Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
0715003592020 | MÜZECİLİK VE KÜLTÜREL MİRASIN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ | Ders | 3 | 5 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, müzelerin yapısı, işleyişi ve görevleri hakkında eğitim vermek, bölümde verilen arkeoloji dersleri ile müzecilik eğitimini ilişkilendirerek üniversite ve müze arasında akademik bir uygulama alanı yaratmaktır. Müzeler, arkeoloji mezunlarının iş konusunda başvurdukları önde gelen kurumlardan biri olduğu için öğrenciyi müzecilik mesleğine hazırlamak dersin hedefleri arasında yer alır.
Doç. Dr. Hüseyin Cevizoğlu
1 | 1. Müzecilik biliminin temel prensiplerini anlayabilme. |
2 | 2. Müzecilik alanındaki temel kavram ve düşünceleri kavrayarak yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. |
3 | 3. Müzeciliğin tarihçesini tanımlayıp listeleyebilmek ve değerlendirebilmek. |
4 | 4. Müzecilik alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. |
5 | 5. Araştırma yaptığı konu ile ilgili bilgi ve deneyimleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek. |
6 | 6. Müzecilik alanında ilgili kişi ve kurumlarla iletişim haline geçmek; araştırma yaptığı konu ile ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı olarak ifade edebilmek. |
7 | 7. Müzecilik alanında kavram, kuram ve araştırma sonuçlarını dönemin güncel problemlerine uyarlayabilme. |
8 | 8. Kütüphane araştırması ve internette tarama yapabilmesinin yanı sıra alan çalışması yürütebilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Müzenin tarihsel geçmişi, müzelerin ortaya çıkışı ve tanımı ile dersin sınırları belirlenecektir. Müzecilik biliminin durumu, kapsamı ile yaşanan gelişmeler ve uygulamalar, özellikle Avrupa ve Türkiye müzelerinden seçilen örnekler yardımıyla karşılaştırmalı tartışılacaktır. Derste görülen teorik eğitim İzmir ve çevresindeki müze ve ören yerlerine yapılacak ziyaretler kapsamında ilişkilendirilerek pekiştirilecek, derslerin bir kısmı müzelerde uygulamalı olarak yürütülecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi, temel bilgiler ve giriş. | ||
2 | Müzeciliğin tanımı, kökeni ve tarihçesi. Mitolojik, terminolojik ve etimolojik inceleme. Klasik Yunan kültüründe müzecilik anlayışına dönük ilk adımlar. | ||
3 | Hellenistik Çağ kültür ve Roma döneminde müzecilik anlayışı. | ||
4 | Rönesans ve sonrası Yakın Çağ’da Avrupa’da müzecilik hareketleri. | ||
5 | Osmanlı Devleti’nde müzecilik faaliyetleri | ||
6 | Türkiye Cumhuriyeti’nde müzecilik faaliyetleri | ||
7 | Müzecilik alanında korumacılık: Kolleksiyonlar, kayıt altına alma, arşiv çalışmaları | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Üniversite ve Enstitü müze ve kolleksiyonları I (Ege Üniversitesi): Uygulamalı ders. | ||
10 | Üniversite ve Enstitü müze ve kolleksiyonları II (Ege Üniversitesi): Uygulamalı ders. | ||
11 | Devlet müzelerinin işleyişi, idaresi, kadrosu, alt yapısı ve organları (İzmir Arkeoloji Müzeleri): Uygulamalı ders. | ||
12 | Müzelerde müze içi ve müze dışı görevler (İzmir Arkeoloji Müzeleri): Uygulamalı ders. | ||
13 | Özel Müzeler (İzmir): Uygulamalı ders. | ||
14 | İzmir’de müzecilik faaliyetlerinin tarihçesi: Uygulamalı ders. | ||
15 | Yürütülen etkinliklerin genel değerlendirmesi. | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı: Süleyman Özkan, Osmanlı Devleti’nde Arkeolojik Kazı Çalışmaları (Bornova 2009). Yardımcı Kitaplar: Tony Bennett, The Birth of the Museum: History, Theory, Politics (London, 1995). Katharina Flügel, Einführung in die Museologie (Darmstadt 2005). H. Swain, An Introduction to Museum Archaeology (Cambridge 2007). T. Hölscher, Klassische Archäologie. Grundwissen (Darmstadt, 2002). David Dean, Museum Exhibition. Theory and Practice (London 1996). T.C. Kültür Bakanlığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu ve Yönetmelikler (Ankara 2002). Süleyman Özkan, Osmanlı Devleti’nde Arkeolojik Kazı Çalışmaları (Bornova 2009). Ali Kılıçkaya, İstanbul Müzeleri (İstanbul 2010).
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 2 | 5 | 10 |
Uygulama/Pratik | 6 | 5 | 30 |
Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 21 | 21 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 26 | 26 |
Okuma | 2 | 6 | 12 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 4 | 3 | ||||||
ÖÇ 2 | ||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | ||||||
ÖÇ 4 | ||||||||
ÖÇ 5 | 3 | |||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | ||||||
ÖÇ 7 | 4 | 4 | ||||||
ÖÇ 8 | 4 |