Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
703003232014 | MARMARA BÖLGESİ COĞRAFYASI | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilerin Marmara bölgesinin fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafyasını tanımaları, bölge içindeki farklılıkları nedenleriyle kavrayarak sonuçlarını açıklayabilmelerini sağlamaktır.
Prof. Dr. Şevket IŞIK
1 | Marmara Bölgesi coğrafyasını tanıyabilme |
2 | Fiziki ve Beşeri coğrafya unsurları arasındaki ilişkileri ve sonuçlarını kavrayabilme |
3 | Bölge içindeki coğrafi farklılıkların neden ve sonuçlarını geniş bir açıdan bakarak yorumlayabilme |
4 | Bölgenin Türkiye içindeki ekonomik önemini nedenleriyle kavrayabilme |
5 | |
6 | |
7 | |
8 |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
• Marmara Bölgesinin fiziki coğrafyası • Marmara Bölgesi’nin beşeri ve iktisadi özellikleri. • Bölge içi farklılıkların nedenleri ve sonuçları • İstanbul kentinin tarihsel, ekonomik ve kültürel öneminin temelleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
0 | Marmara Bölgesi’nin Coğrafi sınırları ve bölümleri | ||
1 | Bölgenin Geçiş ve Geçit özelliği | ||
2 | Marmara Bölgesi’nin yapı ve yüzey şekilleri | ||
3 | Bölgenin iklim özellikleri | ||
4 | Doğal bitki örtüsü | ||
5 | Hidrografik özellikler | ||
6 | Marmara Bölgesi’nde nüfus artışı | ||
7 | Arasınav (Vize) | ||
8 | Kentsel ve kırsal nüfus | ||
9 | Göçler, İstanbul’un göçlerde ve nüfus artışındaki rolü | ||
10 | Tarımsal faaliyetler ve bölge içi farklılıklar | ||
11 | Dia Gösterimi | ||
12 | Sanayi faaliyetlerinin dağılışı, başlıca sanayi kentleri ve sanayileşme süreçleri | ||
13 | İstanbul kentinin tarihsel, ekonomik ve kültürel öneminin temelleri | ||
14 | Turizm çekicilikleri | ||
15 | Final Sınavı |
Kaynaklar: DARKOT Besim./ TUNCEL Metin (1995): Marmara Bölgesi Coğrafyası. 1995, İstanbul Üniv. Yay ARDEL, Ardel (1960): “Marmara Bölgesi’nin yapı ve reliefi”. Türk Coğrafya Dergisi No: 20. ARDEL, Ahmet - İNANDIK, Hamit (1957): “Marmara Denizinin teşekkül ve tekamülü”. Türk Coğrafya Dergisi, Sayı: 17, Ankara. BAYAR, Rüya (2004): “Cumhuriyet Döneminde Türkiye’nin arazi bölünüşü ve tarım alanlarındaki değişmeler” Coğrafi Bilimler Dergisi, 2 (1), 41-55 DOĞANER, S. 2020. Marmara Bölgesi Coğrafyası Ders Notları. https://avesis.istanbul.edu.tr/resume/downloadfile/sudogan?key=66e6da70-7462-4794-a961-a08c1af46313 ERİNÇ, Sırrı (1980): “Jeoekoloji açısından İstanbul yöresi”., İst. Üniv. Coğrafya Enst. Derg. Sayı: 23. ERİNÇ, Sırrı (1977): “İstanbul Boğazı ve Çevresi: Doğal ortam, etkiler ve olanaklar“. İst. Üniv. Coğrafya Enst. Derg. Sayı: 20-21. EREL, Levent (1992): “Marmara denizi çevresinde 1950-1990 yılları arasında şehirleşme”. Türk Coğrafya Dergisi, Sayı: 27, s. 85-104, İstanbul. ELİBÜYÜK, Mesut / YILMAZ, Erkan (2010): “Türkiye’nin Coğrafi Bölge ve Bölümlerine Göre Yükselti Basamakları ve Eğim Grupları”. Coğrafi Bilimler Dergisi Cilt 8 sayı 1, s.27-55. IŞIK, Şevket (2005): “Türkiye'de kentleşme ve kentleşme modelleri”. Ege Coğrafya Dergisi, Cilt 14, Sayı 1-2, s. 57-72. IŞIK, Şevket (2000): “Türkiye'de sanayi faaliyetlerinin dağılışında meydana gelen değişmeler (1982-1996)”. Ege Coğrafya Dergisi, sayı: 11, s. 111-130. İzmir SÖNMEZ, Mustafa (1998): Bölgesel eşitsizlik: Türkiye’de doğu-batı uçurumu. Alan Yayıncılık, İstanbul. SÖNMEZ, Özdemir. (2016): “İstanbul Merkezli Sanayi Yayılımının Alt Kentlerde Mekansal Etkileri: Tekirdağ Örneği”. Megaron, 2016;11(1):137-149.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 5 | 30 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 112 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 0 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | ||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||||||
ÖÇ 6 | |||||||||||||
ÖÇ 7 |