GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
706006012015 BİLİM FELSEFESİ Ders 2 3 6,00

Lisans


Türkçe


Bu ders, bilim tarihinin ışığında, bir kurum olarak bilimin ve bilimsel bilginin üretimine odaklanarak, modern bilimlerin yapısal özelliklerini ve farklı bilim anlayışlarını felsefenin özgürlüğünde ele alıp tartışmaya açmayı amaçlıyor.


Dr. Öğr. Üyesi Aydın Müftüoğlu


1 Bilimlerin Tarihsel Serüvenini Kavrayabilme
2 Bilim-Kültür İlişkisini Kavrayabilme
3 Modern Bilimlerin Doğuşunun Anlaşılması
4 Modern Bilimlerin Yapısal Özelliklerinin Kavranılması
5 Pozitivizm ve Eleştirisinin Anlaşılması
6 Doğa Bilimleri Sosyal Bilimler Ayrımının Kavranılması

Birinci Öğretim



Yok


Bu derste, bilimsel etkinliğin temel unsurları olarak deney, akıl ve algı ile tarihsel-toplumsal bağlamda bir kurum olarak bilim ele alınmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Modern bilimlerin doğuşu
2 Modern Bilimler ile Premodern Bilimler Arasındaki Farklar
3 Modern Bilimlerin Epistemolojik Analizi
4 Olgu-Değer Ayrımının Analizi
5 Bilimlerin Felsefi Temellerine Farklı Yaklaşımlar: Empirist, Dedüktif ve Endüktif Bilim Anlayışı
6 Pozitivizm nedir?
7 Pozitivist bilim anlayışının temel ilkeleri
8 Pozitivist-Olgucu Bilim Anlayışının Temel İlkeleri- Fizikalizm ve Bilimcilik
9 Arasınav
10 Pozitivizm Eleştirisi Olarak Thomas Kuhn’n Felsefi Kaynakları
11 Kuhn’un Eleştirisinin Analizi
12 Doğabilimleri Merkezli Bilim Anlayışına Karşı Tarihselcilik
13 Doğabilimleri-Sosyalbilimler Ayrımı
14 Modernite ve Bilim
15 Modern Bilimlerin Krizi
16 Final sınavı.

Arslan Ahmet, Felsefeye Giriş, Adres Yayınları, İstanbul, 2007 Gökberk Macit, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2008 Özlem Doğan, Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, Doğu Batı Yay., 2009 Özlem Doğan, Bilim Felsefesi, İnkılap Kitabevi, 2008 Thomas Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Çev: Nilüfer Kuyaş, Kırmızı Yay. 2006


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 14 8 112
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5 4
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5 4
ÖÇ 6 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek