Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
707003652016 | YETİŞKİNLİK VE YAŞLILIK PSİKOLOJİSİ | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı yaşam boyu gelişim yaklaşımında yetişkinlik ve yaşlılık kuramlarının ve yaşanan değişimlerin ayrıntılarıyla tanıtılmasıdır.
Dr. Öğr. Üyesi Banu Çengelci Özekes
1 | Yetişkinlik ve yaşlılık ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme |
2 | Yetişkinlik ve yaşlılık ile ilgili kuramları anlayabilme |
3 | Yaşlılığın yaşam boyu gelişim psikolojisi içinde tarihçesini kavrayabilme |
4 | Yaşlılıkta gözlenen fiziksel, duygusal, sosyal, zihinsel ve cinsel değişimleri tanıyabilme |
5 | Toplumsal yapı içinde yaşlının yer ve önemini anlayabilme |
6 | Yaşlılıkta karşılaşılan sorunlarla bir psikolog olarak baş edebilme |
7 | Belli bir konuda kütüphane ve internet araştırması yapabilme |
8 | Araştırma yaptığı konu ile ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme |
9 | Yaşlı kurumlarında çalışan psikologun görevlerini anlayabilme |
10 | Eleştirel ve analitik olarak düşünebilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ders kapsamında incelenen konular, yetişkinlik ve yaşlılık kuramları, yetişkinlikle başlayan ve yaşlılıkta devam eden fizyolojik, duygusal, sosyal, zihinsel ve cinsel yaşam değişimleri, orta yaş krizi ve bunun sosyal ve duygusal yansımalarıdır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar | ||
2 | Yaşlılık Nedir? Nasıl Tanımlanır? | ||
3 | Yetişkinlikte Toplumsal Yaşam ve Orta Yaş Krizi | ||
4 | Yaşlılıkta Görülen Fiziksel ve Fizyolojik Değişimler | ||
5 | Yaşlılıkta Görülen Zihinsel Değişimler | ||
6 | Yaşlılıkta Psikolojik ve Kognitif Hastalıklar | ||
7 | Yaşlılıkta Görülen Kişilik Değişimleri | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Yaşlılıkta Görülen Toplumsal Değişmeler | ||
10 | Yaşlılık ve Gündelik Hayat | ||
11 | Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Cinsellik | ||
12 | Yaşlılık ve Aile | ||
13 | Türkiye’de ve Dünyada Yaşlılara Götürülen Hizmetler | ||
14 | Yaşlılık ve Ölüm | ||
15 | Konuk Ağırlama | ||
16 | Final sınavı |
1.Artisco,D.,Cervone,A.,& Pezzutti, L.(2003).Perceived self-efficacy and everday problem solving among young and older adults. Psychology and Aging. V(18),No.1,68-79. 2.Birren, J.E., Renner, V.J. (1977) Research on the psychology of aging: Principles and experimentation. In. J.E. Birren ., K.W. Schaie (eds) Handbook of the Psychology of Aging (syf 3-38). New York: Van Nostrand Reinhold. 3.Birren, J.E., Schaie, K.W.(1990) Handbook of the Psychology of Aging. New York: Academic Press,Inc. 4.Birren, J. E.& Sloone, B. R. ( 1980). Handbook of Mental Health and Aging. (P: 422-943) 5.Botwinick, J. (1984) Aging and Behavior. New York: Springer Pub. Company 6.Cavanaugh, C. J. (1990). Adult Development and Aging.(P: 465-495) 7.Çengelci,B. Yaşlılık Psikolojisi Ders Notları. 8.Gander.J.M.&Gardiner,W, H. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yay.Haz.: Bekir Onur. İmge Kitabevi.Ankara. 9.Hultsch, D. F.& Deutsch, F. (1981). Development and Aging,A Life-span Perspective. 10.İmamoğlu. E. O.& Kılıç N. (1999)A Social Psychological Comparison of the Turkish Elderly Residing at High or Low Quality Institutions. Journal of Environmental Psychology (1999) 19, 231-242 11.Onur, B. ( 1986). Gelişim Psikolojisi- Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. Ankara : V Yayınları. 12.Özekes M.( 2006) Yaşlıların Günlük Yaşam Aktivite Düzeylerinin BellekPerformansları Üzerindeki Etkisi1 Ege Eğitim Dergisi (7) 2: 27–41 13.Özekes. M. (1996) Gençler ve yaşlılar arasında görülen bellek farklılıkları. Yayınlanmamış Doktora tezi. İzmir: E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü. 14.Palabıyıkoğlu, R., Haran, S., Yücat, T. ve Köse, K. (1992) “Yaşlılarda Depresyon ve Yaşam Doyumu”, Kriz Dergisi, C. 1, S. 1, s. 26-31. 15.Rosow, İ. (1974). Socialization to Old Age. Berkeley: University of California Press. 16.Thompson,D, Çengelci, B., Özekes, M. (1998). The effect of age, visual short-term memory and performance on a familiar task: A turkish sample. Experimental Aging Research. 25, 169-174. 17.Zarit ,S. (1983) Aging and Mental Disorder: Psychological Approaches to Assessment and Treatment. New York: The Free Pres.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Rapor Sunma | 1 | 70 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 1 | 16 | 16 |
Soru-Yanıt | 1 | 20 | 20 |
Gözlem | 1 | 15 | 15 |
Rapor Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 7 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
ÖÇ 8 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 10 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 |