Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PF402 | ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 10,00 |
Lisans
Bu dersin amacı öğrencilere ilkokul, ortaokul ve liselerde yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik faaliyetlerini/uygulamalarını, süpervizyon altında, gözlemleme ve uygulama imkânı sağlamaktır.
Asst. Prof.Dr. Gülin Kaça
1 | İlk ve ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik çalışmalarını tanıyabilme |
2 | Büyük grup rehberliği uygulamalarını planlayabilme ve uygulayabilme |
3 | Sınıf rehberliği etkinliklerini planlayabilme ve uygulayabilme |
4 | Test ve test dışı teknikleri bir grup öğrenciye uygulayarak sonuçlarını değerlendirebilme |
5 | Velilere yönelik çalışmaları planlayıp yürütebilme |
6 | Özel eğitime ihtiyaç duyan öğrencileri değerlendirebilme ve yönlendirebilme |
7 | Kriz durumlarında uygulanabilecek psikolojik danışma müdahaleler hakkında bilgi sahibi olabilme |
Birinci Öğretim
[Yok]
Okullarda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin gözlemlenmesi ve uygulanması Okul psikolojik danışmanının görev aldığı kurullar, dosya sistemleri ve mevzuat Öğrencilere yönelik psiko-eğitim programlarının hazırlanması ve uygulanması Velilere yönelik görüşme, toplantı ve seminer süreçleri Özel eğitim ve kaynaştırma öğrencilerine yönelik çalışmalar (BEP, ZEP hazırlama) Krize müdahale süreçleri ve okul psikolojik danışmanının rolü Grup süpervizyon oturumları ve vaka tartışmaları Dönem sonunda genel değerlendirme ve raporlama
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Dersin yapılandırılması: Kapsamı, Önemi, Kural ve Gerekleri | Tanışma, bilgi verme | ||
2 | Uygulama okullarını ziyaret, uygulamaların planlanması | Uygulama okulu ile tanışma, bilgi alma ve etkinlik planlama | ||
3 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | Büyük grup rehberliği için hazırlıkların yapılması (grup oluşturma, ihtiyaç analizi yapma) | ||
4 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | İhtiyaç analizi sonuçlarını tablolaştırma ve bulguları yazma; İhtiyaç analizi doğrultusunda bir psiko-eğitim programı araştırma ve büyük grup rehberliği hazırlık planı oluşturma | ||
5 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | 3-5 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden seçilen bir tanesini uygulama | ||
6 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | 3-5 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı teknik uygulamalarının sonuçlarını raporlaştırma | ||
7 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | 3-5 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test dışı tekniklerden elde edilen sonuçları bireysel veya grup rehberliği ile öğrencilere aktarma | ||
8 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | 3-5 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Testlerden seçilen bir tanesini uygulama | ||
9 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | 3-5 oturumluk bir psiko-eğitim programı uygulama; Test uygulamasının sonuçlarını raporlaştırma | ||
10 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | Psiko-eğitim uygulaması için uygulama raporu yazma; Testten elde edilen sonuçları bireysel veya grup rehberliği ile öğrencilere aktarma | ||
11 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | Veli görüşmesi veya semineri yürütme | ||
12 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | Sınıf rehberliği uygulama hazırlık planı yapma (1 etkinlik uygulanacak) | ||
13 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | Sınıf rehberliği uygulamasını gerçekleştirme | ||
14 | Okullarda yürütülen uygulamaların süpervizyonu | Sınıf rehberliği uygulaması için uygulama raporu yazma; Okulda meydana gelen kriz durumlarına nasıl müdahale edildiği konusunda okul psikolojik danışmanı ile görüşme ve sonuçları raporlaştırma | ||
15 | Dersin Değerlendirmesi Y | Yazılı ve sözlü değerlendirme |
Kuzgun, Y. (2016). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Nobel. Yeşilyaprak, B. (2020). Eğitimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Pegem. Özgüven, İ.E. (2007). Bireyi tanıma teknikleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayınevi. Güncel MEB Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği. Ders sürecinde öğretim elemanının önereceği makale ve raporlar.
Yüz yüze / çevrimiçi toplantılar Okullarda gözlem ve uygulama Grup süpervizyonu Raporlama ve dosya hazırlama
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Gözlem | 1 | 50 |
Alan Çalışması | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Rapor Hazırlama | 1 | 40 |
Uygulama/Pratik | 15 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Öğrenciler her hafta 4 saat belirlenen uygulama okullarında dersin gereği uygulamaları gerçekleştireceklerdir.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 15 | 2 | 30 |
Uygulama/Pratik | 14 | 4 | 56 |
Gözlem | 14 | 6 | 84 |
Alan Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Rapor Hazırlama | 1 | 30 | 30 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (saat) | 286 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | |||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ||||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 7 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |