GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
803004162019 MAGAZİN HABERCİLİĞİ Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans


Türkçe


Magazin haberleri popüler kültürün ürünüdür ve bu haberler özellikle popüler basın içinde hayat bulur. Popüler basını anlamak için öncelikle, popüler kültür kavramını açıklamak gerekir. Dersin amacı “magazin haberciliği” konusunda iletişim fakültesi öğrencilerini, diğer bir deyişle, yazılı/görsel basın ve sosyal medyada çalışacak gazeteci adaylarını eğitmektir. Bu derste magazin haberinin tarihçesinden tanımına, üretiminden sunumuna, ideolojisinden etiğine kadar A’dan Z’ye her şey anlatılacaktır.


Doç.Dr. Şebnem SOYGÜDER BATURLAR


1 Magazin haberi ile magazinleşen haberi ayırt edebilme yetkinliğini kazanır.
2 Haberin etik ilkelere uygun üretilip üretilmediğini kavrayabilme becerisi kazanır.
3 Haberdeki manipülasyon ve teknik müdahaleleri anlayabilme yetkinliği kazanır.
4 Basın fotoğraflarını analiz edebilmek için gerekli bilgiye sahip olur.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Haber metni ve fotoğraflarında “kamu yararı” kıstası temel amaçtı. Ancak liberal çoğulcu sistem içinde işleyen medyada zamanla haber anlayışı da değişmeye başladı. Artık bilgilenmenin ötesinde eğlendirmenin önem kazandığı, “kamu ilgisi” kriterinin “kamu yararı” kriterinin önüne geçtiği görülmektedir. Kamu ilgisine yönelik ve eğlendiren magazin haberleri, tirajı ve izlenme oranlarını arttırmaktadır. Bu durum magazin gazetecileri, paparazziler, serbest gazeteciler (freelance) ve onların çektikleri fotoğrafların gazeteler için önemini de arttırdı. Gizli kamera çekimleri, teleobjektifler aracılığıyla paparazzi çekimleri ve bilgisayar ortamında fotoğrafların kurgulanması ve gerçeğin yeniden üretilmesini en önemli etik sorunlar olarak belirlendi. Var olan belli başlı etik teorilerden yola çıkarak iletişim alanıyla ilgili olan etik teoriler üzerinden magazin basını bu derste sorgulanacaktır. Derste magazinin tanımı ve sınıflandırılması yapılacaktır. Magazin haberinin, paparazzi haberinden, depo haberden, kültür-sanat haberinden farkı ortaya konulacaktır. Magazinelleşen haberin yeri, önemi, haber bültenleri ve programlarındaki ağırlığı ve magazin haberlerinden farkı açıklanacaktır. Magazin haberciliği dersinde fotoğraflar ve görüntüler üzerinde çözümlemeler yapılacaktır. Magazin haberinin malzemesi olan insanlar (magazinin kahramanları), kısaca ünlüler ve ünlü adayları sınıflandırılacak. Konunun sosyolojik ve ideolojik boyutu tartışılacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 1 Popüler kültür nedir? Magazin haberleri popüler kültür ürünü müdür?
2 2 Magazin haberi nedir? Bu yelpazenin içindeki haber türleri nelerdir? Haberin magazinelleşmesi (info-taiment) nedir? Magazin haberi ve magazinelleşen haber arasındaki fark.
3 3 Türkiye’de ve dünyada magazin haberciliğinin tarihçesi ve gelişimi.
4 4 Televizyonda yayınlanan magazin programları. 1990 sonrası topluma yerleşen eğlence ve tele-vole kültürü.
5 5 Paparazzi kimdir? Anlatım
6 6 Başarılı bir magazin fotoğrafçısı ve paparazzi nasıl olur? Fotoğrafçılık etkinliği bakımından mesleğin işlenişi
7 7 . Dünyada ve Türkiye’de gazete ve televizyonda yayınlanan paparazzi haberleri örnekleri üzerinde tartışılacak, karşılaştırmalar yapılacak. Çekim teknikleri, fotoğraf estetiği ve haber dili incelenecek.
8 8 Vize sınavı
9 9 Gazetelerde magazin şeflerinin ve fotoğraf editörlerinin önemi ve haberi değerlendirip seçerken göz önünde bulundurdukları kriterler açıklanacak
10 10 Şöhret, yıldız, ünlü kavramları açıklanacak. Magazine konu olan kimler? Kaç çeşit şöhret vardır? Sıradan insanlar magazine konu olur mu? Haberciler ile şöhret kişiler arasındaki ilişki nasıl?
11 11. Magazine konu olan kişiler yani ünlüler nasıl fotoğraflanırlar? Paparazzi fotoğrafları, stüdyo ortamında çekilen fotoğraflar ve haberi magazinelleştiren fotoğraflar.
12 12. Politainment konulu medya içerikleri (haber, fotoğraf, televizyon programları, talk showlar, filmler vs..)
13 13. Magazin haberciliği ile ortaya çıkan etik sorunlar nelerdir? Kişilik haklarına saldırı ve özel hayata müdahale nerde başlar ve nerde biter? Dünyada ve Türkiye’de magazin basınını düzenleyen etik ilkeler ve kodlar nelerdir?
14 14. Magazin haberlerinde hangi yöntemlerle etik ilkeler ihlal edilir? Gizli kamera ve teleobjektif kullanımı, bilgisayar ortamında görüntü üzerinde eklemeler ve çıkarmalar, manipülasyon, uydurma ve yalan haber.
15 15 Örnek Haberlerin incelenmesi Anlatım
16 16 Final

Ders Kitabı /Malzemesi/Önerilen Kaynaklar BAUDRİLLARD, Jean, Tüketim Toplumu, Çev: Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2004. DAĞTAŞ, Erdal, Türkiye’de Magazin Basını, Ütopya Yayınları, İstanbul, 2006. DAĞTAŞ Banu ve DAĞTAŞ Erdal, Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam TArzları, ÜtopyaYayınevi, İstanbul, 2009. DAVİS Fred, Moda, Kültür ve Kimlik, YKY, İstanbul, 1997. DEBORD, Guy, Gösteri Toplumu, Çev: Ayşen Ekmekçi-Okşan Taşkent, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2006. ERGÜL, Hakan, Televizyonda Haberin Magazinelleşmesi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2000. İÇEL Kayıhan, Özel Yaşam, Medya ve Ceza Hukuku, Seçkin Yayınları, Ankara, 2007. NİEDZVİECKİ Hal, Dikizleme Günlüğü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2010. ONAT Nazım, Kamusal Alan ve Sınırları, Durak İstanbul Yayınları, İstanbul, 2013. PEKTAŞ Özkan, Şan, Şöhret ve Paranın Bedeli, Destek Yayınevi,İstanbul, 2013. ROBİNS, Kavin, İmaj -Görmenin Kültür ve Politikası-, Çev: Nurçay Türkoğlu, Ayrıntı yayınları, İstanbul, 1999. Pringle Hamish, Şöhret Satar, MediaCat, İstanbul, 2008. ROJEK, Cris, Şöhret, Çev: Semra Kunt Akbaş- Kürşad Kızıltuğ, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2003. SABUNCUOĞLU Burcu, Popüler Kültür ve Hayat Mecmuası, Libra Yayıncılık, İstanbul, 2018. SOYGÜDER, Şebnem, Eyvah Paparazzi, Om Yayınevi, İstanbul. 2003. SÖĞÜT Mine, Adalet Cimcoz, YKY, İstanbul, 2000. VINCENT David, Mahremiyet, Epos Yayınları, Ankara, 2016. ÖNERİLEN OKUMA LİSTESİ/KAYNAKLAR AKAY, Ali, Kapitalizm ve Pop Kültür, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2002. AKÇALI İÇİN, Selda, Türkiye’de Araştırmacı Gazetecilik, Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, İstanbul, 2002. ATAY, Tayfun, Yaşasın Meşhuriyet Çağı, Epsilon Yayınları, İstanbul, 2004. AYMAZ, Gökhan, Popüler Gerilim!, Habitus Yayınları, 2004. BALİ, RIFAT N., Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a -Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar, Yeni Yaşamlar-, İletişim Yayınları, İstanbul, 2002. BARTHES, Roland, Camera Lucida, Türkçesi:Reha Akçakaya, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul, 2000 (3.Baskı). BAUDRİLLARD, Jean, Sessiz Yığınların Gölgesinde, Çev: Oğuz Adanır, Doğu Batı Yayınları, İstanbul, 2003. BELSEY,A.-CHADWİCK, R., Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar, Çev: Nurçay Türkoğlu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1998. BERGER, John, Görme Biçimleri, Çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İstanbul, 1995. BRONE, Cristopher, Gazetecinin El Kitabı, Çev:Öykü Coşkun, MediaCat Kitapları, İstanbul, 2001. COHEN-Almagor, Raphael, İfade, Medya ve Etik, Çev: S.Nihat Şad, Phoenix Yayınevi, Ankara, 2002. DAVİS, Anthony, Magazine Journalism Today, Oxford, Focal Press, 1988 DAVİS, Fred, Moda, Kültür ve Kimlik, Çev: Özden arıkan, YKY, İstanbul,1997. DEBORD, Guy, Gösteri Toplumu, Çev: Ayşen Ekmekçi-Okşan Taşkent, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2006.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 7 7
Final Sınavı 1 12 12
Derse Katılım 14 3 42
Uygulama/Pratik 1 10 10
Örnek Vaka İncelemesi 7 3 21
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek