Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
714001242023 | SERAMİK SANATI | Ders | 1 | 2 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Arkeolojide seramiğin kullanımı ve nasıl değerlendirilmesi gerektiğinin kavranması. Aynı zamanda, Seramiğin yapım aşamalarının incelenmesi ve arkeolojide seramiklerin gerek teknik, gerekse de form ve bezeme tanımlanmasında kullanılan terminolojinin öğretilmesi. Ayrıca, ders kapsamında işlenen dersler boyunca seramik çalışmalarında kullanılan Türkçe ve İngilizce terminolojik bilginin verilmesi de hedeflenmektedir..
Prof. Dr. Gül GÜRTEKİN DEMİR
1 | Seramik hamurunun hazırlanması ve seramiğin yapım aşamalarını anlayabilme. |
2 | Doğada kilin oluşum aşamalarını kavrama ve kap yapımında kullanılan kil tiplerinin genel özelliklerini tanıma. |
3 | Seramiğin yapımında ve bezemesinde kullanılan farklı teknikleri ayırt edebilme. |
4 | Seramikleri farklı açılardan (hamur tipi, yapım tekniği, işlev, form, bezeme vb.) sınıflandırabilme ve tasnif edebilme |
5 | Bezeme elemanlarının modern literatürdeki terminolojik isimlerini doğru kullanabilme |
6 | Form özelliklerini doğru terminoloji ile ifade edebilme |
7 | Kazı öncesi ve sonrası seramiklerin sınıflandırma ve belgeleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders kapsamında, öncelikle şekillendirildikten sonra fırınlanmış seramiklerin antik çağdaki ilk kullanımından günümüze kadar geçirdiği evrelerden, seramiğin antik dönem dünyasındaki yeri ve kullanım alanlarından bahsedilecektir. Bununla birlikte, bu ders kapsamında, seramiklerin sınıflandırılması ve tipolojisi, kazılar esnasında nasıl kayıt altına alındığı ve arkeolojide hangi süreçlerden geçerek nasıl değerlendirildiğine yer verilecektir. Dersin ilerleyen bölümlerinde ise, seramiğin yapımında kullanılan kilin kil ocağından alınıp günlük hayatta kullanılmaya başlandığı ana kadar geçirdiği yıkama, şekillendirme ve fırınlama gibi bütün aşamalar incelenecektir. Dersler, bu aşamada üç ana tema üzerinde yoğunlaşacaktır: 1. Kilin yıkanması, hazırlanması, şekillendirilmesi, boyanması ve fırınlanması; 2. kapların farklı bakış açılarıyla sınıflandırılması; 3. Seramiklerin form ve bezeme açılarından doğru terminoloji ile tasnif edilmesi ve tanımlanması. Doğada kilin oluşum aşamaları kap yapımında kullanılan farklı tipteki killerin genel özellikleri irdelendikten sonra, kilin yıkama ve hazırlanma aşamaları, hamurun şekillendirilmesi, boyanması ve fırınlanması dersin birinci ana temasını oluşturmaktadır. Derslerin ikinci ana temasını kapların farklı açılardan sınıflandırılması ve tasnif edilmesi oluşturur. Son tema olarak seramiklerin tanımlanmasında kullandığımız terminoloji esas alınmaktadır. Ders kapsamında seramik eserlerin tasniflenmesi ve tanımlanmasında kullanılan teknik Türkçe ve İngilizce terminolojiye de yer verilecektir
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş. Geçmişte seramiklerle ilgili öğrenilen bilgilerin irdelenmesi ve bilginin ölçülmesi | ||
2 | Seramiğin tarihçesi ve antik çağda seramiğin geçirdiği evreler | ||
3 | Seramik sanatının antik çağ hakkında bize öğrettikleri. Seramiklerin sınıflandırılması | ||
4 | Kapların sınıflandırılması: malzeme ve yapım teknikleri. Tipoloji ve sti tanımı | ||
5 | Seramiklerin bulun alanlarına göre sınıflandırılması | ||
6 | Kapların sınıflandırılması: seramik kronolojisi ve dönemsel farklar | ||
7 | Kapların sınıflandırılması: seramik kronolojisi ve dönemsel farklar. Bu ders İzmir Kültür ve Sanat Fabrikası'ndaki müzede yapılacak olup öğrencilerin bu derse interaktif olarak katılması beklenir | ||
8 | Seramiklerin, kazılması, kayıtlanması ve belgelenmesi | ||
9 | Seramik, porselen ve boya yapımında kullanılan kil tipleri ve doğada kilin oluşumu. | ||
10 | Kilin seramik hamuruna dönüşmesinde geçirdiği aşamalar | ||
11 | Seramiğin şekillendirilmesi, boyanması ve fırınlanması. | ||
12 | Seramik Terminolojisi: form anatomisi | ||
13 | Seramik terminolojisi: form anatomisi. | ||
14 | Seramik Terminolojisi: form anatomisi | ||
15 | Seramik Terminolojisi: bezeme elemanları | ||
16 | Seramik Terminolojisi: bezeme elemanları | ||
17 | Final Sınavı |
M. Spataro, A. Fletcher, C.R. Cartwright, D. Baird, “Boncuklu Höyük: The Earliest Ceramics on the Anatolian Plateau”, Journal of Archeological Science: Reports 16 (2017): 420 – 429. Jordan, Peter, and Kevin Gibbs, eds. Ceramics in Circumpolar Prehistory: Technology, Lifeways and Cuisine. Archaeology of the North. Cambridge: Cambridge University Press, 2019. Orton, Clive, and Michael Hughes. Pottery in Archaeology. 2nd ed. Cambridge Manuals in Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. Birch, Samuel. History of Ancient Pottery. Vol. 1. Cambridge Library Collection - Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. Birch, Samuel. History of Ancient Pottery. Vol. 2. Cambridge Library Collection - Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. M. G. Kanowski, Containers of Classical Greece. A Handbook of Shapes, London, 1983. J. V. Noble, The Techniques of Painted Attic Pottery, London, 2e éd. 1988 M. Robertson, The Art of Vase Painting in Classical Athens, Cambridge, 1992 T. Schreiber, Athenian Vase Construction. A Potter’s Analysis, California, 1999. B. Sparkes, Greek Pottery: An Introduction, 1991 A. G. Mitchell, Greek Vase Painting and the Oringins of Visual Humour, Cambridge University Press, 2009 J. Boardman, The History of Greek Vases: Potters, Painters and Pictures, Thames and Hudson, 2001 T. Ökse, Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri, İstanbul, 2002 T. Ökse, Ön Asya Arkeolojisi Seramik Terimleri, İstanbul, 1999.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 15 | 2 | 30 |
Tartışma | 6 | 2 | 12 |
Gözlem | 2 | 4 | 8 |
Alan Gezisi | 2 | 2 | 4 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Okuma | 3 | 4 | 12 |
Toplam İş Yükü (saat) | 72 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | ||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | ||
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
ÖÇ 7 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 |