Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
707003122000 | PSİKOMETRİ-I | Ders | 3 | 5 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı,psikolojik ölçmelerde gerekli olan yöntem,ilke ve teknikleri öğrencilere kazandırmaktır. Psikometri alanında Klasik Test Kuramı kapsamında psikolojik ölçmelerin,psikolojik testlerin geliştirilmesi aşamalarındaki standardizasyon süreci ve normlar,güvenirlik yöntem ve özellikleri ile geçerlik yöntem ve özellikleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.Bu doğrultuda bir psikolojik test ya da ölçme aracında olması istenilen psikometrik özellikler kazanılmış olacaktır.
Doç. Dr. Mediha Korkmaz
1 | Psikolojik özellikler ve ölçümünü kavrayabilme. |
2 | Psikolojik ölçme ve değerlendirmeyi kavrayabilme. |
3 | Bir psikolojik ölçme aracında olması gereken psikometrik özellikleri yorumlayabilme. |
4 | Psikometrik yöntem bilgisine sahip olma. |
5 | Psikolojik ölçme araçları hakkında etik bilgileri kullanabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste öğrencilere,ölçme-değerlendirme kavramları,standart puanlar,standardizasyon süreci ve normlar,güvenirlik ve geçerlik yöntemleri açıklanacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve içeriği | ||
2 | Psikolojik ölçme ve değerlendirmenin temel prensipleri. Ölçme, değerlendirme, ölçüt, ölçme birimi, ölçmede hata vb. Kavramların incelenmesi | ||
3 | Psikolojik testlerin tanımı,özellikleri,sınıflandırması,kullanım amaçları ve psikolojik testlerin tarihsel gelişimi | ||
4 | Ölçekler ve Standart Puanlar | ||
5 | Norm Kavramı ve Türleri | ||
6 | Bir testte olması istenen özellikler:GÜVENİRLİK: Klasik Test Kuramı genel güvenirlik modeli,güvenirlik tanımı ve güvenirlik katsayısını etkileyen hatalar | ||
7 | Güvenirlik tahmin yöntemleri:Test-tekrar test,paralel test,testi yarıya bölme yöntemleri | ||
8 | Güvenirlik tahmin yöntemleri: Maddi kovaryanslarına dayalı güvenirlik tahmin yöntemleri,ölçmenin standart hatası ve hesaplanması. | ||
9 | Ara Sınav | ||
10 | Bir testte olması istenen özellikler: Geçerlik tanımı, önemi, geçerlik türleri, kapsam geçerliği,ölçüt bağlantılı geçerlik. | ||
11 | Geçerlik türleri: Yapı geçerliği, geçerlik katsayısı ve yorumu güvenirlik ve geçerlik arasındaki ilişki | ||
12 | madde analizi | ||
13 | madde analizi | ||
14 | Psikolojik testler ve toplum: psikolojik testlerin birey-toplum,kuramsal amaçlar için karar almada adil kullanımı nasıl sağlanmalıdır? | ||
15 | Psikolojik ölçme araçlarının kullanılmasında dikkat edilecek etik konular. | ||
16 | Final Sınavı |
Erkuş,A.Sünbül,Ö.,Ömür-Sünbül,S.,Yormaz,S.&Aşiret,S. (2017). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme –II Pegem Akademi, Ankara. Murphy,K. R. & Davidshofer, C. O. (2005). Psychological Testing: Principles&Applications, 6th. Ed. New Jersey: Pearson Education Int.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Soru-Yanıt | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 | 3 |