GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
801003042022 MEDYA OKURYAZARLIĞI Ders 3 6 5,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, öğrencilere medyayı eleştirel bir gözle okuma ve anlama becerisi kazandırmaktır. Medyanın sadece bir enformasyon kaynağı değil, aynı zamanda endüstriyel ve politik bir yapıya sahip olduğunu kavratmayı hedefler. Öğrenciler, medyanın ekonomi politiği, iktidar ilişkileri ve söylem analizi gibi temel konular üzerinden, medyatik mesajların arkasındaki gizli anlamları ve niyetleri çözümlemeyi öğrenecektir.


Öğr. Gör. Dr. İbrahim Sertaç Kasaplar


1 Ticari medya kültürüne maruz kalan bireyin ileti farkındalığı, zamanı sınırlaması ve seçim yapabilme yetisi
2 Medya kültürüne eleştirel çözümleme getirme
3 Medya iletilerini üretip tasarlayabilme yeteneği
4 Yeni iletişim teknolojileri üzerinden bilgiye erişme, çözümleme ve değerlendirme yetisi

Birinci Öğretim


Yok


Medya metinlerini analiz edebilme, yorumlayabilme ve kendi medya içeriklerini üretebilmek için felsefe, psikoloji, sosyoloji, ekonomi, tarih ve politika alanlarında da okumalar yapılması tavsiye edilir.


Dersin içeriği, medyanın endüstriyel yapısı, ekonomi politik teorileri, eleştirel söylem analizi ve dijital medya okuryazarlığı gibi temel konular üzerine kuruludur. Medyanın makyavelist yaklaşımlarla nasıl kullanılabildiği incelenirken, medya metinlerinin ardındaki ideolojik yapılar ortaya konulacaktır. Öğrenciler, farklı medya türlerindeki mesajları analiz ederek, bunların toplumsal ve kültürel etkilerini teorik olarak değerlendirme yeteneği kazanacaktır. Bu ders, tamamen teorik olup, uygulama veya proje çalışması içermemektedir.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı: Kapsam, Gerekçe, Önem, Kural ve Yükümlülükleri. Teori
2 Medya Okuryazarlığı Nedir, Ne değildir? Kavramsal Yol haritasının çizilmesi
3 Medya Okuryazarlığının Kapsam Alanları
4 Medya Okuryazarlığı Beceri Alanları- Bilişsel ve Duygusal Alan
5 Medya Okuryazarlığı Beceri Alanları- Estetik ve Değerler Alanı
6 Medya Okuryazarlığının Tarihsel Gelişimi
7 Medya Ürünün 8 Temel İçeriği
8 Vize Sınavı
9 Medyada Reklamların Sunumu ve Eleştirel Analizi
10 Medyada Subliminal Mesaj Aktarımı
11 Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri :Reklam Çözümlemesi, Slogan Yaratımı
12 Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri: Haber Çözümlemesi, Haber Yazımı
13 Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri: Dizi Çözümlemesi, Karakter Oluşturma
14 Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri: Film Çözümlemesi, Toplumsal Değerler Analizi
15 Medya Okuryazarlığında Çözümleme Teknikleri: Sosyal Medya Paylaşımlarının Analizi
16 Final Sınavı

• Melda Cinman Şimşek, Nurçay Türkoğlu (2016), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Pales Yayınları • Abdurrahman Şahin (2011), Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Ankara: Anı Yayınları • Mutlu Binark (2007), Eleştirel Medya Okuryazarlığı, : Kalkedon Yayınları: İstanbul • https://www.medyaokuryazarligi.gov.tr/


Dersin değerlendirmesi, bireysel olarak girilen vize ve final sınavları ile yapılacaktır. Öğrencilerin ders boyunca edindikleri teorik bilgileri ve eleştirel analiz yeteneklerini bu sınavlarla ölçülmesi hedeflenmektedir. Proje ödevi, ekip çalışması gibi farklı bir değerlendirme yöntemi kullanılmayacaktır.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 4 5 20
Tartışma 3 5 15
Alan Çalışması 14 1 14
Beyin Fırtınası 14 1 14
Makale Kritik Etme 3 10 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 143

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 2 3
ÖÇ 2 5 3 5
ÖÇ 3 5 3 3
ÖÇ 4 5 3 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek