GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
712003642020 KİTABELER II Seçmeli Ders Grubu 3 6 3,00

Lisans


Türkçe


Osmanlı Dönemi yapı kitabelerini okuma-anlama-transkribe etme, güncel Türkçeye çevirme bilgi ve becerisi kazandırmak. Kitabelerin sanatsal nitelikleri hakkında temel bilgi ve görüş kazandırmak.


Arş. Gör. Dr. Ender ÖZBAY


1 Kitabelerin sanat ve kültür tarihi açısından önemini kavrama
2 Osmanlıca yapı/anıt kitabelerini okuyabilme
3 Osmanlıca yapı kitabelerindeki yazı stil ve karakterlerini tanıyabilme
4 Osmanlıca yapı kitabelerinde rastlanan “Elkab” ifadelerini açıklayabilme
5 Osmanlıca yapı kitabelerinde takvim, tarih düşürme/EBCED uygulamalarını kavrama
6 Kitabeleri uluslararası transkripsiyon prensip ve tekniklerine uygun şekilde transkribe edebilme, güncel Türkçeye çevirebilme/uyarlayabilme

Birinci Öğretim


Osmanlıcanın yazıldığı Arap Alfabesine ve temel okuma becerisine vakıf olmak


[Yok]


Osmanlı Dönemi yapı kitabeleri; kitabelerin sanatsal yönleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin amacı, kapsamı, izlenecek yol ve yöntemler.
2 Yapı kitabelerinin konum, mahiyet, form ve sanatsal özellikleri. & Çeşme kitabelerinde sıkça rastlanan kalıp söz ve ifadeler, nida, sıfat, unvan ve kavramlar.
3 Çeşme Kitabesi Okuma Etüdleri - basit metinli örnekler...
4 Çeşme Kitabesi Okuma Etüdleri - daha yoğun metinli örnekler... & Transkripsiyon ilkeleri
5 Cami Kitabesi Okuma Etüdleri & Osmanlıcada Arapça ve Farsça Unsurlar - I
6 Cami Kitabesi Okuma Etüdleri & Osmanlıcada Arapça ve Farsça Unsurlar - II
7 Cami Kitabesi Okuma Etüdleri & Zaman kavramları, takvimler / tarih çevirme ilkeleri & EBCED
8 Arasınav
9 Cami Kitabesi Okuma Etüdleri & Zaman kavramları, takvimler / tarih çevirme ilkeleri & EBCED
10 Çeşitli Yapı Kitabeleri Okuma Etüdleri & Elkab unsurlarına Bakış
11 Çeşitli Yapı Kitabeleri Okuma Etüdleri & Hat niteliğine bakış
12 Çeşitli Yapı Kitabeleri Okuma Etüdleri - Metin, tür, form ve süsleme özellikleriyle topluca inceleme, envanter düzenleme
13 Çeşitli Yapı Kitabeleri Okuma Etüdleri - Metin, tür, form ve süsleme özellikleriyle topluca inceleme, envanter düzenleme
14 Uygulama gezisi (anıt yapılar / müzeler)
15 Uygulama gezisi (anıt yapılar / müzeler)
16 Final Ödevi / Raporu

>Öğretici tarafından seçilip hazırlanmış, projeksiyonla tahtaya yansıtılacak kitabe görselleri ve eşliğinde çözümleme not ve animasyonları. >Yücedağ, İsmail. Osmanlı Epigrafisi - Kitabeler ve Mezar Taşları. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık, 2017. >Yakıt, İsmail. Türk - İslam Kültüründe EBCED Hesabı ve Tarih Düşürme (4 b.). İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2017. >Unat, Faik Reşit. Hicrî Tarihleri Miladi Tarihe Çevirme Kılavuzu. (7. Baskı), Ankara : Türk Tarih Kurumu, 1994. >Türk Tarih Kurumu. Tarih Çevirme Kılavuzu. https://www.ttk.gov.tr/tarih-cevirme-kilavuzu/ >Şemseddin Sami. Kamûs-ı Türkî (Latin Harfleriyle) Osmanlıca - Türkçe Ansiklopedik Lûgat. (Editör: Raşit Gündoğdu, Niyazi Adıgüzel ve Ebul Faruk Önal). İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık, 2018. >Redhouse, J. W., Redhouse's Turkish Dictionary. London: Bernard Quaritch, 1882. >Özkurt, Kemal. Türk İslam Epigrafisinde İmar ve Mimarlığa İlişkin Terimler, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 16, 0 / 2006. >Özkurt, Kemal - Tüfekçioğlu, Abdülhamit. Türk-İslam Sanatında Kitabeler. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 7, S.14, s.275-295, 2009. >Mutçalı, Serdar. Arapça-Türkçe Sözlük. İstanbul: Dağarcık Yayınları, 1995. >Kanar, Mehmet. Büyük Farsça-Türkçe Sözlük. İstanbul: Say Yayınları, 2016. >Devellioğlu, Ferit. Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. (Editör: Aydın Sami Güneyçal ve Mustafa Çiçekler). Ankara: Aydın Kitabevi Yayınları, 2016. >Ayverdi, Z. ilhan. (2005). Kubbealtı Lugatı. http://lugatim.com/ >Alparslan, Ali. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi. İstanbul: YKY, 2012.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 1 50
Alan Çalışması 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Alan Çalışması 2 3 6
Rapor Hazırlama 1 4 4
Bireysel Çalışma 16 2 32
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Okuma 10 1 15
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24
ÖÇ 1 3 3 4 5 3 2 5 5 2 5
ÖÇ 2 5 5 3 5 5 5 2 4
ÖÇ 3 5 5 2 5 3 5 2 1 2
ÖÇ 4 5 3 5 3 5 3
ÖÇ 5 5 4 5 5 5 4 3
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek