GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
0 0 0

Lisans





1 Arkeo-Gemolojinin ve Ar-Gem-Ma'ların anlamını ana hatlarıyla belirtebilme.
2 Antik mücevhertaşlarını gemolojiksel yönden sınıflandırabilme.
3 Antik dönem süstaşı işlemeciliği ile mücevher yapımını açıklayabilme.
4 Antik ürünlerin 2863 sayılı yasa çerçevesinde inceleme önemini kıyaslayabilme.
5 Arkeo-Gemoloji ile ilişkili envanter hazırlayabilme.



[Yok]



Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Arkeo-Gemoloji ve Ar-Gem-Ma (Arkeo-Gemolojiksel Materyaller-süstaşlarından işlenmiş ve parlatılmış gliptikler ve boncuklar) kavramı ve önemi; Arkeo-gemolojinin amaç ve çıktısı, gemoloji tanımı ve bilimsel konuları, arkeo-gemolojik materyaller (argemmalar)–süstaşları, tarihte kullanılan kutsama, tanınma ve süslenme materyallerinin genel gruplaması, Ar-Gem-Ma [Artifekt (Artifect), Boncuk (Bead) ve Gliptik (Glyptic)] kavramlarının örneklerle açıklanması, boncukların tanımı ve kullanım tarihçesi, argemmaların antik alanlardaki bulunuş şekilleri, doğa tarihi üzerine araştırmalar yapan meşhur filozofların hayatları ve eserleri.
2 Arkeo-gemolojinin süreçsel gelişimi; Anadolu’da özelde Batı-Anadolu’da iz bırakan antik uygarlıkların genel anlamda incelenmesi, Anadolu’da arkeo-gemolojinin başlangıcı ve süreçsel gelişimi, antik dönem gemolojisi ve metalürjisi, Anadolu antik medeniyetlerin mücevher yapımındaki özgünlükleri, günümüzde arkeo-gemoloji öğretisinin başlangıcı ve süreçsel gelişimi.
3 Antik çağlardaki oyulmuş (kameo ve intaglio) gliptiklerin özellikleri; Antik çağlardaki oyulmuş (kameo ve intaglio) gliptiklerin ve boncukların özellikleri, antik çağlardan günümüze Batı Anadolu’da argemma mühür sanatının uygulaması.
4 Arkeo-gemolojik envanterleme sistematiği ve örneklemeleri; *Argemmaların (süstaşlarının) gemolojiksel (tahripsiz) yöntemlerle fiziko-kimyasal özelliklerinin tespiti, *Argemmaların (süstaşlarnın) işlemesinde (lapidary) genel işleniş (kabaşon-gliptik-kubbe, boncuk-yuvarlak-silindirik, artifekt-takoz) şeklinin, modelinin (düz veya oymalı-kameo-intaglio), *Argemmaların (süstaşlarnın) boyutlarının ve ağırlığının tespiti, *Argemmaların (süstaşlarının) hangi bölgelerden çıkartılmış olabileceğinin tespiti (yöresel ve/veya dış bölge kaynaklı), *Argemmaların (süstaşlarının) materyal cinsleri ve işlenti formları göz önüne alınarak; “İbadetsel, İnançsal, Korunganlık, Kutsama, Şifa ve Terapi, “İmza, Mühür, Sosyal statü, “Takı-Süslenme, Fonksiyonel gereçler, olarak yapım amacının tespiti, *Argemmalar (süstaşları) üzerindeki şekilleri, motifleri ve yazıları belirlemek veya oyulan-kesilen formların arkeolojiksel tespit,. *Argemmalar (süstaşları) (gliptikler ve boncuklar) üzerlerine işlenmiş bu formların ve üzerlerindeki şekil ve yazıların arkeolojiksel ve sanat tarihi açısından neyi ifade edebildiğinin yorumlanması.
5 Antik dönem gemoloji merkezlerinin incelemesi; Arkeo-gemoloji kavramında antik Alabanda kentinin önemi ve bugünkü durumu, Karia’da arkeo-gemoloji merkezi Alabanda, Alabandanın doğal kaynakları, bir argemma olan almandin (granat grubu) mineralinin Alabanda için önemi.
6 Süstaşlarında renkler ve bandlı yapılar; Ar-Gem-Ma’lardaki renklerin ve bandlı yapıların antik dönem insanları üzerindeki anlamları, etkileri ve örneklemeleri. Pagan sembolleri.
7 Argemmaların antik dönemlerdeki şifasal ve terapisel etkileri üzerine inanışlar; Argemmaların antik dönemlerdeki kullanımları, fitoterapi.
8 Ara Sınav
9 Ar-Gem-Ma’ların sınıflaması, tanımlaması ve bilimsel belirlemesi; *Süstaşlarının çeşitli sınıflamaları, argemmaların materyal cinslerinin bilimsel sınıflamaları ve tanımlamalarına ilişkin tablo ve resimlerin gösterilmesi; *Kimyasal sınıflaması *Renklere göre değersel sınıflaması *Kökensel sınıflaması *Doğal Materyaller *Mineral türü süstaşları *Kayaç türü süstaşları *Taşlaşmış organik türü süstaşları *Yapay-Taklit Materyaller *Cam türü süstaşları *Seramik türü süstaşları *Argemma materyal cinslerinin mekaniksel, mikroskopiksel ve spektroskopiksel cihazlarla tahripsiz bilimsel belirlemesi.
10 Ar-Gem-Ma’ların sınıflaması, tanımlaması ve bilimsel belirlemesi; *Süstaşlarının çeşitli sınıflamaları, argemmaların materyal cinslerinin bilimsel sınıflamaları ve tanımlamalarına ilişkin tablo ve resimlerin gösterilmesi; *Kimyasal sınıflaması *Renklere göre değersel sınıflaması *Kökensel sınıflaması *Doğal Materyaller *Mineral türü süstaşları *Kayaç türü süstaşları *Taşlaşmış organik türü süstaşları *Yapay-Taklit Materyaller *Cam türü süstaşları *Seramik türü süstaşları *Argemma materyal cinslerinin mekaniksel, mikroskopiksel ve spektroskopiksel cihazlarla tahripsiz bilimsel belirlemesi.
11 Ar-Gem-Ma'ların (süstaşlarnın) işlemesi (lapidary); Lapidary (süstaşı işleme) yöntemleri, Argemmaların işlenmesinde genel işleniş (kabaşon-gliptik-kubbe, boncuk-yuvarlak-silindirik, artifekt-takoz) şeklinin, modelinin (düz veya oymalı-kameo-intaglio) özellikleri, boyutlarının ve ağırlıklarının ölçümleri.
12 Ar-Gem-Ma'ların (süstaşlarının) Anadolu’daki hammadde kaynakları; Anadolu jeolojisinin kısaca incelenmesi, günümüz süstaşı oluşum ortamlarının tespiti ve Anadolu’dan örneklemeler.
13 Arkeoloji müzelerindeki Ar-Gem-Ma'ların envanter örneklemeleri.
14 Arkeoloji Müzesi gezisi ve Ar-Gem-Ma’ların yerinde incelemesi.
15 Final Sınavı
16



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 13 3 39
Seminer 1 5 5
Bireysel Çalışma 10 3 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 4 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Okuma 11 3 33
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 4 3
ÖÇ 2 5 3
ÖÇ 3 2 3
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek