Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
803002112019 | MEDYA VE TOPLUMSAL HAFIZA | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Dersin amacı, öğrencinin geçmiş bilgisi üzerinde günün şekillendirici etkisini, özellikle iletişimin bu süreçteki rolünü anlamasını sağlamaktır. Gazetecilik pratiğinin sadece güncel gerçekliği değil, geçmiş bilgisini de inşa ettiği olgusunun öğrenci tarafından kavranması, dersin bir diğer amacıdır.
Doç.Dr. Gökçen Başaran İnce
1 | Kolektif bellek (toplumsal hafıza) kavramını tanımlayabilme |
2 | Geçmiş temsillerinin birer sosyal inşa ürünü olduğunu kavrayabilme |
3 | Kitle iletişim araçlarının ortak bir geçmiş algısını oluşturan temel unsurlardan biri olduğunu kavrayabilme |
4 | Basının geçmiş bilgisini kullanarak haber üretim sürecini şekillendirdiğini kavrayabilme |
5 | Gazetelerin tarihsel belge olarak kullanılma biçimlerini anlayabilme |
Birinci Öğretim
yok
yok
Kolektif bellek kavramı. Kolektif bellek kavramına temel teorik yaklaşımlar. Basının geçmiş bilgisini kullanma biçimleri. Türkiye’de basın-toplumsal hafıza ilişkisi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, dersin ve ders kaynaklarının tanıtımı | ||
2 | Kolektif bellek kavramına giriş, kavramın akademik ve toplumsal kullanımının yaygınlaşmasının nedenleri | ||
3 | Bir sosyal inşa ürünü olarak geçmiş: Sosyal gerçekliğin inşası ve geçmiş bilgisi | ||
4 | Tarih ve belleğin farkları Kolektif bellek kavramı ve türleri (otobiyografik, kültürel, sosyal bellek) | ||
5 | Kolektif bellek türleri (iletişimsel hafıza, kaydedici hafıza/işlevsel hafıza, yerel/kozmopolit hafıza, resmi hafıza/karşı hafıza, negatif hafıza | ||
6 | Belleğin sosyal çerçeveleri ve Bergson-Halbwachs karşıtlığında “zaman” tartışması | ||
7 | Halbwachs kavramsallaştırması ile “mekan ve bellek” | ||
8 | ara sınav | ||
9 | Ulus-inşası ve ulusal bellek kavramı-I (Devlet-ulus/Staat-nation Kültür-Ulusu/Kultur-nation ayrımı, Asimilasyon ve Entegrasyon) | ||
10 | Ulus-inşası ve ulusal bellek-II (Ulus devletin resmi ideolojisi olarak milliyetçilik ve resmi/ulusal belleğin inşası) | ||
11 | Türk Ulusal Kimliğinin İnşasında Resmi Bellek Çalışmaları (Türk Tarih Tezi, Güneş Dil Teorisi) | ||
12 | Kitle İletişim Araçları ve Bellek İnşası | ||
13 | Ağ Toplumu ve dijital bellek-I | ||
14 | Dijital bellek ve yarattığı sorunlar: yapısal amnezi ve unutulma hakkı | ||
15 | Genel değerlendirme | ||
16 | final sınavı |
Connerton, Paul; Toplumlar Nasıl Anımsar?, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1996 Assmann, Jan; Kültürel Bellek Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1997 Halbwachs, M., Kolektif Hafıza, Heretik Yayınları, 2017 Halbwachs, M. Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri, Heretik Yay., 2017 Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Kemalizm (Cilt III), Milliyetçilik (Cilt IV), İslamcılık (Cilt VI) ve Liberalizm (Cilt VII), İletişim Yayınları. Traverso, E., Geçmişi Kullanma Kılavuzu, Versus Yay., 2009 Bilgin, N. Tarih ve Kolektif Bellek, Bağlam Yay., 2013 Bergson, H. Madde ve Bellek, Dost Yay., 2015
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 5 | 1 | 5 |
Tartışma | 5 | 1 | 5 |
Soru-Yanıt | 6 | 1 | 6 |
Makale Kritik Etme | 4 | 1 | 4 |
Bireysel Çalışma | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 4 | 20 |
Okuma | 5 | 3 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat) | 112 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 1 | 1 | 2 |
ÖÇ 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 |
ÖÇ 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 4 | 2 | 1 |
ÖÇ 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 2 | 1 |
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 |