Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
0714002322020 | ARKEOLOJİ'DE MİMARİ ÇİZİM | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bir arkeolojik kazıda çalışmış olmak söz konusu ders için arzu edilen bir durumdur. Arazide çizim tecrübesi kazanarak mimari buluntular hakkında muhakeme yapabilme becerisi edinmek dersi kavramaya yardımcıdır. Cisimleri üç boyutlu düşünebilme yeteneğinin yanı sıra çizime yatkınlık öğrenciden beklenen diğer bir özelliktir.
Prof. Dr. Hüseyin Cevizoğlu
1 | Eleştiriyel ve analitik olarak düşünebilme. |
2 | Mimari çizimde kullanılan yöntemler hakkında temel ilke ve prensipleri kavrayabilme. Teknik çizim araç-gereçlerini tanıma, kavrama ve kullanabilme becerisi edinme. |
3 | Dersler süresince edinilen temel çizim prensiplerinin bir sonraki aşamada teknolojik gelişmelerden yararlanarak bilgisayar ortamına kaydırabilmek için temel hazırlama. |
4 | Verilen ölçüleri göz önüne alıp değerlendirerek standart ölçekler yardımıyla mimari buluntuları çizebilme. |
5 | Mimari öğeleri stil, form, bezeme ve stil özellikleri ile kavrayabilme, tanıyabilme ve tanımlayabilme. |
6 | Arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan mimari unsurları bilimsel çalışmalarda kullanmak üzere kayıt altına alabilme ve değerlendirebilme niteliklerine sahip olmak. |
7 | Uygulamada kullanılan orijinal malzeme yardımı ile arkeolojik malzemeyi yakından tanıma fırsatı kazanma ve arkeolojik malzemenin değerini kavrama bilinci edinme. |
8 | Eğitim süresince kazandığı teorik bilgileri bu ders kapsamında kazandığı pratik deneyimlerle birleştirebilme bilincine sahip olma. |
9 | Çizim atölyesi ortamında kazandığı bireysel sorumlulukların yanı sıra grup çalışması yapabilme ve dayanışma bilincini kazanma. |
Birinci Öğretim
Yok
Bir arkeolojik kazı ekibinde görev alma, mimari çizim ve teknik çizim konularında bilgi sahibi olma ayrıca, üç boyutlu görme, düşünebilme ve ifade edebilme yetisi.
Bu dersin amacı, Antik Çağ mimarisi ile ilişkili teorik bilgileri çizim yardımıyla uygulamaya dönüştürmek ve güncel buluntularla ilişkilendirmektir. Mimari çizim yeteneği arkeolojinin uygulama alanları arasında yer alan kazı veya yüzey araştırmalarında aranan ve arzu edilen önemli bir teknik beceridir. Bu doğrultuda, dersi alan öğrenciye çizim yeteneğini ortaya koyabileceği bir uygulama alanı yaratarak üç boyutlu düşünebilme becerisi ile alan çalışmaları için gerekli temel donanımı kazandırmak hedeflenmektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi, temel bilgiler ve giriş. | ||
2 | Çizim için gerekli temel araç-gereç, teknik donanım ve standartların belirlenmesi. | ||
3 | Perspektif kavramı ve uygulamaları: Plan ve kesit çizimlerini okuyabilme, kavrama ve açıklayabilme. | ||
4 | Çizim çalışmaları: Üç görünüş uygulamaları. | ||
5 | Antik mimaride düzenler. Temel yapısı, duvarlar, sütun ve çatı ilişkileri. | ||
6 | Çizim çalışmaları: Mimaride taşıyıcı elemanlar; Kaide, sütun ve sütün başlıkları. | ||
7 | Çizim çalışmalarının genel değerlendirmesi, kontrollerin yapılması. | ||
8 | Ara sınav. | ||
9 | Mimaride bağlayıcı elemanlar. | ||
10 | Çizim çalışmaları: Üst yapı elemanları ve çatı. | ||
11 | Çizim çalışmaları: Mimaride bağlayıcı elemanlar. | ||
12 | Röleve çizimleri, ölçü alma ve ölçülendirme. | ||
13 | Röleve çalışmaları. | ||
14 | Görünüş çizim çalışmaları | ||
15 | Röleve ve görünüş çizim çalışmalarının genel değerlendirmesi, kontrollerin yapılması. | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı: - Yardımcı Kitaplar: Vitruvius (çev.: S. Güven), Mimarlık Üzerine On Kitap, Mimarlığın Uluslararası Kaynakları 2, (İstanbul 1990). A. Schmidt - Colinet, G. A. Plattner, Antike Architektur und Bauornamentik (Wien 2004). B. Fletcher, A History of Architecture (London 1975). D. S. Robertson, A Handbook of Greek and Roman Architecture (1929). T. Hölscher, Klassische Archäologie. Grundwissen (Darmstadt 2002). Ch. Höcker, Metzler Lexicon antiker Architektur. Sachen und Begriffe (Stuttgart 2008). F. Ebert, Fachausdrücke des griechischen Bauhandwerks I: Der Tempel (1910). M. Wheeler, Moderne Archäologie. Methoden und Technik der Ausgrabung (Hamburg 1960). J. Summerson, Die klassische Sprache der Architektur (Aus dem Englischen übersetzt von W. Koenigs) (1983). A. Neuburger, Die Technik des Altertums (1919/1996).
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 3 | 2 | 6 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Okuma | 13 | 3 | 39 |
Toplam İş Yükü (saat) | 121 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | ||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 3 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 6 | 4 | 3 | |||||||||||
ÖÇ 7 | 3 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 8 | 4 | 3 | |||||||||||
ÖÇ 9 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |