Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
706003742014 | İNSAN HAKLARI KURAMLARI | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 6,00 |
Lisans
Türkçe
İnsan hakları konusunda temel tartışmalara giriş niteliğinde olan bu derste ilk hedeflenen, öncelikle öğrencilere insan hakları düşüncesinin felsefi ve politik gelişimi konusunda genel bir bilgi birikimi sağlamaktır. Bu hedef doğrultusunda, insan hakları terminolojisi tarihsel ve felsefi yönden incelenecektir. Dersin ikinci hedefi ise insan hakları kavramının evrenselliği ve buradan kaynaklanan kültürel, hukuksal ve politik gerilimleri incelenerek, insan haklarının günümüz politik, hukuksal ve toplumsal dinamikler içerisindeki anlamını tartışmaktır. Dönemin sonunda öğrencilerden, insan hakları söylemlerinin felsefi ve tarihsel gelişimi hakkında edindikleri bilgileri göstermeleri ve insan hakları konusunda güncel yerel ve küresel tartışmaları da değerlendirme kapasitesine sahip olmaları beklenmektedir.
Prof. Dr. Zerrin Kurtoğlu Şahin
1 | insan hakları tarihini öğrenmek |
2 | hak ve adalet bilinci kazanmak |
3 | haklı ve haksızı ayırt etmeyi öğrenmek |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Doğal hukuk kuramları, doğal hak, pozitif hukuk, yasa, adalet, meşruiyet, haklar tarihi, çağdaş hak anlayışları
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | klasik doğa yasası kavrayışı | ||
2 | ödev ve hak: Platon, Aristoteles | ||
3 | Stoa: insan kavramının doğuşu | ||
4 | roma hukuku: pozitif hukuk, doğal hukuk ilişkisi | ||
5 | Cicero: ikili doğa | ||
6 | Hristiyanlık: kutsal yasa | ||
7 | rönesansta doğal olanın yeni tanımı | ||
8 | doğal hakkın kökeni: bios | ||
9 | arasınav | ||
10 | Liberalizmin doğuşu: birey ve temel haklar | ||
11 | soyut hakkın sonuçları: sözleşme | ||
12 | soyut hak eleştirisi: Rousseau | ||
13 | sosyal hak kavramı: Hegel, Marx | ||
14 | Marx'ın doğal hukuk eleştirisi | ||
15 | çağdaş hak kuramları | ||
16 | final sınavı |
ANAR Erol, İnsan Hakları Tarihi, Chiviyazıları Yay., 2000. Başbakanlık İnsan Hakları Komisyonu, İnsan Hakları, 2006. CANGIZBAY Kadir, “Bir Kavram Olarak İnsan Hakkı”, Doğu Batı Dergisi içerisinde, yıl: 4, sayı: 13, Kasım-Aralık-Ocak, 2000-01, s: 117-135. MAURICE Cranston, “İnsan Hakları Nedir?”, Yayla A. (der.), Sosyal Ve siyasal Teori: Seçme Yazılar, Siyasal Kitabevi, 1993 içinde, s: 251-56 KUÇURADI Ioanna, İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yay., 2007. KUÇURADI Ioanna, İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, Türkiye Felsefe Kurumu, 1982. KUÇURADI Ioanna, Felsefe ve İnsan Hakları, Tüba, 2004. SANCAR Mithat, “Hukukun Oluşturulmasında İnsan Haklarının Rolü ya da İnsan Hakları ile Pozitif Hukuk Arasındaki İlişki” Devlet Aklı Kıskacında Hukuk Devleti içerisinde, İletişim Yay., 2008, s: 105-132.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 8 | 32 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 8 | 32 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü (saat) | 177 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
ÖÇ 2 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 |