1 |
Arkeo-Gemoloji ve Ar-Gem-Ma (Arkeo-Gemolojiksel Materyaller-süstaşlarından işlenmiş ve parlatılmış gliptikler ve boncuklar) kavramı ve önemi; Arkeo-gemolojinin amaç ve çıktısı, gemoloji tanımı ve bilimsel konuları, arkeo-gemolojik materyaller (argemmalar)–süstaşları, tarihte kullanılan kutsama, tanınma ve süslenme materyallerinin genel gruplaması, Ar-Gem-Ma [Artifekt (Artifect), Boncuk (Bead) ve Gliptik (Glyptic)] kavramlarının örneklerle açıklanması, boncukların tanımı ve kullanım tarihçesi, argemmaların antik alanlardaki bulunuş şekilleri, doğa tarihi üzerine araştırmalar yapan meşhur filozofların hayatları ve eserleri. |
|
|
2 |
Arkeo-gemolojinin süreçsel gelişimi; Anadolu’da özelde Batı-Anadolu’da iz bırakan antik uygarlıkların genel anlamda incelenmesi, Anadolu’da arkeo-gemolojinin başlangıcı ve süreçsel gelişimi, antik dönem gemolojisi ve metalürjisi, Anadolu antik medeniyetlerin mücevher yapımındaki özgünlükleri, günümüzde arkeo-gemoloji öğretisinin başlangıcı ve süreçsel gelişimi. |
|
|
3 |
Antik çağlardaki oyulmuş (kameo ve intaglio) gliptiklerin özellikleri; Antik çağlardaki oyulmuş (kameo ve intaglio) gliptiklerin ve boncukların özellikleri, antik çağlardan günümüze Batı Anadolu’da argemma mühür sanatının uygulaması. |
|
|
4 |
Arkeo-gemolojik envanterleme sistematiği ve örneklemeleri;
*Argemmaların (süstaşlarının) gemolojiksel (tahripsiz) yöntemlerle fiziko-kimyasal özelliklerinin tespiti,
*Argemmaların (süstaşlarnın) işlemesinde (lapidary) genel işleniş (kabaşon-gliptik-kubbe, boncuk-yuvarlak-silindirik, artifekt-takoz) şeklinin, modelinin (düz veya oymalı-kameo-intaglio),
*Argemmaların (süstaşlarnın) boyutlarının ve ağırlığının tespiti,
*Argemmaların (süstaşlarının) hangi bölgelerden çıkartılmış olabileceğinin tespiti (yöresel ve/veya dış bölge kaynaklı),
*Argemmaların (süstaşlarının) materyal cinsleri ve işlenti formları göz önüne alınarak;
“İbadetsel, İnançsal, Korunganlık, Kutsama, Şifa ve Terapi,
“İmza, Mühür, Sosyal statü,
“Takı-Süslenme, Fonksiyonel gereçler, olarak yapım amacının tespiti,
*Argemmalar (süstaşları) üzerindeki şekilleri, motifleri ve yazıları belirlemek veya oyulan-kesilen formların arkeolojiksel tespit,.
*Argemmalar (süstaşları) (gliptikler ve boncuklar) üzerlerine işlenmiş bu formların ve üzerlerindeki şekil ve yazıların arkeolojiksel ve sanat tarihi açısından neyi ifade edebildiğinin yorumlanması. |
|
|
5 |
Antik dönem gemoloji merkezlerinin incelemesi; Arkeo-gemoloji kavramında antik Alabanda kentinin önemi ve bugünkü durumu, Karia’da arkeo-gemoloji merkezi Alabanda, Alabandanın doğal kaynakları, bir argemma olan almandin (granat grubu) mineralinin Alabanda için önemi. |
|
|
6 |
Süstaşlarında renkler ve bandlı yapılar; Ar-Gem-Ma’lardaki renklerin ve bandlı yapıların antik dönem insanları üzerindeki anlamları, etkileri ve örneklemeleri. Pagan sembolleri. |
|
|
7 |
Argemmaların antik dönemlerdeki şifasal ve terapisel etkileri üzerine inanışlar; Argemmaların antik dönemlerdeki kullanımları, fitoterapi. |
|
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
9 |
Ar-Gem-Ma’ların sınıflaması, tanımlaması ve bilimsel belirlemesi;
*Süstaşlarının çeşitli sınıflamaları, argemmaların materyal cinslerinin bilimsel sınıflamaları ve tanımlamalarına ilişkin tablo ve resimlerin gösterilmesi;
*Kimyasal sınıflaması
*Renklere göre değersel sınıflaması
*Kökensel sınıflaması
*Doğal Materyaller
*Mineral türü süstaşları
*Kayaç türü süstaşları
*Taşlaşmış organik türü süstaşları
*Yapay-Taklit Materyaller
*Cam türü süstaşları
*Seramik türü süstaşları
*Argemma materyal cinslerinin mekaniksel, mikroskopiksel ve spektroskopiksel cihazlarla tahripsiz bilimsel belirlemesi. |
|
|
10 |
Ar-Gem-Ma’ların sınıflaması, tanımlaması ve bilimsel belirlemesi;
*Süstaşlarının çeşitli sınıflamaları, argemmaların materyal cinslerinin bilimsel sınıflamaları ve tanımlamalarına ilişkin tablo ve resimlerin gösterilmesi;
*Kimyasal sınıflaması
*Renklere göre değersel sınıflaması
*Kökensel sınıflaması
*Doğal Materyaller
*Mineral türü süstaşları
*Kayaç türü süstaşları
*Taşlaşmış organik türü süstaşları
*Yapay-Taklit Materyaller
*Cam türü süstaşları
*Seramik türü süstaşları
*Argemma materyal cinslerinin mekaniksel, mikroskopiksel ve spektroskopiksel cihazlarla tahripsiz bilimsel belirlemesi. |
|
|
11 |
Ar-Gem-Ma'ların (süstaşlarnın) işlemesi (lapidary); Lapidary (süstaşı işleme) yöntemleri, Argemmaların işlenmesinde genel işleniş (kabaşon-gliptik-kubbe, boncuk-yuvarlak-silindirik, artifekt-takoz) şeklinin, modelinin (düz veya oymalı-kameo-intaglio) özellikleri, boyutlarının ve ağırlıklarının ölçümleri. |
|
|
12 |
Ar-Gem-Ma'ların (süstaşlarının) Anadolu’daki hammadde kaynakları; Anadolu jeolojisinin kısaca incelenmesi, günümüz süstaşı oluşum ortamlarının tespiti ve Anadolu’dan örneklemeler. |
|
|
13 |
Arkeoloji müzelerindeki Ar-Gem-Ma'ların envanter örneklemeleri. |
|
|
14 |
Arkeoloji Müzesi gezisi ve Ar-Gem-Ma’ların yerinde incelemesi. |
|
|
15 |
Final Sınavı |
|
|
16 |
|
|
|