GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
714001222016 KRONOLOJİ VE TANIMLAMA Ders 1 2 4,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, arkeoloji bilminin modern dönemde oluşturulan zaman dilimleri ve bu zaman dilimlerinin oluşmasına olanak tanıyan değişim ve gelişimler hakkında genel bir bilgi vermek. Arkeolojik verilerin tarihlendirilmesinde kullanılan yöntemleri öğretmek. Arkeolojik kazılarda ele geçen malzemelerin arkeolojik terminolojiyi kullanarak tanımlanması yönünde, esere bakış açısı kazandırmaktır.


Prof. Dr. Gürcan POLAT


1 Arkeolojik zaman dilimleri ve özelliklerini öğrenme ve bunları kullanabilme.
2 Kesin (Absolute) ve göreceli tarihleme (relative) kavramlarını ayrıt edebilme.
3 Terminus ante quem ve terminus post quem kavramlarını açıklayabilme.
4 Arkeolojik eserleri tanımlamada arkeolojik terminolojiyi kullanma.
5 Arkeolojik standartlara uygun olarak eserlerin tanımlamasını yapabilme.
6 Seramik formlarını tanıyabilme ve kullanım alanları konusunda fikir yürütme
7 Mimari elemanları tanıma ve tanımlayabilme.
8 Antik giysileri tanıma ve tanımlayabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Kronoloji kavramının açıklanması ve arkeolojide kullanılan zaman dilimlerinin oluşumuna neden olan olay ve durumlar tartışılacaktır. Arkeolojide tarihlemenin önemi belirtilerek tarihleme yöntemleri hakkında bilgi verilecek, örneklemelerle konuya derinlik kazandırılacaktır. Tarihlemede kullanılan arkeolojik terminolojiye açıklık getirilerek tartışılacaktır. Arkeolojik eserlerin tanımlanmasına yönelik olarak arkeolojik terminoloji verilecek ve bu kazanımların arkeolojik malzeme tanımlamasında kullanımı, örnekler üzerinden gerçekleştirilecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, kapsamı ve gerekliliği tartışılacaktır.
2 Kronoloji kavramının anlamı ve arkeolojideki yeri, “milattan önce” ve “milattan sonra”, binyıl, yüzyıl kavramları ve kavramların kullanımları
3 Genel arkeoloji kronolojisinin verilmesi, kronolojinin oluşumuna neden olan etkenlerin tartışılması.
4 Klasik arkeoloji kronolojisinin detaylı olarak verilmesi ve örneklerle açıklanması.
5 Klasik arkeolojide tarihlendirme yöntemleri; “Absolute ve Relative kronoloji” kavramlarının örneklerle açıklanması.
6 Terminus ante quem ve Terminus post quem kavramlarının arkeolojideki kullanımlarının farklı senaryolarla açıklanması.
7 Klasik arkeolojide kesin tarihli eserler ve bunların belirlenmesinde etken olan olayların tartışılması.
8 Ara sınav
9 Arkeolojide dokümantasyonun önemi ve bu uygulamada tanımlamanın öneminin tartışılması
10 Seramik buluntu tanımlamada terminolojinin kullanımı ve örnekler üzerinde uygulanması.
11 Kap bölümleri, formu ve bezeme örnekleri üzerinden tanımlama uygulamaları.
12 Heykel- kabartma buluntu tanımlama, giysi ve duruş pozisyonları hakkında genel bilgi verilmesi.
13 İzmir Müzesi Heykel-kabartma örnekleri üzerinden tanımlama uygulamaları.
14 Klasik arkeolojide karşılaşılan yapılar ve bölümleri hakkında genel bilgi verilmesi.
15 Mimari öğeler üzerinden tanımlama uygulamaları
16 Final Sınavı

R.M. Cook, Greek Painted Pottery, London, 1960. A.R. Burn, Early Greek Chronology, JHS 69, 1949, 70-73. N.G.L. Hammond, Studies in Greek Chronology of the Sixth and Fifth Centuries B.C., Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte,Vol.4. No.4., 1955, 371-411. B.D. Meritt, Chronology of the Late Fourth Century, Hesperia,Vol. 33. No. 1, 1964, 1-15. J. Boardman, Greek Sculpture, The Archaic Period, London, 1985. J. Boardman, Greek Sculpture, The Classical Period, London, 1985. R.R.R. Smith, Hellenistic Sculpture, London, London, 1991. B.A. Barletta, The Origins of the Greek Architectural Orders, Cambridge, 2001. J.J. Joulton, Greek Architect at Work, London, 1977. W.B. Dinsmoor, The Achitecture of Ancient Greece, London, 1950.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 2 2 4
Laboratuvar 10 2 20
Tartışma 13 2 26
Bireysel Çalışma 12 1 12
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 12 12
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 16 16
Okuma 13 2 26
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 2 3 2 1
ÖÇ 2 5 4 2
ÖÇ 3 4 3 2 1
ÖÇ 4 5 1 2
ÖÇ 5 5 1 2 3
ÖÇ 6 5 1 2
ÖÇ 7 5 4 2 1 2 3
ÖÇ 8 5 3 2 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek