Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
707004532016 | ÇOCUKLUKTA GELİŞİMSEL PROBLEMLER | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 6,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı özel (zihinsel engelli, otistik, down sendromlu DEBH v.s.) ve normal gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini gözden geçirmek ve bu çocukların eğitiminde kullanılan gözlem, rehabilitasyon yöntemleri, davranış problemlerini tartışmak ve davranış düzeltme teknikleri üzerinde durmaktır.
Dr. Öğr. Nilgül Banu Çengelci ÖZEKES
1 | Zihinsel engelin ne olduğunu ve zihinsel engelli bireylerin özelliklerini anlayabilme |
2 | Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerin duygularını ve onlara yardım yollarını öğrenebilme |
3 | Normal ve zihinsel engelli çocukların gelişimsel farklılıklarını kavrayabilme |
4 | Gözlem yapma ve davranış düzeltme tekniklerini anlayabilme |
5 | Belli bir konuda kütüphane ve internet araştırması yapabilme |
6 | Araştırma yaptığı konu ile ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme |
7 | Özel eğitim kurumlarında ve anaokullarında çalışan psikoloğun görevlerini anlayabilme |
8 | Eleştirel ve analitik olarak düşünebilme |
Birinci Öğretim
yok
Yok
Özel ve normal gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini kavrama ve bir psikolog alarak yapılabilecekleri anlamak.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar | ||
2 | Zihinsel engel nedir? Nasıl tanımlanır? | ||
3 | Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerin psikolojik durumları | ||
4 | Zihinsel Engellilerde Davranış Değiştirme Teknikleri | ||
5 | Otizm ve Sterotipik Bozukluklar | ||
6 | Down Sendromu | ||
7 | Dikkat Eksikliği, Hiperaktivite. | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Gözlem ve Gözlem Teknikleri, Normal ve Zihinsel Engelli Çocuklarda Kullanımı | ||
10 | Okul Öncesi Dönemde Görülen Problemler | ||
11 | Okul Öncesi Dönemde Cinsiyet Rolü Gelişimi | ||
12 | Okul Öncesi Çocuklarda Oyun Ve Önemi | ||
13 | Jean Piaget ve Bilişsel Gelişim Kuramının Normal ve Zihinsel Engelli Çocuklar Açısından Önemi | ||
14 | Kavram Nedir? Okul Öncesi Dönemde Nasıl Kullanılır? | ||
15 | Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Eğitimi Ve Konuk Ağırlama | ||
16 | Final sınavı |
1.Akçasın, M., Polat, S., Kerimoğlu, E. (1993) Otistik ve zeka özürlü çocukların demografik ve doğumla ilgili özellikler yönünden karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi. 1,39-46. 2.Akkök,E.,Aşkar,P.,Karancı,A.N.(1992). Özürlü bir çocuğa sahip annebabadaki stresin yordanması. Özel Eğitim Dergisi. 1,8-12. 3.Balat,U.G., Dağal,B.A.( 2006). Okul öncesi Dönemde Değerler Eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık. 4.Can, G. (2001). Gelişim ve Öğrenme. Anadolu Üniversitesi, Eskisehir. 5..Çengelci,B., Özekes,M. Zihinsel Özürlülük ve Zihinsel Özürlülerde Problem Davranışların Ortadan Kaldırılması. Örs Matbaacılık ve Amb.Malz. Tic.Ltd.Şti.İzmir. 6.Enç,M.,Çağlar,D.,Özsoy,Y. (1981) Özel Eğitime Giriş,. A.Ü. Eğitim fakültesi Yayınları.No:95.Sevinç Matbaası,Ankara. 7.Ercan.S.E.;Aydı. C. (1999). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite bozukluğu .Gendaş A.Ş. :İstanbul. 8. Erdek,M. (2003). Kromozom Akrabalarım: Down Sendromu. Tezer Matbaası: İzmir. 9.Gardner, W.(2006)Behavior Modification in Mental Retardation: The Education and Rehabilitation of the Mentally Retarded Adolescent and Adult. Aldine Transaction A division of transaction Publishers. 10.Gander.M.J.;Gardiner,W.H. (1993).Çocuk ve Ergen Gelişimi .Yayına hazırlayan: Bekir Onur. İmge Kitabevi:Ankara. 11.Lovaas.,O.I.,(2005) Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuklara Öğretme Rehberi: BEN Kitabı. Çev: Prof.Dr. Oya Sorias, Uzm. Psk. Arzu Gürkan, Uzm. Psk. Serap Tekinsav Sütçü, Yrd.Doç.Dr. Banu Çengelci, Uzm.Psk. Türkan Yılmaz Irmak.,Sistem Yayıncılık,İstanbul. 12.Ozekes,M., Çengelci,B. (1987) Limon suyunun ağıza nesne sokma davranışını engellemede kullanılması. Yayınlanmamış, çalışma. 13.Özekes, M.(1988) Zihinsel özürlülerde kusma davranışının ortadan kaldırılması. Yayınlanmamış çalışma. 14.Özekes, M., Ülgen, C. (1994) Zihinsel özürlü çocuğa sahip aile ve eğiticilerin özürlü değerlendirmelerine ilişkin bir karşılaştırma. VIII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bildirisi. 15.Ozekes,M. (1997) Zihinsel Özürlüler için Beceri Saptama Formu. Neşa Ofset ve ambalaj san.Tic .A.Ş. Izmir. 16.Özekes, M. (1998). Özel Çocuklara Özel Eğitim Programları. Örs Matbaacılık ve Am. Mal.Tic. Ltd.Şti.İzmir. 17.Özyürek, M.(1998). Sınıfta Davranış Değiştirme. Karatepe Yayınları.Ankara. 18.Savaşır, I., Şahin, N. (1983). Turkish Standardization of the WISC-R. Paper Presented at the Mediterranean Congress of Social Psychiatri, Ankara. 19.Sezgin, N., Erol, N., Savaşır, I. (1993) 0-6 yaş çocuklar için gelişim tarama envanteri. Türk Psikiatri Dergisi. 1,9-17. 20.Sosyal Yaşam Becerileri :Öğrenci ve Veli El Kitabı.(2007),Ege Çağdaş Eğitim Vakfı. 21.Topbaş.S.S.(2005). Dil ve Kavram Gelişimi. Kök ayıncılık:Ankara. 22.Whitman.L.T., (2004). The Development of Autism: A Self Regulatory Perspective.Jessica Kingsley Publishers. London and New york. 23.Yalaz, K. (1989) Erken tanı ve önemi: Pratikte kronik Nerolojik Sorunlar. 6. Çocuk Nörolojisi Eğitim Semineri. Ankara. 24. Zigler,E.; Hodapp ,R. M. (1986). Understanding Mental Retardation. Cambridge University Press. 25.Zigler,E.,Balla, D.,Hodap,P. (1984) On the definition and classification of mental retardation. American Journal of Mental Deficiency. 89 ,215-230. 26.Zulliger,H. (1998). Çocukta Ruhsal Bozukluklar ve Tedavisi. Remzi Kitabevi.İstanbul.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Rapor Hazırlama | 1 | 50 |
Rapor Sunma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Rapor Hazırlama | 3 | 20 | 60 |
Bireysel Çalışma | 3 | 15 | 45 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 11 | 11 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Ev Ödevi | 3 | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 |
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 |
ÖÇ 7 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
ÖÇ 8 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |