Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
801002032022 | KISA FİLM YAPIMI | Ders | 2 | 3 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere, bireysel ve gruplar halinde film yapımı ve kısa film yapımında; sinopsis, outline, treatman ve çevrim senaryosu hazırlatmak, çekim ölçekleri ve kamera kullanımının anlam yaratmada önemini öğretmek, çekim aşamasını uygulatmak, kurgu, seslendirme, duygu yaratımında müzik kullanımı gibi önemli aşamaları yaptırmak maddelerinden oluşan yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası aşamalarını öğretmek, uygulatmak ve kısa film çektirmektir.
Prof. Dr. Lale Kabadayı
1 | Kısa filme yönelik set düzeni ve çekim ortamı tasarlayabilme. |
2 | Planlanan senaryo ve çekim öncesi hazırlıkları film çekiminde uygulayabilme. |
3 | Film çekim ve kurgu aşamasında teknik cihazları etkili olarak kullanabilme. |
4 | Bireysel olarak ve grup çalışması içinde film çekebilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Sinemasal anlatının hazırlanması, çekim için fikir oluşturma, yazılan öykülerin görsel ortama uyarlanabilmesi, yönetmen ve diğer ekip elemanlarının görevlerinin öğretilmesi, görüntü düzenlemesi, çekim ölçekleri, kamera kullanımı ile duyguların sinemasal ifadesi, kurgu dili, çekim öncesi, çekim ve çekim sonrası tüm film yapımı aşamalarının öğretilmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Anlatı, öykü ve karakter yaratma, diegesis ve non-diegesis kavramları, öykü ile plot arasındaki fark. Örnek çalışmalar ile “fikir” oluşturma. Ödev: Örnek metin üzerinden öykü yazımı ve karakter yaratma denemesinin yapılması. | |||
2 | Ödevlerin değerlendirilmesinin öğrencilerle paylaşılması, hataların belirtilerek, neden-sonuç ilişkisi kurulumunun açıklanması. Öykülerin, görsel olarak ifade edilebilme becerisinin kazandırılmasına yönelik çalışma. Anlatı yazımında temel kavramlar. Anlatıda dramatik yapının kurulması. Çatışmanın oluşturulması. Merak öğesini kurma. | |||
3 | Metin uyarlamalarında dikkat edilecek konular. Sinemaya uyarlanan oyun, roman vb. metinlerden seçilen örnekler çerçevesinde inceleme. | |||
4 | Sinopsis, outline, treatman, çekim senaryosu yazımı. Yazma ödevi. | |||
5 | Akış, ritm, tempo, atmosfer kavramları ve oluşturulması. Yönetmenin ve diğer ekip elemanlarının görevleri. | |||
6 | Çerçeveleme ve görüntü düzenlemesine giriş. Çekim, sahne, sekans kavramları ve farkları. Çekim ölçekleri. | |||
7 | Açı-karşı açı çekimi. Gevşek çerçeveleme. Uç çekimi. Öznel kamera/Nesnel kamera farklılıkları. Paralaks hatası. Benzer tüm önemli kavramların gösterimi. | |||
8 | Arasınav (Vize) | |||
9 | Altın oran. Film yapımına uyarlanması. Objektif kullanımı, perspektif, alan derinliği. Video/film farklılıkları. | |||
10 | Üçlü çekim tekniği. Üçgen konumlandırma. Kompozisyon kurmada çizgiler ve konumlandırma. | |||
11 | Film yapımında mizansen oluşturma. Set oluşturulması. İşbölümünün gerçekleştirilmesi. Örnek filmlerle inceleme. | |||
12 | Film yapımında kurgunun önemi. Dekupaj. Almaşık kurgu. İçerik bakımından kurgu çeşitlerinin örneklerle irdelenmesi. Kurgu işleminde anlama yönelik temel noktaların oluşturulması. | |||
13 | Kurguda temel kurallar. Film yapımında kesintisizlik kurgusu. 30 derece kuralı. Kurgu efektleri. | |||
14 | Perde dışına bakış, leit-motif, coverage, cutaway ve diğer önemli kavramların açıklanması. Çekilen filmlerin izlenerek değerlendirilmesi. | |||
15 | Çekilen filmlerin izlenerek değerlendirilmesi. | |||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı: Mascelli, Joseph V., Sinemanın Beş Temel Öğesi, çev. Hakan Gürses, Ankara, İmge Kitabevi, 2002. Yardımcı Kaynaklar: 1) Bone, Jan, Johnson, Ron, Understanding the Film, USA, NTC Publishing Group, 1996. 2) Bordwell, David, Carroll, Noel, Post-Theory, England, The University of Wisconsin Press, 1996. 3) Mamet, David, Film Yönetmek Üzerine, çev. Gülnur Güven, Ankara, Doruk Yayımcılık, 1997. 4) Villarejo, Amy, The Basics:Film Studies, London and New York, Routledge, 2007. 5) Murch, Walter, Göz Kırparken, çev. İlker Canikligil, İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2005.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Proje Tasarımı /Yönetimi | 1 | 5 | 5 |
Bireysel Çalışma | 6 | 5 | 30 |
Okuma | 8 | 2 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | |||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |