GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
0708002752013 UYGARLIK TARİHİ Seçmeli Ders Grubu 2 3 2,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin ana amacı, tarihsel olayları sosyal bilimsel bir bağlamda düşünsel süreçlerle maddi süreçleri diyalektik ilişki içinde ele alarak açıklamak, gündelik yaşamda doğal unsurlar gibi ele alınan kurum ve yapıların insanın toplumsallığı ve tarihi tarafından belirlendiğini vurgulamaktır.


--


1 Günümüz dinsel – siyasal – toplumsal yapılanmalarını daha iyi anlamak ve çözümlenebilmesi bu kurumların oluşum aşamalarına odaklanmayı gerektirir. Bu dersin amaçlarından biri de öğrencilere bu bilgileri kazandırmaktır.
2 Öğrencilerin evrim, evrim teorisi ve biyolojik ve toplumsal evrim hakkında bilgilendirilmesi.
3 Güncel yaşamda karşılaşılan toplumsal kurumların kendiliğinden oluşmadığı, toplumsal yaşamın zorunluluklarının, tarihin ürünü olduklarını dolayısıyla yapay olgular oldukları bilincini kazandırmak.
4 Uygarlığın gelişiminde maddi ve düşünsel süreçlerin birbirleriyle diyalektik bir ilişki içinde ortaya çıktıklarını bilimsel olarak öğrencilere göstermek.
5 Ders konularıyla ilgili olarak sosyal antropoloji, biyolojik ve sosyal antropoloji alanlarındaki teorik gelişmelerden öğrencileri haberdar etmek.
6 Mezuniyet sonrası sosyoloji/felsefe grubu öğretiminde görev almaları durumunda öğrencilerin, tarihsel süreçlerin toplumsal süreçler üzerindeki önemli etkisinin bilincinde olmalarını sağlamak.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders, biyolojik ve toplumsal evrim uyarınca primatlardan başlayarak günümüz toplumlarına değin insanlığın geçirmiş olduğu değişimleri ve dönüşümleri tarihsel sosyolojik bir bağlamda içermektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Evrimin temel kavramları: İnorganik evrim, organik evrim hakkında bilgilendirme.
2 Primatların ortaya çıkışı ve ilk insansılar; Australopitekus Afrikanustan Homo Sapiens Sapiense geçişe dair temel teori ve kavramlar.
3 Eski toplumun temel niteliklerini anlamak anahtar konumda bulunan göçebe yabanıl toplum kültürüne ilişkin bilgi aktarımı. Sözlü kültür-bilinçle yazılı kültür-bilinç arasındaki farklılıklar
4 Paleolitik’ten Neolitik’e geçişte meydana gelen teknolojik değişiklikler; Neolitik dönemde ortaya çıkan tarım ve ilk yerleşmeler, ilk ideolojik yapılanmalar. Neolitik dönemde tarım ve hayvancılığın gelişmesi
5 Neolitik dönemde dinsel ve ideolojik yapılanmaların etkileşimi
6 Maden çağlarına geçiş ve Mezopotamya’da görülen kentler ve kent konfederasyonları.
7 Mezopotamya’da ortaya çıkan ilk kültürler ve imparatorlukların ortak nitelikleri.
8 Arasınav
9 Sümer, Asur, Babil, Akat, Kalde, Mısır ve İbrani kültürlerinin ortaya çıkışı ve Mezopotamya din – devlet geleneğinin temel nitelikleri.
10 Eksenel çağın başlangıcı: İbrani siyasal birliği ve tek tanrıcı dinsel paradigmanın ortaya çıkışı, Antik
11 Yunan medeniyetinin oluşumu ve felsefenin ortaya çıkışı.
12 Antik Yunan medeniyetinin devamı niteliğinde Helenistik kültür ve meydana gelen toplumsal gelişmeler.
13 Roma, siyasal, dinsel ve kültürel nitelikleri, Hıristiyanlığın ortaya çıkışı, Barbar istilaları ve yıkılışı.
14 Germen istilası ve ortaçağın kurumsal yapısının oluşması: Ortaçağ, Ortaçağda feodalizm.
15 Rönesans ve Reform hareketleri, burjuvazinin ortaya çıkışı.
16 Final Sınavı

-Hayvanlardan Tanrılara Sapiens, Yuval Hariri, Çev. Ertuğrul Genç, Kollektif kitap, 2015 -Homo Deus, Yuval Hariri, Çev. Poyzan Nur Taneli, Kollektif Kitap, 2016 - Childe, Gordon, Tarihte Neler Oldu, Çev. Alaeddin Şenel, Mete Tunçay, Kırmızı Yayınları, 2009. - Şenel, Alaeddin, İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Bilim ve Sanat Yayıncılık, 1995. - Berktay, Halil, Kabileden Feodalizme, Pencere Yayınları, 1990. - Teber, Serol, Doğanın İnsanlaşması, Say Yayınları, 2003. - Braidwood, Robert, J., Tarih Öncesi İnsan, Çev. Bilgi Altınok, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1995. - Bloch, Marc, Feodal Toplum, Çev. Melek Fırat, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2007.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 1 1
Okuma 12 1 12
Toplam İş Yükü (saat) 60

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 5 5
ÖÇ 2 2
ÖÇ 3 2
ÖÇ 4 2
ÖÇ 5 4
ÖÇ 6 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek