Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
706006012015 | BİLİM FELSEFESİ | Ders | 2 | 3 | 6,00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, bilim tarihinin ışığında, bir kurum olarak bilimin ve bilimsel bilginin üretimine odaklanarak, modern bilimlerin yapısal özelliklerini ve farklı bilim anlayışlarını felsefenin özgürlüğünde ele alıp tartışmaya açmayı amaçlıyor.
Dr. Öğr. Üyesi Aydın Müftüoğlu
1 | Bilimlerin Tarihsel Serüvenini Kavrayabilme |
2 | Bilim-Kültür İlişkisini Kavrayabilme |
3 | Modern Bilimlerin Doğuşunun Anlaşılması |
4 | Modern Bilimlerin Yapısal Özelliklerinin Kavranılması |
5 | Pozitivizm ve Eleştirisinin Anlaşılması |
6 | Doğa Bilimleri Sosyal Bilimler Ayrımının Kavranılması |
Birinci Öğretim
Yok
Bu derste, bilimsel etkinliğin temel unsurları olarak deney, akıl ve algı ile tarihsel-toplumsal bağlamda bir kurum olarak bilim ele alınmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Modern bilimlerin doğuşu | ||
2 | Modern Bilimler ile Premodern Bilimler Arasındaki Farklar | ||
3 | Modern Bilimlerin Epistemolojik Analizi | ||
4 | Olgu-Değer Ayrımının Analizi | ||
5 | Bilimlerin Felsefi Temellerine Farklı Yaklaşımlar: Empirist, Dedüktif ve Endüktif Bilim Anlayışı | ||
6 | Pozitivizm nedir? | ||
7 | Pozitivist bilim anlayışının temel ilkeleri | ||
8 | Pozitivist-Olgucu Bilim Anlayışının Temel İlkeleri- Fizikalizm ve Bilimcilik | ||
9 | Arasınav | ||
10 | Pozitivizm Eleştirisi Olarak Thomas Kuhn’n Felsefi Kaynakları | ||
11 | Kuhn’un Eleştirisinin Analizi | ||
12 | Doğabilimleri Merkezli Bilim Anlayışına Karşı Tarihselcilik | ||
13 | Doğabilimleri-Sosyalbilimler Ayrımı | ||
14 | Modernite ve Bilim | ||
15 | Modern Bilimlerin Krizi | ||
16 | Final sınavı. |
Arslan Ahmet, Felsefeye Giriş, Adres Yayınları, İstanbul, 2007 Gökberk Macit, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2008 Özlem Doğan, Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, Doğu Batı Yay., 2009 Özlem Doğan, Bilim Felsefesi, İnkılap Kitabevi, 2008 Thomas Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Çev: Nilüfer Kuyaş, Kırmızı Yay. 2006
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||
ÖÇ 4 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 6 | 4 |