Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
708004522010 | SOCIOLOGY OF AGEING | Ders | 4 | 8 | 4,00 |
Lisans
İngilizce
Sociology of Ageing dersinin amacı, lisans düzeyindeki öğrenciler için yaşlanma sosyolojisinde temel kavram ve kuramlar yoluyla yaşlılık sürecini ve bu süreç içerisindeki farklıkların ve dinamiklerin anlaşılmasını sağlamaktır.
Doç. Dr. Pelin Önder Erol
1 | Yaşlı ve yaşlanmaya atfedilen anlamın tarihsel süreç içerisinde nasıl ve neden değiştiğini öğrenebilme. |
2 | Yaşlanma sosyolojisinde kullanılan temel kavram ve terimleri kavrayabilme |
3 | Genelde sosyoloji kuramlarını özelde ise yaşlanma sosyolojisi kuram/modellerini yaşlanma olgusunu açıklamada kullanabilme |
4 | Mikro ölçekte mortalite, fertilite ve göç davranışlarının makro ölçekte yaşlanma demografisine etkisini ve mikro-makro toplumsal davranış ilişkisini kavrayabilme |
5 | Verilen bir araştırma tekniği ile yaşlanmaya ilişkin bir alan araştırması tasarlayarak bunu uygulayabilme. |
6 | Eleştirel gerontoloji perspektifinden yararlanarak yaşlıların tabi olduğu failliklerini sınırlayan toplumsal yapı ve kurumları sorgulayabilme. |
7 | ÖÇ-7 Yaşlıları arasındaki çeşitliliği tanıyarak, bu çeşitliliği yaşam döngüsü üzerinde bir dönem olan yaşlılığa kümülatif etki yapan yaş, cinsiyet, toplumsal sınıf, köy/kent ayrımı vb. öğeler ile birlikte okuyabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Yaşlanma Sosyolojisi Dersine Giriş-Yaşlanma Sosyolojisini Çalışmanın Gerekliliği | ||
2 | Gerontoloji, Sosyal Geontoloji, Geriatri ve Yaşlanma Sosyolojisi Çalışma Alanlarının Tanıtımı | ||
3 | Demografik Yaşlanma, Yaşlanan Nüfus Göstergeleri | ||
4 | Yaşam Döngüsü Perspektifi içerisinde Yaşlılığa Geçiş-Yaş Normu, Yaşa Bağlı Roller, Üçüncü Yaş, Yaşlı Ayrımcılığı | ||
5 | Mikro Sosyolojik Yaşlanma Kuramları | ||
6 | Makro Sosyolojik Yaşlanma Kuramları | ||
7 | Yaşlanmayı Anlamak- Yaş, Dönem ve Kohort Etkileri | ||
8 | Arasınav (Vize) | ||
9 | Yaşlanma Araştırmaları: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar | ||
10 | Sanayi ve Tarım Toplumlarında Yaşlıların Çalışma Yaşamları, Üretkenlikleri ve Emeklilik Örüntüleri | ||
11 | Kuşaklar Arası İlişkiler ve Destek: Aile ve Yaşlılar | ||
12 | Yaşlılıkta Morbidite, Mortalite ve Sağlık İlişkisi | ||
13 | Yaşlılık ve Siyasi Katılım | ||
14 | Postmodern Yaşlanma: Dünyada Yaşlı Örgütlenmeleri,Yaşam Boyu Öğrenme, Anti-Aging Olgusu, Bio-medikalizasyon ve Üst-orta Yeni Yaşlı Sınıfın Yaşam Tarzları | ||
15 | Türkiye’de Yaşlanma Olgusu ve Bir Süreç Olarak Türkiye’de ve Dünya’da Yaşlanmanın Geleceği: Tartışma | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı: MORGAN, L. & KUNKEL, S., 1998, Aging: The Social Context, Pine Forge Press: USA Yardımcı Kaynaklar: BARROW, G.M., 1989, Aging, the Individual and Society (4th Edition), West Publishing Company: St Paul COX, H.G., 1993, Later Life: The Realities of Aging, Prentice Hall: NJ CUTLER, N.E. & HAROOTYAN, R.A., 1975, “Demography of the Aged”, (içinde) WOODRUFF, D.S & BIRREN, J.E. (der), Aging: Scientific Perspectives amd Social Issues, D. Van Nostrand Company: New York DE BEAUVOIR, S., 1970, Yaşlılık, (çev. Osman Canberk & Eray Canberk), Milliyet Yayınları İstanbul GUBRIUM J.F, & Andea SANKAR (ed), 1994, Qualitative Methods in Aging Research, Sage Publications: California FEATHERSONE, M & WERNICK, A.(ed), 2005, Images of Aging: Cultural Representations of Later Life, Routledge: London HAREVEN T.K, & Kathleen J. ADAMS, 1982, Ageing and the Life Course Transitions: An Interdisciplinary Perspective, Guilford Press: NY HAZAN, H.,1994, Old Age: Constructions and Deconstructions, Cambridge University Press: Cambridge HOOYMAN N. R.& H. Asuman KIYAK ,1991, Social Gerontology: A Multidisciplinary Perspective, Allyn and Bacon KALAYCIOĞLU S. 2003, Yaşlılar ve Yaşlı Yakınları Açısından Yaşam Biçimi Tercihleri, TÜBA Raporları Sayı: 5, Tübitak Mabaası: Ankara KART, C.S., 1990, The Realities of Aging: An Introduction to Gerontology, Boston: Allyn and Bacon MANNHEIM, K., 1964, “Essays on the Sociology of Knowledge”, (der.) Kecskemeti P. Routledge & Kegan Paul Ltd.: Londra MATCHA, D.A., 1997, The Sociology of Aging: A Social Problems Perspective, Allyn and Bacon, Massachusetts POWELL, J. & LONGINO, Charles F. Jr., 2001, “Towards the Postmodernization of Aging: The Body and the Social Theory”, Journal of Aging and Identity, Vol. 6, No:4, December 2001 pp.199-207 QUADAGNO, J., 1999, Aging and the Life Course, McGraw-Hill College: USA REDBURN, D.E., 1998, “The ‘Graying’ of the World’s Population”(içinde) REDBURN, D.E.& Robert P.McNAMARA (der.), Social Gerontology, Auburn House: USA SIEGEL, J.,1980, “On the Demography of Aging”, Demography, 17:4, Nov.1980, pp.345-364 TIBBITS, C., 1960, Handbook of Social Gerontology: Societal Aspects of Aging, The University of Chicago Press: Chicago TUFAN, İ. , 2002, Antik Çağdan Günümüze Yaşlılık, Aykırı Yayıncılık, İstanbul TUFAN, İ. ,2003, Modernleşen Türkiye’de Yaşlılık ve Yaşlanmak, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul TUFAN, İ., 2007, Birinci Türkiye Yaşlılık Raporu, Antalya: GeroYay UHLENBERG, P., 2005, ”Demography of Aging”, (içinde) POSTON D.L & MICKLIN M.(ed.) , Handbook Of Population, NY: Kluwer Academic/ Plenum Publisher
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 4 | 40 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||||
ÖÇ 6 | 3 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 7 | 5 |