Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
701005202020 | ESKİ TÜRK EDEBİYATINDA NESİR I | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 3,00 |
Lisans
Klasik Türk Edebiyatı alanının nesir sahası hakkında tür ve tarih bilgisinin edinilmesi, seçilmiş mensur metinler üzerinde bu bilgilerin uygulanması. Metin çözümlemelerinde modern teorilerin kullanımı.
Doç. Dr. Şerife Yalçınkaya
1 | Klasik Türk Edebiyatı nesrinin tarihi gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilme. |
2 | Arap harfli Türkçe mensur metinleri okuyabilme. |
3 | Arap harfli Türkçe mensur metinleri açıklayabilme. |
4 | Klasik Türk edebiyatının mensur metinleri üzerinde kuramsal yöntemleri uygulayabilme. |
5 | Klasik Türk Edebiyatındaki nesir üsluplarını tanıyabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Genel olarak nesir kavramı; Nesir türleri; Secî, secî çeşitleri, metin üzerinde secî tespitleri; Klasik nesirde üslûp; Türk edebiyatının kaynaklarından tezkireler ve mensur tarihler.Örnek metin incelemeleri. 11.yy.'dan 19.yy.'a kadar seçilen nesir metinleri üzerinde (Dede Korkut, Danişmend-nameler, Kısas-ı Enbiya, Tazarruname, Tezkireler, Âşık Paşazade Tarîhi, Evliya Çelebi Seyahatnamesi vs.) üslup çalışmaları.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar. Genel olarak nesir ve nesir üslupları hakkında bilgiler. | ||
2 | Nesir türleri hakkında bilgiler, örnek metinlerle birlikte okuma ve anlama çalışmaları. | ||
3 | Dinî metinlerden Aydınoğlu Umur Bey’e sunulan meçhul Mülk Sûresi Tefsiri’nden metin: Metnin çeviriyazısının yapılması. | ||
4 | Mülk Sûresi Tefsiri’nden seçilen bölümün dil ve anlam açısından tahliline giriş. Klasik Türk Edebiyatında mensur hikayeler ve hikayecilik. | ||
5 | Tefsirde geçen hikayenin analizi için kullanılabilecek tahlil metotlarını hatırlama. Hikaye tahlili nedir? Nasıl yapılır? Hikaye tahlilinde hangi metotlar kullanılır / kullanılabilir? Edebiyat biliminde kullanılan kuramlara ilişkin kitap ve makale tarama çalışmaları. | ||
6 | Hikaye tahlilinde yapısalcı ve postyapısalcı yaklaşımlar. Hikaye tahlili konusunda edebiyat biliminde kullanılan kuramlara ilişkin seçilen bir kitap ya da makale(lerin) değerlendirilmesi. Seçilen metin üzerinde okuma, anlama ve yorumlama çalışmaları. | ||
7 | Hikaye tahlili konusunda edebiyat biliminde kullanılan kuramlara ilişkin kitap ve makalelerin değerlendirilmesi ve tartışılması. | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Mülk Sûresi tefsiri’nden seçilen metnin farklı tahlil metotlarıyla çözümlenmesi, yorum farkları ve tahliller arası ortaklıklar. Hikaye tahlil sunumları. | ||
10 | Mülk Sûresi tefsiri’nden seçilen metnin farklı tahlil metotlarıyla çözümlenmesi, yorum farkları ve tahliller arası ortaklıklar. Hikaye tahlil sunumları. | ||
11 | Sinan Paşa: Tazarrûname’den “Tanrıya Yakarış” bölümü. Seçilmiş örnek metin üzerinde anlama ve yorumlama çalışmaları. | ||
12 | Sinan Paşa: Tazarrûname’den “Tanrıya Yakarış” bölümü: Metnin kuruluşu. | ||
13 | Sinan Paşa: Tazarrûname: Sanatlı nesir metinlerini anlamada secinin yanısıra Türkçenin ses ve anlam kalıplarını takip, cümlelerin analizinden yardım alma. Seçilmiş örnek metni analiz etme çalışmaları. | ||
14 | Sinan Paşa: Tazarrûname: Sanatlı nesir metinlerinde zarf – fiillerin, atıf ve rabıt vavlarının fonksiyonu. Seçilmiş örnek metni analiz etme çalışmaları. | ||
15 | Sinan Paşa: Tazarrûname: Metnin anlaşılması ve tahlili. Seçilmiş örnek metni anlama ve tahlil etme çalışmaları. | ||
16 | Final |
Ders Kitabı: İz, Fahir (1996): Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yayınları, Ankara. Kaynaklar: Barthes, Roland (1988): Anlatılanların Yapısal Çözümlemesine Giriş, Gerçek Yayınları, İstanbul. Enginün, İnci – Mustafa Kutlu (!985): Hikaye, Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, C. 4, s. 225. Genç, İlhan (2008): Edebiyat Bilimi –Kuramlar-Akımlar-Yöntemler-, İzmir. Kortantamer, Tunca (1993): Eski Türk Edebiyatı Makaleler I, Akçağ Yayınları, Ankara. Mazıoğlu, Hasibe (1975): Divan Edebiyatında Hikaye, Doğumunun Yüzüncü Yılında Ömer Seyfettin, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, s. 19-36. Moran, Berna (2005): Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul. Sarup, Madan (1989): Post-yapısalcılık ve Postmodernizm, (çev.:Abdülbaki Güçlü), Bilim ve Sanat Yayınları. Tulum, Mertol (haz.) (1971): Sinan Paşa – Tazarruname, MEB Yayınları, İstanbul. Karahan, Abdülkadir: Fuzûlî’nin Mektupları, İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, C.II, S. 3-4, İstanbul 1948, 245-266 Açıkgöz, Namık: 17. Yüzyıl Nesri, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları,Ankara 2004, C. 5, s. 415-442 Açıkgöz, Namık: Divan Edebiyatında Mektup ve XVII. Yüzyıl Şairlerinden Riyazî’nin İki Mektubu, Fırat Üniversitesi Dergisi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayını, Elazığ 1987, C. 1, S. 2, s. 7-14 Yalçınkaya, Şerife: Klasik Nesirde Türkçe Paralelliği Üzerine -Fuzûlî’nin Türkçe Divan Dîbacesi-, Prof. Dr. Tunca Kortantamer İçin, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, İzmir 2007, s. 527-549 Yağcı, Şerife: Klasik Edebiyatımızda Nesir Geleneği, Eğitim Fakültesi Dergisi, Buca Eğitim Fakültesi Yayını, Yıl: 2, S. 3, Ocak 1993, s. 101-109. Yücel, Tahsin (1993): Anlatı Yerlemleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Wellek, Rene – Austin Warren (2000): Edebiyat Teorisi, Akademi Kitabevi, İzmir.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 84 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 |