GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
706003692014 POLİTİK LİBERALİZM Seçmeli Ders Grubu 3 5 6,00

Lisans


Türkçe


Bu ders, modernite ile birlikte doğan ve politika ve ekonomide modernitenin temel yapı taşı olarak kabul edilen liberal geleneğin politika ve demokrasi anlayışını farklı filozofların düşünceleri bağlamında inceleyip tartışmaya açmayı amaçlamaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Aydın Müftüoğlu


1 1.Descartes ile başlayan modernitenin yol açtığı moral-politik sorunsalın tanımlanması.
2 2.Liberal geleneğin temel kavramlarının kavranılması.
3 3.Geleneğe mensup farklı filozofların arasındaki gerilim ve tartışmaların kavranılması.
4 4.Geleneğin tarihsel serüveninin kavranılması.
5 Liberal bireyciliğin ve evrensel çoğulcu demokrasi idealinin kavranılması.
6 6.Liberal geleneğe yönelik eleştirilerin ve bunlara verilen yanıtların incelenmesi.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders, modernliğin temel yapı taşlarından biri olan politik liberalizmin temel kavramlarını ve başlıca temsilcilerini inceler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Modern özne olarak Cogito.
2 Cogito’nun yol açtığı felsefi-politik sorunlar.
3 Modern moral ve politik sorunların çözümü olarak liberalizm.
4 Liberalizmin başlangıcı: Hobbes
5 Hobbes’un despotik liberalizmi
6 Despotik liberalizm eleştirisi: Locke
7 Locke’da çoğulcu demokratik liberalizm.
8 Gelenekte kırılma: Hume
9 Arasınav
10 Hume’un liberalizmi ve geleneğe yönelttiği eleştiriler
11 Toplumcu ve faydacı liberalizm: Mill
12 Mill’in ortak faydaya dayalı liberalizmi.
13 Bentham’ın gelenek eleştirisi.
14 Bentham’ın bilimsel hazcılığı ve faydacılığı
15 Toplumcu liberalizmin değerlendirilmesi.
16 Final Sınavı

STRAUSS L. & CROPSEY J. (Ed.), History of Political Philosophy, Rand MacNally Co., Chicago, USA, 1972 STRAUSS L., What is Political Philosophy?, Greenwood Press Publishers, Connecticut, USA, 1973 SABINE G., Siyasal Düşünceler Tarihi, Cilt: I, II, III, Çev: Mete Tunçay, Siyasal Bilimler Derneği, Ankara, 1967


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 8 32
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 4 8 32
Okuma 14 4 56
Toplam İş Yükü (saat) 166

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 4
ÖÇ 2 5 5
ÖÇ 3 4 5
ÖÇ 4 4 3
ÖÇ 5 5 4
ÖÇ 6 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek