GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
706003742014 İNSAN HAKLARI KURAMLARI Seçmeli Ders Grubu 3 6 6,00

Lisans


Türkçe


İnsan hakları konusunda temel tartışmalara giriş niteliğinde olan bu derste ilk hedeflenen, öncelikle öğrencilere insan hakları düşüncesinin felsefi ve politik gelişimi konusunda genel bir bilgi birikimi sağlamaktır. Bu hedef doğrultusunda, insan hakları terminolojisi tarihsel ve felsefi yönden incelenecektir. Dersin ikinci hedefi ise insan hakları kavramının evrenselliği ve buradan kaynaklanan kültürel, hukuksal ve politik gerilimleri incelenerek, insan haklarının günümüz politik, hukuksal ve toplumsal dinamikler içerisindeki anlamını tartışmaktır. Dönemin sonunda öğrencilerden, insan hakları söylemlerinin felsefi ve tarihsel gelişimi hakkında edindikleri bilgileri göstermeleri ve insan hakları konusunda güncel yerel ve küresel tartışmaları da değerlendirme kapasitesine sahip olmaları beklenmektedir.


Prof. Dr. Zerrin Kurtoğlu Şahin


1 insan hakları tarihini öğrenmek
2 hak ve adalet bilinci kazanmak
3 haklı ve haksızı ayırt etmeyi öğrenmek

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Doğal hukuk kuramları, doğal hak, pozitif hukuk, yasa, adalet, meşruiyet, haklar tarihi, çağdaş hak anlayışları


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 klasik doğa yasası kavrayışı
2 ödev ve hak: Platon, Aristoteles
3 Stoa: insan kavramının doğuşu
4 roma hukuku: pozitif hukuk, doğal hukuk ilişkisi
5 Cicero: ikili doğa
6 Hristiyanlık: kutsal yasa
7 rönesansta doğal olanın yeni tanımı
8 doğal hakkın kökeni: bios
9 arasınav
10 Liberalizmin doğuşu: birey ve temel haklar
11 soyut hakkın sonuçları: sözleşme
12 soyut hak eleştirisi: Rousseau
13 sosyal hak kavramı: Hegel, Marx
14 Marx'ın doğal hukuk eleştirisi
15 çağdaş hak kuramları
16 final sınavı

ANAR Erol, İnsan Hakları Tarihi, Chiviyazıları Yay., 2000. Başbakanlık İnsan Hakları Komisyonu, İnsan Hakları, 2006. CANGIZBAY Kadir, “Bir Kavram Olarak İnsan Hakkı”, Doğu Batı Dergisi içerisinde, yıl: 4, sayı: 13, Kasım-Aralık-Ocak, 2000-01, s: 117-135. MAURICE Cranston, “İnsan Hakları Nedir?”, Yayla A. (der.), Sosyal Ve siyasal Teori: Seçme Yazılar, Siyasal Kitabevi, 1993 içinde, s: 251-56 KUÇURADI Ioanna, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yay., 2007. KUÇURADI Ioanna, İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Türkiye Felsefe Kurumu, 1982. KUÇURADI Ioanna, Felsefe ve İnsan Hakları, Tüba, 2004. SANCAR Mithat, “Hukukun Oluşturulmasında İnsan Haklarının Rolü ya da İnsan Hakları ile Pozitif Hukuk Arasındaki İlişki” Devlet Aklı Kıskacında Hukuk Devleti içerisinde, İletişim Yay., 2008, s: 105-132.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Seminer 1 10 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 8 32
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 4 8 32
Okuma 14 4 56
Toplam İş Yükü (saat) 177

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 5 4 5 3 3 2 2 2
ÖÇ 2 3 5 5 5 3 3 2 2 2
ÖÇ 3 3 4 5 5 4 3 2 2 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek