GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
706004132001 19.YÜZYIL FELSEFE TARİHİ I Ders 4 7 6,00

Lisans


Türkçe


Bu ders, Alman felsefe geleneğinin doğuşunun tarihsel koşullar bağlamında ele alarak, söz konusu geleneğin modernite ile ilişkisini ve Aydınlanma’yı inceler. Bu amaca yönelik olarak Kant ve Alman İdealizminin ilk temsilcisi olan Fichte’ye odaklanır


Dr. Öğr. Üyesi Aydın Müftüoğlu


1 1.Alman felsefe geleneğinin doğuşunu hazırlayan tarihsel ve sosyopolitik koşulların kavranılması.
2 2.Modernite ve Alman İdealizmi arasındaki ilişkinin incelenmesi
3 3.Kant ve Modernite ilişkisinin kavranılması.
4 4.Kant’ın eleştirel felsefesi ve Aydınlanma anlayışının kavranılması.
5 5.Kant’ın mirası ve Kantçılığın günümüzdeki anlamını kavrama.
6 6.Çağdaş Kantçı filozofların Kant ile ilişkilerinin kavranılması.
7 7.Fichte’nin felsefesinin temel kavramları ve Kant eleştirisinin kavranılması.
8 8.Fichte’nin kültür ve ulus anlayışı ile Alman İdealizmine bıraktığı mirasın kavranılması.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders, Alman felsefe geleneğinin doğuşunu hazırlayan tarihsel ve felsefi koşullar ışığında Aydınlanma, Kant ve Alman İdealizmi’nin ilk temsilcisi Fichte’yi inceler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 18. yüzyıl Prusya’sında Sosyopolitik Durum
2 Modernitenin talepleri açısından dönemin Prusya’sı
3 Kant’ın felsefi muhatapları: Herder, Hamann ve Jacobi.
4 Kant’ın devraldığı felsefi miras ve felsefi çıkış noktası
5 Kant’ın bilgi, bilim ve ahlak hakkındaki görüşleri
6 Kant’ın eleştirel felsefesi ve Aydınlanma ideali
7 Kant’ın felsefi mirası ve Kantçılık
8 Çağdaş Kantçı filozofların incelenmesi
9 Arasınav
10 Fichte’nin felsefesine etki eden sosyopolitik koşullar
11 Fichte’nin felsefi niyeti ve Kant eleştirisi
12 Fichte’de praksis felsefesi
13 Fichte’nin ikinci dönemi: kültür ve ulus-devlet
14 Modernite ve politik liberalizmle ilişkisinde Fichte
15 Fichte’nin Alman İdealizmi’ne bıraktığı miras.
16 Final Sınavı

Reis H. Kant’s Political Writings, Cambridge Uni. Press, GB, 1970 Zweig Arnulf (Ed & Trans.), Kant, Chicago Uni.. Press, USA, 1967 Kant I., Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, Çev: Ioanna Kuçuradi, Hacettepe Üni. Yay., 1982 Kant I., Pratik Kalın Eleştirisi, Çev: I. Kuçuradi, F. Akatlı Ülker Gökberk, Hacettepe Üni. Yay., 1980 Kant I., Prolegomena, Çev: Ioanna Kuçuradi, Yusuf Örnek, Hacettepe Üni. Yay., 1983 Bowie A. German Philosophy, Basil Blackwell, GB, 2003


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 17 17
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 17 17
Okuma 14 7 98
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5 4 4 4
ÖÇ 2 5 4 4 4
ÖÇ 3 5 4 4 4
ÖÇ 4 5 5 4 5
ÖÇ 5 4 5 5 4
ÖÇ 6 4 4 4 4
ÖÇ 7 5 4 4 4
ÖÇ 8 5 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek