| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 801003042022 | MEDYA OKURYAZARLIĞI | Ders | 3 | 6 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere medyayı eleştirel bir gözle okuma ve anlama becerisi kazandırmaktır. Medyanın sadece bir enformasyon kaynağı değil, aynı zamanda endüstriyel ve politik bir yapıya sahip olduğunu kavratmayı hedefler. Öğrenciler, medyanın ekonomi politiği, iktidar ilişkileri ve söylem analizi gibi temel konular üzerinden, medyatik mesajların arkasındaki gizli anlamları ve niyetleri çözümlemeyi öğrenecektir.
Öğr. Gör. Dr. İbrahim Sertaç Kasaplar
| 1 | Ticari medya kültürüne maruz kalan bireyin ileti farkındalığı, zamanı sınırlaması ve seçim yapabilme yetisi |
| 2 | Medya kültürüne eleştirel çözümleme getirme |
| 3 | Medya iletilerini üretip tasarlayabilme yeteneği |
| 4 | Yeni iletişim teknolojileri üzerinden bilgiye erişme, çözümleme ve değerlendirme yetisi |
Birinci Öğretim
Yok
Medya metinlerini analiz edebilme, yorumlayabilme ve kendi medya içeriklerini üretebilmek için felsefe, psikoloji, sosyoloji, ekonomi, tarih ve politika alanlarında da okumalar yapılması tavsiye edilir.
Dersin içeriği, medyanın endüstriyel yapısı, ekonomi politik teorileri, eleştirel söylem analizi ve dijital medya okuryazarlığı gibi temel konular üzerine kuruludur. Medyanın makyavelist yaklaşımlarla nasıl kullanılabildiği incelenirken, medya metinlerinin ardındaki ideolojik yapılar ortaya konulacaktır. Öğrenciler, farklı medya türlerindeki mesajları analiz ederek, bunların toplumsal ve kültürel etkilerini teorik olarak değerlendirme yeteneği kazanacaktır. Bu ders, tamamen teorik olup, uygulama veya proje çalışması içermemektedir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Dersin Tanıtımı: Kapsam, Gerekçe, Önem, Kural ve Yükümlülükleri. Teori | |||
| 2 | Medya Okuryazarlığı Nedir, Ne değildir? Kavramsal Yol haritasının çizilmesi | |||
| 3 | Medya Okuryazarlığının Kapsam Alanları | |||
| 4 | Medya Okuryazarlığı Beceri Alanları- Bilişsel ve Duygusal Alan | |||
| 5 | Medya Okuryazarlığı Beceri Alanları- Estetik ve Değerler Alanı | |||
| 6 | Medya Okuryazarlığının Tarihsel Gelişimi | |||
| 7 | Medya Ürünün 8 Temel İçeriği | |||
| 8 | Vize Sınavı | |||
| 9 | Medyada Reklamların Sunumu ve Eleştirel Analizi | |||
| 10 | Medyada Subliminal Mesaj Aktarımı | |||
| 11 | Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri :Reklam Çözümlemesi, Slogan Yaratımı | |||
| 12 | Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri: Haber Çözümlemesi, Haber Yazımı | |||
| 13 | Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri: Dizi Çözümlemesi, Karakter Oluşturma | |||
| 14 | Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri: Film Çözümlemesi, Toplumsal Değerler Analizi | |||
| 15 | Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri: Sosyal Medya Paylaşımlarının Analizi | |||
| 16 | Final Sınavı |
• Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu (2016), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Pales Yayınları • Abdurrahman Şahin (2011), Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Ankara: Anı Yayınları • Mutlu Binark (2007), Eleştirel Medya Okuryazarlığı, : Kalkedon Yayınları: İstanbul • https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/
Dersin değerlendirmesi, bireysel olarak girilen vize ve final sınavları ile yapılacaktır. Öğrencilerin ders boyunca edindikleri teorik bilgileri ve eleştirel analiz yeteneklerini bu sınavlarla ölçülmesi hedeflenmektedir. Proje ödevi, ekip çalışması gibi farklı bir değerlendirme yöntemi kullanılmayacaktır.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Uygulama/Pratik | 4 | 5 | 20 |
| Tartışma | 3 | 5 | 15 |
| Alan Çalışması | 14 | 1 | 14 |
| Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 |
| Makale Kritik Etme | 3 | 10 | 30 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 143 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 2 | 3 | |||||||
| ÖÇ 2 | 5 | 3 | 5 | |||||||
| ÖÇ 3 | 5 | 3 | 3 | |||||||
| ÖÇ 4 | 5 | 3 | 5 |