Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
707001312010 | PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY OF HUMAN BEHAVIOUR I | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Lisans
İngilizce
Bu dersin amacı, öğrencilere insan davranışının biyolojik ve fizyolojik temellerini, yapı, işlev, davranış bağıntıları çerçevesinde, biyo-psiko-sosyal bütünlük olan insanın makro ve mikro homeostazı bağlamında, olabildiğince evrimsel ve tür karşılaştırmalı anlatımlar, gelişim, canlı / birey - çevre etkileşimi, plastisite kavramları bakış açısı ile kavratmak ve sorular sordurmaktır.
Prof. Dr. Ersin Oğuz Koylu
1 | En yalından en karmaşığa insan (canlı) davranışının yapısal ve işlevsel temelleri ile davranışların yapı ve işlevlere etkilerini, nedensellik bağıntısı çerçevesinde kavramış olmalı. |
2 | Fizyoloji, biyoloji, psikoloji ve sinirbilim disiplin / alanlarının birbiri ile bağıntısını ve birbiri için vazgeçilmezliğini anlamış olmalı. |
3 | Davranışa, evrimsel, tür karşılaştırmalı, gelişimsel bakış açısını sağlam biçimde kazanmış olmalı. |
4 | Psiko-nöro-endokrino-immün bağıntıların homeostatik önemini örnekleyerek tanımlayabilecek düzeyde irdelemiş olmalı. |
5 | Sinir sistemi yapısal temellerini, en temel makro ve mikro ögeleriyle tanımış, işlevlerin ve davranışların alt yapısını oluşturan biyoelektriksel ve kimyasal iletişimin ilke ve işleyişlerini kavramış olmalı. |
6 | Nedensellik bağıntısının önemini, insanın ancak türüne özgü algıları ve yanıt düzenekleri ile sınırlanmış olup, evrenin merkezinde bulunmadığını, araştırma ve genel tutum bağlamında etik farkındalığını edinmiş olmalı. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu dersin amaç, kapsam ve içeriği, davranış bilimci için anlam ve önemi, diğer alan ve disiplinlerle ilişkileri etkileşimli biçimde tartışılır. İnsan bedeninin en temel yaşamsal organ sistemleri ana çizgileri ile anımsatılır. Sinir sisteminin farklılığı, biricikliği ve diğer organ sistemleri üzerindeki düzenleyici, denetleyici rolleri örneklerle anlatılır. Sinir sistemi ile, iç salgı sistemi ve bağışıklık sisteminin birbiri arasındaki çok yönlü iletişimi ve diğer organ sistemleri üzerinden canlının / bireyin / türün sağkalımı, gelişimi, uyumu ve sürdürülmesi bağlamındaki eşgüdümü örneklerle açıklanır. İnsanın yaşamının tüm evreleri anımsatılır. Genetik ve epigenetik, Genotip ve fenotip kavramları tanıtılır. Evrim, gelişim, plastisite kavramları tür karşılaştırmalı olarak tanıtılmaya çalışılır. Beyin-beden, beyin-zihin, canlı-çevre, yapı-işle-davranış bağıntı ve etkileşimleri iki yönlü örneklemelerle anlatılır. Sinir sistemi makro anatomisi en temel bileşenleri ile ve üç boyutlu imgelemi kolaylaştırmaya yönelik biçimde işlenir. Sinir sistemi mikro yapısı, nöron ve gliya türleri, temel ayırıcı özellikleri ve özellikle işlevleri bağlamında tanıtılır. Biyoelektriksel gizilgüçler, yaşamsal ve davranışsal önemleri temelinde, en yalın biçimde işlenir. Sinaptik ileti ve farklı sinir ileti sistemleri, yaşamsal ve davranışsal önemleri temelinde, en yalın biçimde işlenir; en çok rastlanan nörolojik, psikolojik ve psikiyatrik sorun / hastalık / sendromlarla bağlantıları kurulmaya çalışılır. Makro ve mikro homeostaz, pozitif ve negatif geribildirimli düzenlenmeler, uyum, stresörler, stres, stresle başa etme, süreç / düzenekleri, sinir, iç salgı ve bağışıklık sistemleri etkileşim ve eşgüdümü ile açıklanır. Özellikle, otonom sinir sistemi, hipotalamus-hipofiz-böbreküstü bezi bağıntıları tanıtılır, önemleri belirtilir. Bu bağlamda, en ilkel reflekslerden, geliştirilebilir ve öğrenebilir olanlara ve istemli davranışla homeostazın korunmasına dek örneklerle açıklamalar yapılır. İnsan kas ve hareket sisteminin temelleri ve davranışsal önemi işlenir. Beyin / sinir sistemi - davranış bağıntısını araştırma yaklaşım, yöntem ve tekniklerinin, başlıca paradigmaların çok yalın ve kısa bir tanıtımı yapılır. İnsan ve hayvan araştırmalarındaki etik farkındalığı oluşturulmaya çalışılır. Terim ve kavram olarak, "nörofelsefe", "nöroetik", "nöroekonomi" ve "nöropolitika" yalın biçimde tanıtılır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve Dersin tanıtımı; karşılıklı beklentiler, temel ilkeler, yöntem, kaynaklar. Genel Giriş 1 | ||
2 | Giriş 2: Bütünsel bakışla: Biyo-psiko-sosyal bütünlük olarak insan; Beyin / akıl – beden bağıntısı; Homeostaz; İnsan ve çevre; Evrim, gelişim ve plastisite; Temel kontrol sistemleri ve diğer organ sistemleri; Canlıda iletişim düzenekleri ve bunların biyolojik temelleri; Psiko-Nöro-Endokrino-İmmün Etkileşimler ve Davranışsal Önemi | ||
3 | Nöroanatomi 1: İnsan Sinir Sisteminin Yapısal ve İşlevsel Olarak Sınıflandırılması ve Mikro Anatomi | ||
4 | Nöroanatomi 2: Büyükbeyini Oluşturan Yapılar ve İşlevleri | ||
5 | Nöroanatomi 3: Beyinsapını Oluşturan Yapılar ve Omurilik Yapısal ve İşlevsel Özellikleri | ||
6 | Sinir Sistemi Gelişimi ve Evrimi; Bunların Davranışsal Önemi | ||
7 | Nöromorfoloji Laboratuvar Uygulamaları | ||
8 | ARASINAV | ||
9 | Sinir sisteminde iletişimin biyolojik temelleri 1: Biyoelektriksel Potansiyeller ve Davranışsal Önemi | ||
10 | Sinir sisteminde iletişimin biyolojik temelleri 2: Sinaptik İleti ve Davranışsal Önemi | ||
11 | Sinir sisteminde iletişimin biyolojik temelleri 3: Sinir İleti Sistemlerinin Fizyolojik ve Patolojik Önemi | ||
12 | Beyin ve Davranışı İnceleme ve Araştırma Yaklaşım ve Yöntemleri; Araştırma Etiği | ||
13 | Eksik kalanlar / Genel tekrar (Sınıf çoğunluğu mevcut olursa yapılacaktır.) | ||
14 | YARIYIL SONU / DÖNEM FİNAL SINAVI |
Biological Psychology: An Introduction to Behavioral, Cognitive and Clinical Neuroscience. 6th ed. Breedlove, Watson, Rosenzweig. Sinauer, 2010.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 5 | 30 |
Okuma | 6 | 8 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 3 | |||||||||||||
ÖÇ 6 | 4 |