GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
714001072009 KLASİK ARKEOLOJİYE GİRİŞ Ders 1 1 4,00

Lisans


Türkçe


Klasik Arkeolojinin temel kavramları ve ilkelerini öğrenmeleri, farklı disiplinlerle olan ilişkisini kavramaları amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Yasemin POLAT


1 Arkeoloji biliminin doğasını anlayabilme
2 Arkeoloji ile ilgili temel kavramları tanıyabilme
3 Arkeolojik araştırmalarda etik kuralların farkına varabilme.
4 Arkeolojik araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini kavrayabilme.
5 Kütüphane araştırması ve internette tarama yapabilme.
6 Araştırma yaptığı konu ile ilgili olarak yazılı seminer sunabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Arkeoloji nedir? Arkeolojinin diğer dalları ve özellikleri, Klasik Arkeolojinin sınırları, diğer bilimlerle ilişkisi, mimari, seramik, sikke, heykel vs. gibi Arkeoloji’nin ana malzemesini oluşturan konuların temel kavramları, araştırma yöntemleri, eski eserlerin korunması ile ilgili kanunlar ve araştırma yöntemlerinde uyulması gereken etik kurallar, arkeolojide tarihlendirme yöntemleri.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi .
2 Arkeoloji Nedir? Arkeolojinin tarihçesi Arkeolojinin diğer dalları Arkeolojiye yardımcı diğer disiplinler
3 Araştırma yöntemleri Arkeolojide etik Eski eserleri korumaya ilişkin kanunlar
4 Mimari yapıların özellikleri Mimaride kullanılan genel kavramlar Mimari düzenler
5 Mimari düzenlerin özellikleri, bölümleri
6 Tapınak türleri ve alt yapısal terminoloji
7 Antik dönem kentinin öğeleri ve özellikleri
8 Ara sınav
9 Tiyatro, hamam gibi çeşitli yapıların bölümlerine ait terminoloji ve yapısal özellikleri
10 Arkeolojide seramiğin önemi, kullanım amaçları, buluntu durumları
11 Seramik fırınlama yöntemlerine genel bir bakış, kap formları
12 Kap formları ve kullanım amaçları
13 Kap formları ve kullanım amaçları, genel seramik kronolojisi
14 Heykellerin işlevi, yapım malzemesi ve yapım teknikleri
15 Arkeolojide tarihlendirme yöntemleri
16 Final Sınavı

Ders Kitabı: R.A. Tomlinson, Yunan Mimarlığı, İstanbul, 2003. (Homer Kitabevi) G.M.A Richter, Yunan Sanatı, 1969. (Cem Yayınevi) Cevat Başaran, Arkeolojiye Giriş I, Erzurum, 1988. Cevat Başaran, Arkeolojiye Giriş II, Erzurum, 1988. Yasemin Er, Klasik Arkeoloji Sözlüğü, Ankara, 2006.(Phoenix) Secda Saltuk, Arkeoloji Sözlüğü, İstanbul, 1990.(İnkılap) John Boardman, Yunan Sanatı, İstanbul, 2005 Roland ve Françoise Etienne, Antik Yunan Bir Keşfin Arkeolojisi, İstanbul, 2006. R.E. Wycherley, Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu?, İstanbul, 1986. A.W. Lawrence, Grek Architecture, New York, 1983. Fikret Yegül, Antik Çağ’da Hamamlar ve Yıkanma, İstanbul, 2006. K. İren, Vazo Resimlerinin Işığında Eski Yunan Çömlekçiliği, İstanbul, 2003. Önerilen Kaynaklar: Vitruvius, Mimarlık Üzerine On Kitap, 1998, İstanbul. (YEM) J.V.Noble, The Techniques of Painted Attic Pottery, New York, 1965. R.S. Folsom, Handbook of Greek Pottery, A Guide for Amateurs, London, 1964. G.M.A. Richter-M.J. Milne, Shapes and Names of Athenian Vases, New York, 1935. M.G. Kanowski, Containers of Classical Greece: A Handbook of Shapes, New York, 1984. T. Schreiber, Athenian Vase Construction A Potter’s Annalysis, California, 1999.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 13 3 39
Seminer 1 5 5
Bireysel Çalışma 10 3 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 4 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Okuma 11 3 33
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 4 3
ÖÇ 2 4 3
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 3 4 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6 4 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek