Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
707004742024 | CURRENT APPROACHES IN PSYCHOTHERAPHY | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 6,00 |
Lisans
İngilizce
Bu ders, güncel psikoterapötik yaklaşımlar hakkında bilgi sağlamayı amaçlar. Bilişsel-Davranışçı Terapi (BDT), Diyalektik Davranış Terapisi (DDT), Kabul ve Kararlılık Terapisi (KKT), Şema Terapi, Mindfulness-Temelli Bilişsel Terapi (MTBT) ve Şefkat Odaklı Terapi (ŞOT) gibi terapötik yaklaşımların teorik temelleri ve uygulamaları ele alınacaktır.
Dr Öğretim Üyesi Pınar Acet
1 | Bilişsel-Davranışçı Terapi’nin temel ilkelerini açıklayabilir, bireylerin temel inançları, otomatik düşünceler ve davranışları arasındaki ilişkileri analiz edebilir, davranışsal ve bilişsel değişim stratejilerini tanır. |
2 | Diyalektik Davranış Terapisi’nin farkındalık, kabullenme, sıkıntı toleransı, duygusal düzenleme ve kişilerarası etkililik stratejilerini tanır, Diyalektik Davranış Terapisi tekniklerini klinik durumlarda nasıl kullanacağını kavrar. |
3 | Kabul ve Kararlılık Terapisi’nin temel prensiplerini ve uygulama yöntemlerini açıklar, bireylerin değerleriyle tutarlı bir şekilde davranmalarına ve kontrol edilemeyen deneyimlere karşı farkındalık ve kabul becerilerini geliştirmelerine yönelik stratejileri tanır. |
4 | Şema Terapisi’nin erken dönem uyumsuz düşünce ve davranış kalıplarını anlama ve değiştirme tekniklerini açıklar |
5 | Mindfulness-Temelli Bilişsel Terapi ve Şefkat Odaklı Terapi’nin bilinçli farkındalık ve özşefkat geliştirme stratejilerini tanır. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Bu ders, öğrencilere güncel psikoterapi yaklaşımları ve uygulamaları hakkında bilgi sunmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, Bilişsel-Davranışçı Terapi ile başlayarak, bireylerin temel inançları, (otomatik) düşünce ve davranışlarını nasıl değiştirebileceğine dair temel ilkeler ele alınır. Diyalektik Davranış Terapisi bölümünde, özellikle farkındalık, kabullenme ve sıkıntı toleransı, duygusal düzenleme ve kişilerarası etkililik stratejileri üzerinde durulur. Kabul ve Kararlılık Terapisi bölümünde ise, bireylerin kendi değerleriyle daha tutarlı bir şekilde davranmalarına ve kontrol edilemeyen deneyimlere verdikleri tepkilerde farkındalık ve kabul becerileri geliştirmelerine yönelik uygulama yöntemleri incelenir. Şema Terapi bölümünde, bireylerin erken dönem uyumsuz düşünce ve davranış kalıplarını anlamak ve değiştirmek için kullanılan teknikler açıklanır. Son olarak, Mindfulness-Temelli Bilişsel Terapi ve Şefkat Odaklı Terapi bölümlerinde, bireylerin bilinçli farkındalık ve özşefkat geliştirmelerine yönelik stratejiler sunulur. Ders, teorik bilginin yanı sıra, bu yaklaşımların pratik uygulamalarını da içerecek ve öğrencilere çeşitli terapötik teknikleri tanıtmayı hedefler.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş-Amaçlar ve dersin kapsamı | ||
2 | BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİLER (BDT) I: BDT’nin tanımı, tarihçesi ve temel ilkeleri BDT’nin temel kavramları, terapi süreci ve uygulamaları hakkında genel bir bakış Bilişssel teknikler: Otomatik düşünceler, temel inançlar ve bunların değiştirilmesi | ||
3 | BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİLER (BDT) II: Davranışsal Müdahale Teknikleri: Davranışsal değişim stratejileri, maruz bırakma ve davranışsal deneyler | Rol oyunları ve davranışsal görevler | |
4 | ŞEMA TERAPİ I: Şema terapinin tanımı, temel kavramları ve teknikleri Değerlendirme ve Bilişsel teknikler | ||
5 | ŞEMA TERAPİ II: Davranışsal Teknikler: Davranışsal değişim stratejileri, maruz bırakma ve davranışsal deneyler | Rol oyunları ve davranışsal görevler | |
6 | Diyalektik Davranış Terapisi (DDT) I: DDT’nin tarihçesi, temel ilkeler ve bileşenler Farkındalık ve Kabullenme tekniklerinin tanıtımı | Farkındalık ve kabullenme becerileri egzersizleri | |
7 | Diyalektik Davranış Terapisi (DDT) I: Duygusal Düzenleme, Sıkıntı Toleransı, Kişilerarası Etkililik tekniklerinin tanıtımı | Duygusal düzenleme teknikleri, sıkıntı toleransı ve İletişim becerileri egzersizleri | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Kabul ve Kararlılık Terapisi (KKT) I: KKT'nin tarihçesi ve temel kavramlar BDT ve KKT'nin farkları | ||
10 | Kabul ve Kararlılık Terapisi (KKT) II: KKT'de kullanılan teknikler | ||
11 | Mindfulness-Temelli Bilişsel Terapi (MTBT): MBCT’nin temel prensipleri ve uygulamaları | Bilinçli farkındalık egzersizleri ve uygulama örnekleri | |
12 | Şefkat Odaklı Terapi (ŞOT): Konu: ŞOT'un temel prensipleri, özşefkat ve uygulama teknikleri | Özşefkat egzersizleri ve stratejileri | |
13 | Üstbilişsel Terapi (ÜBT): ÜBT’nin tanımı, temel kavramları ve üstbilişsel inançları değiştirme teknikleri | Üstbilişsel farkındalık ve düzenleme teknikleri | |
14 | Tüm yaklaşımlar üzerinde genel bir değerlendirme | ||
15 | FİNAL SINAVI |
Lebow, J. L. (Ed.). (2008). Twenty-first century psychotherapies: Contemporary approaches to theory and practice. John Wiley & Sons Inc. Corsini, R. J., & Wedding, D. (Eds.). (2005). Current psychotherapies (7th ed., instr. ed.). Thomson Brooks/Cole Publishing Co.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Ev Ödevi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat) | 182 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |