilim ve Sanat Yayınları. Tulum, Mertol (haz.) (1971): Sinan Paşa – Tazarruname, MEB Yayınları, İstanbul. Karahan, Abdülkadir: Fuzûlî’nin Mektupları, İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, C.II, S. 3-4, İstanbul 1948, 245-266 Açıkgöz, Namık: 17. Yüzyıl Nesri, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları,Ankara 2004, C. 5, s. 415-442 Açıkgöz, Namık: Divan Edebiyatında Mektup ve XVII. Yüzyıl Şairlerinden Riyazî’nin İki Mektubu, Fırat Üniversitesi Dergisi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayını, Elazığ 1987, C. 1, S. 2, s. 7-14 Yalçınkaya, Şerife: Klasik Nesirde Türkçe Paralelliği Üzerine -Fuzûlî’nin Türkçe Divan Dîbacesi-, Prof. Dr. Tunca Kortantamer İçin, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, İzmir 2007, s. 527-549 Yağcı, Şerife: Klasik Edebiyatımızda Nesir Geleneği, Eğitim Fakültesi Dergisi, Buca Eğitim Fakültesi Yayını, Yıl: 2, S. 3, Ocak 1993, s. 101-109. Yücel, Tahsin (1993): Anlatı Yerlemleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Wellek, Rene – Austin Warren (2000): Edebiyat Teorisi, Akademi Kitabevi, İzmir.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 84

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5
ÖÇ 3 3 5 5
ÖÇ 4 4 5 5
ÖÇ 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek